Nekromanti Fantasy setting där man spelar barn?

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,507
Location
Kullavik
Funderar över konceptet kring ett spel i fantasy setting där man spelar barn/yngre ungdomar? Jag tänker alltså inte på spel typ Sagospelet Äventyr, utan ett "Tales from the Loop" men i Fantasy stil? Tänker att RP skulle vara lärlingar till någon mäktig magiker, väpnare till en rovriddare eller gatubarn som tigger och stjäl. Äventyren kan komma utifrån uppdrag av resp. barns mästare, av ledtrådar de hittar hos den mästare där de är inkvarterad etc. etc. Kan bli en intressant konflikt mellan vardagens sysslor (i fantasy miljö) och de äventyr som de ger sig ut på på samma sätt som i Tales.

Svavelvinter-romanen har ju lite av detta när pigan Grotabelia hittar den förtrollade dolken Demens och beger sig till Cruris gravfält. Kan på samma sätt se intriger kunna växa fram i settingen som sådan utifrån trollkarlen Trodax´s uppdrag att vakta draken Blatifagus och hur en magilärling skulle kunna hamna i kläm mellan den stränge trollkarlen och den manipulerande draken.

Vad är fördelar och nackdelar med detta? Finns konceptet redan färdigt någonstans?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,681
Spelet om Morwhayle gör väll den här grejen? Det är svenskt och ganska nytt. Mins inte så mycket mer om det. Men det är barn som fantasy äventyrare på framsidan.

Min första tanke var annars att en ganska vanlig trope i fantasy spel är att man spelae 14 till 16 åringar som tvingas ut på äventyr och lär sig bli äventyrare. Det är inte en trope jag gillar, men det känns ganska vanligt.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,607
Jag blev sugen på att skapa ett Münchhausen-hack där man spelar barn till äventyrare, istället för pensionerade äventyrare. Istället för att skryta om vad man gjort som ung blir det "min pappa är coolare än din pappa" taget till en ny nivå.

Men du har absolut en poäng. Jag tror inte det här är en utforskad genre. Morwhayle är mer Harry Potter i fantasytappning, alltså rätt kompetenta barn, än vad det handlar om barn till de riktiga hjältarna.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,507
Location
Kullavik
God45;n334515 said:
Spelet om Morwhayle gör väll den här grejen? Det är svenskt och ganska nytt. Mins inte så mycket mer om det. Men det är barn som fantasy äventyrare på framsidan.

Min första tanke var annars att en ganska vanlig trope i fantasy spel är att man spelae 14 till 16 åringar som tvingas ut på äventyr och lär sig bli äventyrare. Det är inte en trope jag gillar, men det känns ganska vanligt.
Jag skulle säga att Morwhayle också är riktat mot barn, men det känns oklart om det är tänkt att man spelar barn. Sålde mitt till Nässe en gång i tiden så jag minns inte riktigt :)

Jag är med på argumentet att unga vuxna är trist standard för att ge sig iväg på äventyr, men jag tänker att det blir en viss skillnad att man inte är en allmän murdering-skallspräckar-hobo i random äventyr utan att allt knyts ihop utifrån att man är oerfarna lärlingar i tjänst hos någon och att spelet gör en grej av att man är just oerfarna och hamnar i vardagskonflikter kopplat till mentorn som blir en slags motsvarighet till Tales "ankare" där man både får stöd och kan hamna i konflikt.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,507
Location
Kullavik
Khan;n334517 said:
Jag blev sugen på att skapa ett Münchhausen-hack där man spelar barn till äventyrare, istället för pensionerade äventyrare. Istället för att skryta om vad man gjort som ung blir det "min pappa är coolare än din pappa" taget till en ny nivå.
Definitivt en intressant variant!
 

PowerNap

Veteran
Joined
15 Sep 2004
Messages
115
Location
Malmö
Ars Magica har Apprentices-modulen. Har inte spelat eller läst den själv, men jag tycker att det här låter inspirerande:

"Every magus — from the greatest Flambeau dragon-slayer to the politically savvy Mentem magus — was once an apprentice. They learned magic theory and tried and failed to cast their first spells. They snuck out late at night and earned a stern lecture and extra chores for their troubles. Some had troubles controlling or summoning their magical powers."

https://www.atlas-games.com/product_tables/AG0300
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,507
Location
Kullavik
PowerNap;n334535 said:
Ars Magica har Apprentices-modulen. Har inte spelat eller läst den själv, men jag tycker att det här låter inspirerande:

"Every magus — from the greatest Flambeau dragon-slayer to the politically savvy Mentem magus — was once an apprentice. They learned magic theory and tried and failed to cast their first spells. They snuck out late at night and earned a stern lecture and extra chores for their troubles. Some had troubles controlling or summoning their magical powers."

https://www.atlas-games.com/product_tables/AG0300
Precis det här jag tänker mig, men bredare än enbart magiker... tack för länken!
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
Kan man inte välja att spela barn i ett äventyr eller kampanj i vilken fantasysetting som helst?
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,319
ÅkeZorkh;n334617 said:
Kan man inte välja att spela barn i ett äventyr eller kampanj i vilken fantasysetting som helst?
I princip kan man naturligtvis göra det, men det är få spel som har något stöd för att göra det.
Någon skillnad måste det ju rimligen vara mellan att spela ett barn och att spela en vuxen äventyrare, men absoluta majoriteten av spel förutsätter att man spelar en vuxen äventyrare.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,507
Location
Kullavik
erikt;n334624 said:
I princip kan man naturligtvis göra det, men det är få spel som har något stöd för att göra det.
Någon skillnad måste det ju rimligen vara mellan att spela ett barn och att spela en vuxen äventyrare, men absoluta majoriteten av spel förutsätter att man spelar en vuxen äventyrare.
Dessutom förlorar man här kopplingen till sin mästare och mentor som skall vara en viktig mekanism för att skapa äventyrskrokar (och förmodligen även vardagskonflikter).
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
The princes' kingdom, baserat på Dogs in the vineyard. Där spelar man barn, men inte lärjungar till hjältar.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,876
Möller;n334626 said:
The princes' kingdom, baserat på Dogs in the vineyard. Där spelar man barn, men inte lärjungar till hjältar.
Ja just tusan! Jag har inte spelat det, men jag har spelat inspirerat av omslaget och pitchen. För min del kände jag att det räckte, men det är ju inte vidare konstruktivt att komma dragande med. ^^;
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
Henke;n334625 said:
Dessutom förlorar man här kopplingen till sin mästare och mentor som skall vara en viktig mekanism för att skapa äventyrskrokar (och förmodligen även vardagskonflikter).
Jag tänker att den "mekanismen" i första hand är narrativt fluff.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,507
Location
Kullavik
ÅkeZorkh;n334645 said:
Jag tänker att den "mekanismen" i första hand är narrativt fluff.
Jo kanske, men tänker samtidigt att det är en viktig del av dynamiken under spel, så helt fluffigt vet jag inte om jag tycker det borde vara :)
 
Top