Nekromanti [Fantasy!] Ska vi jamma ihop ett testspelsäventyr?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,821
Kort sagt säger ju rubriken alltihop: Vad tror ni om att jamma fram ett litet äventyr för testspel av F!OSG-reglerna? Typ banka fram ett par varelser, några rum som vi kan rita ut på nån söt karta.

Vi vet ju alla (eller lär oss nu) att den här typen av äventyr blir bäst om man utgår från ett så grymt namn som möjligt. Därför måste vi börja med att komma fram till om det är »Guden i berget« (uppenbarligen lite science-fantasy artat med nån snubbe från framtiden) eller »De sju kungarnas citadell« (uppenbarligen nån grej med lite odöda och ett fräsigt tronrum).
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
En mörk och stormig natt. Rollpersonerna tar skydd undan regnet på ett värdshus.

I gillestugan finns en dvärg och en alv som grälar, en värdshusvärd och hans dotter, samt en mystisk främling.

Man kan spela äventyret på tre sätt beroende på vilka man väljer som uppdragsgivare.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,027
Location
Nordnordost
Vad menar du med testspel? Vad eller vem skall testas? :)

Jag är lite sugen på att köra någon sorts PoP-variant och börja med en strid. Då får man testa/lära sig det viktiga/intressanta. Och sedan klippa tillbaka till värdshuset.

Jag är förtjust i grimdark, och föreslår skelett på en begravningsplats eller i ett förrum till en underjordisk gravkammare. Gravplundring är oldschool.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: [Fantasy!] Ska vi jamma ihop ett testspelsäven

Guden i berget är ett jävligt bra namn, men slopa SF-vinklingen.

I själva verket handlar det om en ond prästkung/magiker/nekromantiker som begravdes levande tillsammans med sin magiska krona, med vilken han kan skicka drömmar. Han har lyckats överleva genom att han stulit livskraft: en liten grupp bergsbor dyrkar honom som gud, och kidnappar ensamma resande (från värdshuset) som de offrar till "guden" på ett altare i en grotta vid bergets fot.

Så det hela blir en kombo mellan uppläggen, givetvis ska det finnas ett tronrum med vandöda. Men snubben ska inte komma från framtiden, utan forntiden.

Blir det här bra slänger jag in det i boken!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: [Fantasy!] Ska vi jamma ihop ett testspelsäven

rjonas said:
En mörk och stormig natt. Rollpersonerna tar skydd undan regnet på ett värdshus.

I gillestugan finns en dvärg och en alv som grälar, en värdshusvärd och hans dotter, samt en mystisk främling.

Man kan spela äventyret på tre sätt beroende på vilka man väljer som uppdragsgivare.
- Värdshusvärlden är "kultist", och den yppiga dottern är prästinnan utför ritualerna. Värdshusvärlden drogar lämpliga offer.

- Den mystiske främlingen letar efter sin försvunne bror.

- Men vad dvärgen och alven har för koppling vet jag inte...
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,821
Re: [Fantasy!] Ska vi jamma ihop ett testspelsäven

Arfert said:
Guden i berget är ett jävligt bra namn, men slopa SF-vinklingen.
Jag har nyss läst lite Thorgal så det gick inte att tänka i andra banor. Meeen, ditt upplägg var ju rätt gött. Särskilt att man får in båda grundpoängerna sådär. :gremsmile:
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,821
Re: [Fantasy!] Ska vi jamma ihop ett testspelsäven

Arfert said:
- Men vad dvärgen och alven har för koppling vet jag inte...
Guden i berget har ju viskat löften om guld och rikedomar till dvärgen i hans drömmar. Han vill hörsamma kallelsen men alven som är hans vän/känt av det onda inflytandet gör allt för att hindra honom att bara springa iväg och gräva fram »guden«. Antingen vill alven att nån ska undersöka eller fimpa ondingen, eller så kanske ryktet om rikedomar räcker för att skicka äventyrarna till berget.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: [Fantasy!] Ska vi jamma ihop ett testspelsäven

DeBracy said:
Arfert said:
Guden i berget är ett jävligt bra namn, men slopa SF-vinklingen.
Jag har nyss läst lite Thorgal så det gick inte att tänka i andra banor. Meeen, ditt upplägg var ju rätt gött. Särskilt att man får in båda grundpoängerna sådär. :gremsmile:
Thorgal är bra, men jag tror inte det första vi släpper ska vara "Expedition to the Barrier Peaks" :gremgrin:

 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: [Fantasy!] Ska vi jamma ihop ett testspelsäven

Det är bra, dvärgen kan ju ha den expertis (gruvdrift) som behövs för att hitta och ta sig fram till den gömda ingången.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: [Fantasy!] Ska vi jamma ihop ett testspelsäven

