zonk
muterad
Jag har läst dem. Men uppenbarligen tolkat dem annorlunda. Jag var inte intresserad av den typen av fantasy, så därför försökte jag på bästa vis exkludera dem. Tydligen inte gott nog.Något sådant finns det inte i Dying Earth, tvärtom snarare eftersom allt det fantastiska i berättelserna är resultatet av miljontals år med vetenskaplig forskning som gått så långt och blivit så avancerad att den slagit knut på sig själv och istället går emot de grundläggande principerna med vetenskapen som vi känner till den: att hjälpa och främja civilisationens utveckling. Jag förutsätter att detta ironiska brott mot den allmänt vedertagna synen på vetenskap och teknik inom science fiction på den tiden (40-talet och 50-talet) var ett medvetet val från Jack Vances håll.
Och som sagt, inget med detta har något att göra med att kvantfysiker öppnade en port till helvetet eller något. Det är bara tidens gång och dekadens.
PS: Ta och läs berättelserna så klart. Det är bara några noveller och några kortromaner som tillsammans inte är längre än en enda bok i till exempel Wheel of Time eller Game of Thrones.
Men nu är vi off topic. Vill du fortsätta prata om det här föreslår jag att du skickar mig ett PM.