God45
#PrayersForBahakan
- Joined
- 23 Oct 2012
- Messages
- 18,543
[FONT=Times New Roman, serif]Man kan aldrig ha för många fantasy skurkar i beredskap. Ibland behöver man någon som kan uppehålla gruppen medan man tänker på vad nästa grej kommer vara, ibland behöver man en hantlangare till sin huvudskurk och ibland behöver man en extra rival att slänga in i mixen. Den här tråden är till för att skapa några sådana "mini-bossar" som kan slängas in i nästan vilken fantasy kampanj som helst.[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]Så vad behöver en karaktär ha för att passa in i den här tråden?:[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]-En gimmick: Någonting som får karaktären att stå ut ur mängden och som gör henne minnesvärd.[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]-Ett namn som går att använda i de flesta världar.[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]-Ett upplägg som gör en strid mot karaktären rolig, farlig eller intressant.[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]-En förmåga att kunna stoppas in i nästan vilken kampanj som helst utan större förberedelser.[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]Exempel:[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]Törnskatan[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]Gimmick: En Törnskata är en fågel som spetsar djur på grenar och liknande och det är inspirationen bakom den här karaktären. Törnskatan är en lätt och rörlig krigare med en stor mängd krafter, magiska föremål eller manövrar som låter henne röra sig över fällor utan att utlösa dem och som låter henne flytta spelarkaraktärerna. Egentligen är grejen med Törnskatan miljön man slåss mot henne i och det är ett rum som är fyllt med gropar fyllda med vassa pålar, väggar med spjut stickande ut dem, avsattser över långa fall, bord med en massa farliga kemikalier på och liknande. Törnskatan ägnar striden med att springa fram och tillbaks över slagfältet och sparka in spelarkaraktärerna i de farligare delarna av miljön och försöker hålla dem separerade. Om en spelarkaraktär är hjälplös kommer hon anfalla denna med dödande attacker och kannibalisera någon del av kroppen (tex ögonen) ifall hon får vara ostörd i två strids rundor.[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]Personlighet och motivation: Törnskatan brukade vara en spejare för en lokal arme. Under den senaste konflikten i regionen drogs hon in i en av de blodigare delarna av kriget där hon började ägna sig åt allt grymmare gerillakrigsföring. Under en särskilt desperat period tvingades hon och hennes grupp till kannibalism, skräcken detta väckte hos fienden var dock så stor att Törnskatan fortsatte ägna sig åt det som en form av psykologisk krigsföring. Efter kriget hade Törnskatan svårt att återgå till ett normalt liv och ryktena som gick om henne hjälpte inte. Detta drev henne till legosoldats arbete för allt skumma arbetsgivare tills det att hon tog det här uppdraget. Törnskatan arbetar primärt för pengar men letar också efter chanser att stilla sin blodstörst och sina kannibalistiska drifter.[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]
[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]Så vad behöver en karaktär ha för att passa in i den här tråden?:[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]-En gimmick: Någonting som får karaktären att stå ut ur mängden och som gör henne minnesvärd.[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]-Ett namn som går att använda i de flesta världar.[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]-Ett upplägg som gör en strid mot karaktären rolig, farlig eller intressant.[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]-En förmåga att kunna stoppas in i nästan vilken kampanj som helst utan större förberedelser.[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]Exempel:[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]Törnskatan[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]Gimmick: En Törnskata är en fågel som spetsar djur på grenar och liknande och det är inspirationen bakom den här karaktären. Törnskatan är en lätt och rörlig krigare med en stor mängd krafter, magiska föremål eller manövrar som låter henne röra sig över fällor utan att utlösa dem och som låter henne flytta spelarkaraktärerna. Egentligen är grejen med Törnskatan miljön man slåss mot henne i och det är ett rum som är fyllt med gropar fyllda med vassa pålar, väggar med spjut stickande ut dem, avsattser över långa fall, bord med en massa farliga kemikalier på och liknande. Törnskatan ägnar striden med att springa fram och tillbaks över slagfältet och sparka in spelarkaraktärerna i de farligare delarna av miljön och försöker hålla dem separerade. Om en spelarkaraktär är hjälplös kommer hon anfalla denna med dödande attacker och kannibalisera någon del av kroppen (tex ögonen) ifall hon får vara ostörd i två strids rundor.[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]Personlighet och motivation: Törnskatan brukade vara en spejare för en lokal arme. Under den senaste konflikten i regionen drogs hon in i en av de blodigare delarna av kriget där hon började ägna sig åt allt grymmare gerillakrigsföring. Under en särskilt desperat period tvingades hon och hennes grupp till kannibalism, skräcken detta väckte hos fienden var dock så stor att Törnskatan fortsatte ägna sig åt det som en form av psykologisk krigsföring. Efter kriget hade Törnskatan svårt att återgå till ett normalt liv och ryktena som gick om henne hjälpte inte. Detta drev henne till legosoldats arbete för allt skumma arbetsgivare tills det att hon tog det här uppdraget. Törnskatan arbetar primärt för pengar men letar också efter chanser att stilla sin blodstörst och sina kannibalistiska drifter.[/FONT]
[FONT=Times New Roman, serif]