Antingen vill alven att nån ska undersöka eller fimpa ondingen, eller så kanske ryktet om rikedomar räcker för att skicka äventyrarna till berget.
Tja, jag tycker inte att alven ska känna till så mycket om det, mest bara ha en riktigt dålig magkänsla för det. Då kan rollpersonerna tolka det som de vill efter lite ordväxling med honom, det blir intressantare. Lite mystik och otydlighet. Rykten och magkänslor brukar väl vara klassiskt? :gremwink:

Om rollpersonerna talar med honom kan han säga att han har en riktigt, riktigt dålig känsla kring hela den här drömgrejen och att bergen har dåligt rykte. Andra som velat gräva guld har försvunnit spårlöst där uppe. Han säger att det är något som inte står rätt till.
Samtidigt kontrar dvärgen med glatt och girigt humör och talar om guld och rikedomar och erbjuder rollpersonerna en del av bytet om de hjälper honom bära hem allt guldet.
Antingen kan rollpersonerna då följa med dvärgen som hjälp eller så kan de följa med eller efter honom å alvens vägnar som vägrar att släppa iväg sin vän ensam.

Snubben som letar efter sin bror kanske i sin tur vill följa med, om inte annat kanske han ber rollpersonerna att när de antingen jobbar åt alven eller dvärgen höra runt och leta efter hans bror.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: [Fantasy!] Ska vi jamma ihop ett testspelsäven

- Värdshusvärlden är "kultist", och den yppiga dottern är prästinnan utför ritualerna. Värdshusvärlden drogar lämpliga offer.
Jag antar att de inte bryr sig om dvärgen. Han önskar ju att gå dit självmant. :gremlaugh:

Om värdfolket däremot hör vad alven säger till rollpersonerna och de följer med dvärgen efter det, eller om de ger sig av för att leta efter den där brodern, ja då lär väl hon under natten sticka iväg till sina kumpaner och kan förbereda "välkomnandet" av rollpersonerna längs vägen upp till bergen?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: [Fantasy!] Ska vi jamma ihop ett testspelsäven

det kanske endast är människor de är ute efter.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: [Fantasy!] Ska vi jamma ihop ett testspelsäven

Du menar alltså att den lättåtkomliga dvärgen som därav börjar skrävla om guld är ett sätt för att dra dit människor?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,821
Re: [Fantasy!] Ska vi jamma ihop ett testspelsäven

solvebring said:
Du menar alltså att den lättåtkomliga dvärgen som därav börjar skrävla om guld är ett sätt för att dra dit människor?
Det är klart han inte skrävlar! Han ska ju ha allt själv. Däremot så kan han ju som sagt gräva ut guden som Arfert sa.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: [Fantasy!] Ska vi jamma ihop ett testspelsäven

Okej, alltså är det alven och den mystiske typen som kan tänkas anställa rollpersonerna och fungera som äventyrets öppningar?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: [Fantasy!] Ska vi jamma ihop ett testspelsäven

Ja, så tror jag tanken var.

Hur ska själva dungen vara då?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,821
Själva dungen

Arfert said:
Ja, så tror jag tanken var.

Hur ska själva dungen vara då?
Jodu! Den utgörs till större del av ett litet dvärgfäste som togs över av människor för länge sedan. De byggde en liten borg för att skydda ingången men den har förfallit till en ruin sedan den onde magikern besegrades. Kanske bebos den av orker eller annat otyg?

Icke skalenlig principskiss:

Notera särskilt hur blodet från kultens offer letar sig ner till tronsalen.

Den nedersta nivån är plundrad och förfallen, och innehåller de flesta av dvärgarnas gamla försvarsverk och fällor. Fällorna apterades av de som stängde in magikern i syfte att hålla folk från att släppa ut honom. En del av dem har utlösts av oförsiktiga plundrare som numera bara utgör en hög med ben.

De övre nivåerna är inte lika förstörda. Där finner man boningsrum, förråd och en del verkstäder. Överst finns främst den stora tronsalen som säkerligen vaktas av den styrka som var lojal mot häxmästaren in i döden, och nu är slumrande skelettkrigare.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Själva dungen

Supersnygg bild ju!

Utöver skelett-krigarna, vilka mer ska hemsöka dvärgfästet? En stam vättar på de lägre nivåerna, som noga aktar sig att störa de vandöda? Några spöken (onda, eller kanske något som kan ge rolpersonerna ledtrådar)? En liten lindorm i en avsides liggande grotta? Några laglösa på flykt, som tillfälligt gömt sig i fästet?

Eller nåt mer påhittigt än så?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Själva dungen

Tja.. Jag tycker vättar, skelettkrigare, en olycklig gast, något mer monsteraktigt - som nämnd lindorm - och kanske lite fällor precis innan eller vid den högsta nivån vore tillräckligt och najs?

Det får inte bli för mycket tror jag, för då krävs det så stor dungeon. Tror att det är bättre att köra lite av varje klassiskt dungeonelement vad det gäller just introduktionen av ett klassiskt spel. Speciellt eftersom man ska lära känna det vid ett sådant tillfälle.
 
Top