Nekromanti Fantasy raser som du aldrig skulle spela

God45

#PrayersForBahakan
Vi har alla favorit raser som vi gillar att spela. Vissa gillar alver och kommer alltid ta chansen att krama ett extra träd, vissa gillar dvärgar och chansen att spela en kort alkoholist med ett snyggt skägg och vissa kommer ta chansen att spela folk med demonblod så fort de får chansen. Men har du en ras som du aldrig skulle kunna tänka dig att spela? Visst, alla vid sina sinnes fulla bruk avskyr Kender, det är bara vettigt. Men finns det någon ras som du personligen avskyr och aldrig skulle spela?

Personligen avskyr jag Gnomes. De är idiotiska anime figurer som alltid blir gruppens Jar Jar. Jag vet inte vem som gjorde dem till rasen med bullshit steampunk, antagligen Dragon Lance, men det gjorde det inte bättre. Jag har aldrig skapat ett karaktärs koncept och tänkt att "Det här skulle vara bättre som en gnom" eller ens "Det här hade fungerat som en gnom". Jag har aldrig heller sett ett karaktärskoncept för en Gnom som jag skulle vilja spela.

Så, visa er rasism nu. Vilken ras hatar ni?

Cybot

Mest spelbar
...gnomer. Det finns i princip bara två bra gnomer. Jan Jansen och Tiax. Ingen av dem är någon man vill spela.

Kärlekscraft

Swordsman
Cybot;n25501 said:
...gnomer. Det finns i princip bara två bra gnomer. Jan Jansen och Tiax. Ingen av dem är någon man vill spela.
Inga jävla gnomer, halflings, halvlängdsmän, hobbitar, avträdesdvärgar, misslor, älvor, féer, alfer, tomtar, inga "fula" raser(väldigt subjektivt), inget för fantasifullt.

Cybot

Mest spelbar
Halflings kan vara coola. Både som Dinosaurieridande nomadhalflings och som fruktade kannibaler.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Det här var en intressant och förvånansvärt svår fråga. Nu har jag inte stenkoll på alla spelbara folkslag där ute, men på rak arm skulle jag säga att de folkslag som jag tycker är skittråkiga är DnDs halflings och standarddvärgar (dvs ölpimplande skäggfetishister med förkärlek för skogshuggarutrustning).
Rymdhamster said:
Halflings met i stil med tolkiens är däremot helt okej i min bok.

Selly

Level 5 Laser Lotus
Det finns hur många raser som helst som jag inte skulle ta i med tång, men den värsta av dem alla måste nog fan ändå vara de helt vanliga djävla dvärgarna. Jag skulle verkligen aldrig någonsin spela en standarddvärg. Det skulle vara under pistolhot isåfall, eller möjligen mot betalning. Dvärgar är både för osexiga och för tråkiga.

Av i stort sett samma anledningar så går orcs och goblins av Warhammer- eller WoW-snitt också fetbort. Slutligen så är jag inte intresserad av halvlängdsmän, hober, kender, eller nånting överhuvudtaget åt det hållet. Inte gnomes heller. Eller ankor.

Eller, äh. Alla osexiga raser överhuvudtaget kvalar in på »vill inte spela«-listan för min del.

jensofsweden

Stjärnmagiker
Jag har aldrig varit mycket for Dvargar, ska jag spela en kortvaxt nisse sa kor jag hellre pa en missla (annat hob-liknande folk)

Ond bråd död

Swashbuckler
Även om jag inte gillar gnomer så skulle jag nog kunna spela en utan problem. Särskilt i ett min-max-spel som D&D skulle jag nog kunna spela vad som helst. Allt från Kender till Drows.

anth

Vetefan
God45;n25497 said:
Personligen avskyr jag Gnomes. De är idiotiska anime figurer...
Eh, talar vi verkligen om samma ras?

Men OK, jag förstår vad du menar. Alla gnometjejer ser ju ut som japanska skolflickor i luva

och med tanke på deras storlek kommer man alltid att bli betraktad som pedofil så fort man säger något positivt om dem. :)

Lite mer seriöst: som flera andra är jag inte direkt förtjust i raser som får plats i andra rollpersoners ryggsäckar. Men DnD-gnomerna från 80-talet var inte als så hemska som gnomerna från 2000-talet när Wizards bestämde att gnomer inte alls är illusionister, utan barder. Det var döden för gnomerna enligt mig.
Ond bråd död said:
Ja, om tråden hade varit klasser/yrken jag aldrig skulle vilja spela så är mitt svar: barder

Gnomernas problem för mig är annars att de är så jäkla överflödiga. De tillför inget intressant alls.

God45

#PrayersForBahakan
Jag gläds över att se att mitt ogillande för gnomer är allmänt utspritt på forumet :) Halflingarna får lite flack också och medan någon pekade på de kannibalistiska och dinosaurie ridande undantagen förtjänar de nog det. Sedan har vi dvärgarna som alltid verkar vara en love them or hate them ras så där är jag inte förvånad.

