Fantasy! med två tärningar.
Gillar du inte tärningspölar? Gör så här:
Man använder 2 T6, lägger ihop resultatet och jämför med en svårighetsgrad eller med motståndarens resultat.
Egenskaper och Förmågor och vapen ger inte fler tärningar, utan blir ett vanligt +mod på tärningsslaget (ibland minus, se nedan). Som i de flesta andra rollspel.
Egenskaper modifierar slag så här:
1: -2
2: -1
3: +/-0
4: +1
5: +2
6: +3
osv...
Nya svårighetsgrader:
5: Enkelt
6: Rutin
7: Normalt
8: Knepigt
9: Svårt
10: Vansinne
12: Heroiskt
13: Legendariskt
14: Glöm det
Exempel: Tjuven Katti Långfinger med Närvaro 4 och Munläder försöker snacka sig förbi en lite trög vakt med Närvaro 2. Katti slår 2T+2 (för Egenskapen och Förmågan). Vakten slår 2T-1 (för Egenskapen).
Dubbeletta är alltid ett misslyckat slag, dubbelsexa ett lyckat.
Allt använder de siffror som står i boken annars, med undantag av ovanstående. (med reservation för att jag missat nåt). Och att det kan behövas tweakas en aning.
Vad tycks?
Gillar du inte tärningspölar? Gör så här:
Man använder 2 T6, lägger ihop resultatet och jämför med en svårighetsgrad eller med motståndarens resultat.
Egenskaper och Förmågor och vapen ger inte fler tärningar, utan blir ett vanligt +mod på tärningsslaget (ibland minus, se nedan). Som i de flesta andra rollspel.
Egenskaper modifierar slag så här:
1: -2
2: -1
3: +/-0
4: +1
5: +2
6: +3
osv...
Nya svårighetsgrader:
5: Enkelt
6: Rutin
7: Normalt
8: Knepigt
9: Svårt
10: Vansinne
12: Heroiskt
13: Legendariskt
14: Glöm det
Exempel: Tjuven Katti Långfinger med Närvaro 4 och Munläder försöker snacka sig förbi en lite trög vakt med Närvaro 2. Katti slår 2T+2 (för Egenskapen och Förmågan). Vakten slår 2T-1 (för Egenskapen).
Dubbeletta är alltid ett misslyckat slag, dubbelsexa ett lyckat.
Allt använder de siffror som står i boken annars, med undantag av ovanstående. (med reservation för att jag missat nåt). Och att det kan behövas tweakas en aning.
Vad tycks?