Tomatalven
Hero
Men hur funkar det i strid med det här systemet? Är stridstärningarna istöllet bonuspoäng som man delar ut till sina slag?
När kom BoL? Jag skrev PW 1995.Virginia Woolf said:Även Barbarians of Lemuria. Det är en simpel och snygg mekanik.Arfert said:Det är förresten ungefär så här Parallel Worlds fungerar.
2008Arfert said:När kom BoL? Jag skrev PW 1995.
Hm. Väldigt intressant alternativ system det här. Jag har ju själv försökt leka med tanken på att byta F!'s inkråm i en annan tråd. Det här är nog bättre.Arfert said:...
Exempel: Tjuven Katti Långfinger med Närvaro 4 och Munläder försöker snacka sig förbi en lite trög vakt med Närvaro 2. Katti slår 2T+5 (för Egenskapen och Förmågan). Vakten slår 2T+2 (för Egenskapen).
....
T20 variant hade jag gillat, särskilt eftersom man växte upp med D&D Expert. Never underestimate the power of nostalgiaArfert said:..en annan tanke jag funderat på är varianter där man inte slår 2T, utan en T12 eller en T20.
Mest för skojs skull. För de som gillar mer "rollspeliga" tärningar. Men då behöver man även T6:or. Till skada, till exempel.
En enklare regel hade varit: slå 2T6, lyckas slaget OCH de två tärningarna är lika händer något speciellt.Stormflare said:Ex: En spelare rullar , och så på den avvikande tärningen. För 5 poäng får han köpa en eller flera extra effekter från en tabell, tex mer skada eller en extra attack (mer fantasifullt än så är ju roligare).
Vi har ju spånat i andra trådar om utökade effekter vid resultat på 5+ osv ur grundreglerna, sånna saker skulle ju kunna ingå i listan av effekter att "köpa".
Tankar på det (som husregel)?
Osäker på om det finns fummel i DA faktiskt.anth said:En enklare regel hade varit: slå 2T6, lyckas slaget OCH de två tärningarna är lika händer något speciellt.
Vill man ha fummel händer något speciellt om man misslyckas och tärningarna är lika.
Systemet (så som jag förstått det) är att slå lika eller över ett värde med 2T6.Stormflare said:Hur menar du, skippa en avvikande tärning och friforma effekter? Eller ha kvar den men skala ner till 2T?
Aha, då är jag med. Det var ju en listig lösning med lägst par = bäst effekt.anth said:Systemet (så som jag förstått det) är att slå lika eller över ett värde med 2T6.
Visar tärningarna samma sak händer något, ju lägre man slår desto häftigare effekt, d.v.s. 2 st 5:or är bättre än 2 st 6:or.
Det betyder att de som är skickliga kan få effekter som mindre skickliga bara kan drömma om.