Nekromanti [Fantasy!] Rollformuläret....

Arfert

Facit
Var på SF-bok och leverade fler Fantasy!, och då fick höra att de gärna ville ha rollformulär att sälja....

...då är frågan: hur ska rollformulär 2.0 se ut? Vad ska vara med? A4 eller A5 eller nåt annat?

Synpunkter, idéer, skisser o.dyl emottages tacksamt! Speciellt från de som hunnit spela Fantasy! Men även från andra, naturligtvis.

solvebring

Superhero
  • Sammanfattning av hur man räknar ut ST (kanske att hela formeln finns där och att man fyller i dess luckor? Gärna en för varje vapentyp...)
  • Notis om att magikers mana dubblas.
  • Kort exempel på manakostnad.
  • Vapen/rustningar inkl skada.
  • En spalt för förmågornas nivåer.
  • Avsedd plats för i alla fall en liten bit "formelbok".
  • Några arketypsbesvärjelser att använda samt att gå efter. Samköra med manakostnadsexempel?
  • Att tillgångar delas upp i t.ex. Gm, Sm, Km och värdeföremål.
  • Mer plats för övrig utrustning.

Arfert

Facit
solvebring said:
Rollformuläret ska då tryckas i klassiska block, vilket betyder tvåsidiga formulär?
Eventuellt.. fast jag föredrar formulär där allt får plats på en sida.

solvebring

Superhero
Arfert said:
solvebring said:
Rollformuläret ska då tryckas i klassiska block, vilket betyder tvåsidiga formulär?
Eventuellt.. fast jag föredrar formulär där allt får plats på en sida.
Det kan jag förstå, å andra sidan tycker jag som sagt att det är idé att krama ur så mycket data och effektivitet som möjligt ur just köpformulär. Annars klarar man sig gott med det som finns, liksom. Fast det är ju bara min personliga åsikt det.

Arfert

Facit
Trycka dubbelsidigt blir förmodligen dubbelt så dyrt... så frågan är om man hellre köper 25 dubbelsidiga ark eller 50 enkelsidiga för samma pris... om majoriteten av spelarna ändå skulle klara sig med ett enkelsidigt (och slipper ständigt vända på det när man spelar).

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Arfert said:
Trycka dubbelsidigt blir förmodligen dubbelt så dyrt... så frågan är om man hellre köper 25 dubbelsidiga ark eller 50 enkelsidiga för samma pris... om majoriteten av spelarna ändå skulle klara sig med ett enkelsidigt (och slipper ständigt vända på det när man spelar).
Jag funderar på om man skulle kunna ha något annat roligt på baksidan. Antingen något funktionellt, som t.ex. sammanfattningar av reglerna (en "spelarskärm") eller kanske bara en snygg bild.

Undertecknad kan man kanske inte riktigt lyssna på, då jag aldrig köpt en bunt rollformulär för faktisk anvöndning i mitt liv, men nånstans behövs ju ett för gemene man märkbart mervärde i rollformulären. Något som gör att man känner att man inte bara lika gärna kunnat printa ut något på HP-deskjeten hemma. Och då tror jag att dubbelsidigt och/eller färg kan vara en bra grej. Bra papper tror jag är bra, men tyvärr tror jag inte så många tänker på det om inte skillnaden är väldigt stor...

Eksem

Champion
Med tanke på att SFBok inte ens kunde skänka bort 4E-formulären undrar jag vad de baserar kundunderlaget på?

Givetvis skall formulären hur som helst vara på en sida, och ha utvecklade fält för ST och dubbelt så mycket utrymme för bakgrundshistoria som nuvarande formulär.

Och om något ska vara i färg så är det förstås att de ska tryckas på laxrosa eller gyllengult eller grönt papper, för that old school feel!

Duddmannen

Hero
A4, svartvitt, enkelsidigt

Finns ingen anledning tycker jag att smäcka på med färg, däremot ser jag gärna en snygg formgivning och kanske lite "Arijinal Arfert"-konst på bladet.

Ingen utrustningslista behövs - alla mina spelare brukar förr eller senare skaffa så mycket pryttlar att de skriver på sepparat lapp ändå. Blank baksida på karaktärsbladet fungerar exempelvis bra till detta.

