Re: Regelskapande
Snott regler, får man det? *ser häpen och illmarig ut* Jag ser i alla fall vissa svårigheter att komma på något totalt nytt och eget. I grunden har vi ju tärningar (eller kort) att bygga på. =)
Jag har noterat att det alltid är svårt att skapa regler. Inte för att reglerna själva är svåra men för att det ska vara smidigt och lättspelat. Jag kan bara ta Rolemaster som exempel - hade vi inte fått iordning ett rollformulär på datorn så toge det timmar bara att slå upp en rollperson. Sedan har systemet ändlöst med tabeller... bra iofs men ganska trögrott. Eons system är smidigare, om än det inte känns som om det räcker hela vägen. Kan inte sätta mitt finger på vad, men i alla fall.
Automateld måste kunna lösas på lika enkla regler som magi eller tunnbindning... =) Inte för att det är lika enkelt, men för att spelet ska flyta smidigt i strid. Med detta till trots så vill jag ha ganska komplicerade regler - regler som styr men ändå är flexibla. Allt detta kan ju givetvis en god SL improvisera ihop och skita i regler, men jag trivs ändå bättre i ett system där det både kan vara SL-s goda vilja och tärningarna som avger resultatet. Missförstå mig rätt - SL är lag, men han/hon ska inte slakta rp till höger och vänster bara för att han/hon är sur på spelaren...
Vad det gäller avståndsvapen i fantasyspel så nog tusan kommer dem bara i skymundan i ett system (värld) där Sl inte uppmuntrar användadet av vapen och tvärtom i nutid och sci-fi, låter SL ingen ha vapen (avstånds) så kommer närstriden. Även om jag håller med om att de flesta system (spel) gör som du säger, neotech till exempel har långa sidor om eldvapen... Lite för enkelspårigt i min smak - är Neotech och de andra gjorda för "shout´n slash"?
Jag är road av ett system som är öppet för att all handling kan styras fritt (läs kräva slag) mot tärningen. Men att det premierar gott rollspel är viktigt, inte bara handlar om pang och spring. Svårt att kombinera... mycket svårt... kan inte kombinera det... *är plötsligt inne på Bernhard och Bianca* Jag menar, det MÅSTE gå att kombinera det på ett smidigt sätt.