Ytterligare tre obehagliga varelser.
Likdrake
Strid: 14
Skada: 1T+3 (käftar och klor)
Kroppspoäng: 20
Magiskt försvar: 10
Rustning: 2
Specialförmåga: Immun mot all magi som påverkar psyket, stank.
Trots sitt namn har likdraken egentligen inget att göra med verkliga drakar, vilka är avsevärt mer värdiga varelser. Likdraken är en vandöd varelse, skapad av sammanfogade kadaver för att fungera som riddjur åt en magiker. Likdrakens form påminner vanligen om en stor fågel, med vingar gjorda av uppspänd och hopsydd hud. Huvudet och kroppen kommer ofta från en häst, och de två benen hämtas gärna från kloförsedda rovdjur. Eftersom likdraken konstrueras av flera kroppar har den ofta tydliga tecken på att ha blivit hopsydd, sammanbunden med senor och på andra vis hopplockad från vad som fanns till hands. Likdraken är en ganska klumpig flygare, men å andra sidan stark och uthållig. Dess vedervärdiga utseende och doft ses ofta som en tillgång av ondsinta besvärjare som hellre är fruktade än älskade.
Just stanken är likdrakens främsta kännemärke. Alla som inte saknar luktsinne eller är vana vid avskyvärda dofter (till exempel dödsmagiker och orker) ska slå för Fysik mot svårighet 2 eller ta -1 på alla slag så länge de befinner sig inom tio meter från likdraken. Ryttare måste också slå ett extra slag för Fysik mot svårighet 3 för att hindra sin häst från att skena. Liksom skelett saknar likdraken fullständigt rädsla, eller för den sakens skull egen vilja.
Stjärnebarn
(Alla värden gäller efter att stjärnebarnet blivit besatt)
Strid: 10
Skada: 1T-1 (nävar, sparkar och bett), 1T+3 (mörkertentakel)
Kroppspoäng: 6
Magiskt försvar: 6
Rustning: –
Specialförmåga: Skuggmagi.
Ibland sker det att fragment av stjärnor faller från himlen och slår ned på jorden. I ett fåtal fall bär dessa med sig kvardröjande spår av urmörkret mellan stjärnorna, något som kan påverka livet omkring den plats där de slog ned. Exakt vad det är som skapar stjärnebarn är okänt, men de är ett av de tydligare exemplen på vad som kan ske. Alla havande kvinnor inom några kilometer från nedslagsplatsen kommer i flera nätter att hemsökas av märkliga kallsvettningar och anfall av yrande och förvirring. De barn som sedan föds kommer att vara annorlunda än vanligt, med vitt hår och kolsvarta ögon. Under sina tidiga år kommer de inte att verka särskilt annorlunda i fråga om beteende – kanske aningen brådmogna, benägna att drömma om köld och stjärnor, men inte illvilliga eller grymma. Vid tio till tolv års ålder börjar de dock förändras. De blir benägna att vandra omkring planlöst, omedvetet sökande efter den fallna stjärnans nedslagsplats. Drömmarna blir allt intensivare, och de börjar sky allt umgänge utom det med andra stjärnebarn från samma ”kull”. De som snabbare hittar till nedslagsplatsen än de andra blir ofta en form av ledare. En märklig melodi letar sig in i drömmarna, och de går ofta och gnolar på den även om dagarna.
Till sist, en kall och stjärnklar vinternatt, kommer stjärnebarnen att samlas vid nedslagsplatsen och genom sin sång öppna en reva i tid och rum, ur vilken en manifestation av urmörkret mellan stjärnorna kommer att stiga fram och försöka ta barnen i besittning. Vissa, de som fortfarande älskar sin hembygd, kommer att försöka motstå det, medan andra, förbittrade över att ha blivit utstötta, kommer att välkomna det. Om ritualen avbryts vid denna punkt kan det fortfarande finnas hopp för barnen, annars kommer de obönhörligen att besättas av urmörkret.
Urmörkret får stjärnebarnets ögon att färgas helt svarta. Det manifesterar sig också på mer uppenbara vis. Stjärnebarnet kan manipulera skuggor och skapa mörker, verklighetstrogna skuggbilder och andra former av onaturliga skuggor, något som gör det lätt för dem att smyga och gömma sig. De kan också få en meterlång tentakel av solitt, iskallt mörker att skjuta ut ur munnen för att greppa och förfrysa alla den berör. En person som dödas av denna tentakel återuppstår som ett vandrande lik med iskall hy och kolsvarta ögon, kontrollerat av det stjärnebarn som dödade personen (räknas ha samma spelvärden som ett skelett).
Ögonskördare (med ursäkter till Blue Öyster Cult)
Strid: 14
Skada: 1T+3 (klor)
Kroppspoäng: 16/20 (ung/gammal)
Magiskt försvar: 5/7 (ung/gammal)
Rustning: 2
Specialförmåga: Sinneslänk, övernaturlig visdom.
Ögonskördare är bisarra varelser från ett främmande existensplan. Det är oklart hur många som egentligen existerar, men de har observerats i olika åldrar, vilket innebär att någon form av livscykel verkar finnas. Ögonskördaren är en stor (uppemot två och en halv meter lång) grodliknande humanoid, senig och smidig som ung och fet men överraskande kvick som gammal. Munnen är bred och försedd med en lång gulviolett tunga, händerna tretåiga med långa klor. Det märkligaste draget är ögonen, som aldrig ser likadana ut, rör sig oberoende av varandra och byter utseende varje gång ögonskördaren blinkar.
Ögonskördaren har fått sitt namn genom sina unika och frånstötande matvanor. Som ung är den en ivrig jägare som ger sig efter alla former av varelser för att äta deras ögon. Ögonskördaren äter aldrig mer än ett öga från samma individ, något som har att göra med den telepatiska länk som byggs upp till den varelse som fått ögat slukat. Ögonskördaren kan för all framtid se ur denna varelses kvarvarande öga. Detta innebär att ögonskördaren under sitt långa liv bygger upp en avsevärd samling kunskap, då den har upplevt många människors liv. Som gammal och fet överger den jakten och bygger sig en lya, gärna dekorerad med kuriositeter den har samlat på sig (den är särskilt förtjust i pärlor, masker, speglar, dockor och andra saker som tycks titta på en). Här avnjuter den ett lugnt liv där de samlade livsupplevelserna destilleras till en egensinnig filosofi. Skördarens tidigare grymhet försvinner inte, men blir mer avslappnad och godmodig.
En gammal ögonskördare är en mäktig källa till kunskap. Den som skänker den ett intressant och unikt föremål kan få svaret på många enklare frågor, men de stora sanningarna om universum viskar den enbart till den som är redo att offra ett öga. Vad dessa består i varierar, men den som fått höra dem når ofta någon djup insikt som har med deras liv att göra. Skulle en rollperson till äventyrs offra ett öga kommer de åtminstone att belönas med ett permanent +1 i Intelligens, och antagligen någon stor sanning om kampanjens bakgrund. Samtidigt innebär det försämrade djupseendet -1 i Motorik. Slutligen kan ögonskördaren i fortsättningen se allt rollpersonen ser.