Plats, eller kanske till och med särskilda rutor, för uträkningarna av Stridstärningar med mera.

Lite fler kroppspoängscirklar.

Som andra skrivit redan, mer plats för bakgrund och sådant.

Ser fram emot detta!

solvebring

Superhero
Arfert said:
Om det dubbelsidiga är "dubbelt" så välfyllt så röstar jag på 25 ark, förövrigt gillar jag kranks idé att fylla baksidan med regelsummeringar eller dylikt. =)

/solvebring som inte tycker det är jobbigt att vända på ett papper. :gremwink:

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Det här kanske låter som att jag har genusglasögonen på, men om det inte har någon regelteknisk inverkan kanske man kan ta bort "Kön"?

Jag har kommit på att jag i alla år ALDRIG har behövt kolla på rollformuläret för att komma ihåg om min karaktär är man eller kvinna. Å andra sidan spelar jag alltid manliga karaktärer, så det kanske finns andra som tycker fältet är användbart?

Annars gillar jag Solves punkter riktigt bra, förutom att jag inte vill ha plats för formler. Rollformuläret ska helst inte ha massa ytor som är platsslöseri för alla utom en klass, liksom.

J_L_Seagull

Veteran
  • Sammanfattning av hur man räknar ut ST (kanske att hela formeln finns där och att man fyller i dess luckor? Gärna en för varje vapentyp...)
  • Notis om att magikers mana dubblas.
  • Kort exempel på manakostnad.
  • Vapen/rustningar inkl skada.
  • En spalt för förmågornas nivåer.
  • Avsedd plats för i alla fall en liten bit "formelbok".
  • Några arketypsbesvärjelser att använda samt att gå efter. Samköra med manakostnadsexempel?
  • Att tillgångar delas upp i t.ex. Gm, Sm, Km och värdeföremål.
  • Mer plats för övrig utrustning.

solvebring

Superhero
Sedan så säger jag, "Varför låta giriga SF tjäna pengar på dina rollformulär?". Gör dem i en snygg pdf fil och lägg upp dem på en hemsida. Låt sedan folk som tankar ner dem donera typ 10 kr och printa ut dem själva. Då kan de vara både i färg eller svartvitt och folk får bestämma själva. Gör gärna så att pdfen går att skriva i direkt (jag har ett sådant rollformulär för pathfinder) och pdfen sköter eventuella uträkningar, direkt på pappret.
Jag skulle sannerligen gilla allt det där med PDF från hemsidan, PDF man kan skriva i och sådant. Det är alltid rock n roll. Dock tycker inte jag att det ska utesluta block i butik. Det är bara bra att gynna ruljansen a la svensk spelhobby, speciellt på rollspelssidan - allt för att peppa marknaden så att säga. Dock vore ju ett gratis eller billigare webbalternativ skitnajs, speciellt om man kan skriva i det.

... Förövrigt får man ju anta att SF frågar efter formulär eftersom kunderna antagligen frågat efter detta. Annars vore det skumt.

Och skulle jag få välja - trots att jag inte äger ett enda köpeformulär som inte följt med en box - så skulle jag säga block i butik. Samtidigt antar jag att Arfert kommer att behålla det gamla formuläret på hemsidan, samt även kanske en avskalad version 2?

/solvebring som för den delen inte skulle ha något emot att betala för motsvarande PDF.

Arfert

Facit
Björn Wärmedal said:
Det här kanske låter som att jag har genusglasögonen på, men om det inte har någon regelteknisk inverkan kanske man kan ta bort "Kön"?

Jag har kommit på att jag i alla år ALDRIG har behövt kolla på rollformuläret för att komma ihåg om min karaktär är man eller kvinna. Å andra sidan spelar jag alltid manliga karaktärer, så det kanske finns andra som tycker fältet är användbart?

Annars gillar jag Solves punkter riktigt bra, förutom att jag inte vill ha plats för formler. Rollformuläret ska helst inte ha massa ytor som är platsslöseri för alla utom en klass, liksom.
Kön står nog där mest av gammal vana, oftast vet man ju vad man spelar. Så det kan ryka om platsen behövs till nåt annat.