Men jag är förvånad av hur många som inte vill spela "osexiga" raser. Utesluter det raser som Dragonborns eller Warforged som ser omänskliga ut?

anth

Vetefan
God45;n25524 said:
Men jag är förvånad av hur många som inte vill spela "osexiga" raser. Utesluter det raser som Dragonborns eller Warforged som ser omänskliga ut?
Yay, sexismkortet får alltid fart på diskussioner. :)

Då sticker jag ut huvudet och förväntar mig att bli nedslagen.
Det är fler killar än tjejer som spelar dragonborns och warforged för de raserna är killiga.

Innan någon krossar skallen på mig vill jag tillägga att jag en gång spelade en 2 fot hög (manlig) älva med vingar (och som kunde göra sig osynlig) i en DnD-kampanj. Det var en av de roligaste karaktärerna som jag spelat. Ni anar inte hur mycket kul saker man kan göra med en sån karaktär (eller jo, just de som frekventerar detta forum är väl just de som kan ana :) )
God45 said:
Modigt drag [applause]

Det kanske ligger något i detta. Riktigt omänskliga raser brukar inte spelas av någon i mina grupper och när det har gjorts har det antingen varit chaos mutanter som började mänskliga eller mänskoliknande robotar.

Älvor är däremot grymma, speciellt om man kan ha en fjärils mount som man kan anfalla folk med en lans ifrån. :)
Recca said:
Jag vet inte om någon påpekat detta än men jag är tvungen när folk använder ord på fel sätt. Detta är INTE sexism, det du talar om.

Ymir

Liten kantbaron
God45;n25524 said:
Jag gläds över att se att mitt ogillande för gnomer är allmänt utspritt på forumet :) Halflingarna får lite flack också och medan någon pekade på de kannibalistiska och dinosaurie ridande undantagen förtjänar de nog det. Sedan har vi dvärgarna som alltid verkar vara en love them or hate them ras så där är jag inte förvånad.

Man spelar självfallet bara raser som är sexiga enligt Rising-paradigmet, dvs sådana man vagt kan tänka sig att ha sex med. Detta innebär generellt att alla typer av furries, scalies, halflings och dvärgar går bort, om inte man gjort nån slags speciell effort för att hotta upp dem (kaosdvärgar funkar tex ibland on account of Evil is Sexy), same goes för dragonborne och warforged - men jag har faktiskt spelat en Warforged, mest att vi gjorde om dem så att de blev estetiska, dvs sleeka med vagt kvinnliga former, härrörande från en matriarkal kultur. Tirakerna i Eon och hobgoblins i D&D har däremot påvisat att orcher och dyl. är relativt lätta att hotta upp om man försöker. Och Yak Folk funkar somehow on account of pure awesome.

Men osexigt av alla osexiga fantasyraser är fan varken gnomer, halflings, hobbitar eller dvärgar....utan DoDs groteskt överskattade jävla ankmän. Blä.

Eller okej, kenders finns alltid som skräckexemplenas skräckexempel. Men nån behövde dissa ankorna, eftersom de alltid annars ska hyllas så jävla.

Also, ahoggya och alla andra raser öht i Tékumel. Men där är det ju en slags selling point att de är Starfish Aliens, så där är det somehow typ...okej.

anth

Vetefan
Angående dragonborn. De är reptiler. Reptiler lägger ägg, de föder inte levande ungar. Så kvinnliga dragonborn har INTE bröst!!!

Och angående raser man kan tänka sig att ha sex med: sjöjungfrur.
Det finns sidor dedikerade till sjöjungru-sex, som brukar kunna sammanfattas med den här bilden:
anth said:
M.a.o. "sjöjungfrur" man har sex med skulle se ut som Cthulhu Mytos' deep ones. Inte konstigt att människo-"deep one"-hybrider är så vanliga. :)

Mogger

Hipsteranka
Alla.
Måns said:
Eftersom fantasyraser alltid är som en människa "men har X och gillar Y" Vilket i princip innebär att de är en tråkigare variant av människor.
Ond bråd död said:
Håller med. Även om jag kan tänka mig spela andra raser.
Eksem said:
Jag lutar också åt det här hållet. Men jag gillar ankor och robotar litegrann ändå.

Krille

Super Moderator
Det är en viss skillnad på "kan inte tänka mig att spela alls" och "kan inte tänka mig att spela och ta på allvar". Ankor är ett typiskt fall av det senare. Jag kan tänka mig att spela dem, men då blir det mest Ancus McFeathers av det.

Drow är lite samma sak – man kan inte ta den rasen på allvar med dess "vi är onda för vi är ett matriarkat"-attityd. Så antingen går man Drizzt och gör en unique snowflake, eller så går man YAFGC och drar upp evil-o-metern till elva och kör det som en parodi med extra sång- och dansnummer.

Vilket för oss in på dvärgar. De måste nästan alltid byggas om så att de kommer utanför kort hårig viking-mallen. Standard-dvärg, nej tack. Dvärgisk advokat, ja tack!

Och så har vi de där som jag inte kan tänka mig att spela alls. Det hänger ofta ihop med hur groteska de är, i alla fall för mig. Drakfolk, reptilmän, blobbar från yttre rymden och antropomorfa klövdjur (Taurens, exempelvis) går bort för mig. Grotesk-regeln gäller även mindset, för övrigt – jag har väldigt svårt att spela folk med groteskt psyke, vilket förmodligen bidrar till att jag har svårt för Kult.