Nekromanti [Fantasy!] Ska vi jamma ihop ett testspelsäventyr?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,821
Re: Själva dungen

solvebring said:
... kanske lite fällor precis innan eller vid den högsta nivån vore tillräckligt och najs?
Grejen är väl att magikern knappast har nån anledning att gillra fällor, det är ju han som vill att det ska komma någon och släppa ut honom. På så sätt känns det mest bara knepigt med fällor där uppe... om det inte är fällor som fångar in folk - han kanske vill få tag i en ny kropp att byta till? Hans gamla lär ju vara rätt sliten...
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Själva dungen

DeBracy said:
solvebring said:
... kanske lite fällor precis innan eller vid den högsta nivån vore tillräckligt och najs?
Grejen är väl att magikern knappast har nån anledning att gillra fällor, det är ju han som vill att det ska komma någon och släppa ut honom. På så sätt känns det mest bara knepigt med fällor där uppe... om det inte är fällor som fångar in folk - han kanske vill få tag i en ny kropp att byta till? Hans gamla lär ju vara rätt sliten...
Bra poäng där.
Fast om grundidén är att han blev levande begravd så antog jag - här kommer jag och bara antar en massa :gremwink: - att det var mot hans vilja och att de som besegrade den fan ville se till att ingen gör misstaget att släppa honom fri?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Själva dungen

Någon allierad på utsidan kanske har kommit över en besvärjelse som kan förflytta "gudens" medvetande till en ny kropp...
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Själva dungen

Arfert said:
Någon allierad på utsidan kanske har kommit över en besvärjelse som kan förflytta "gudens" medvetande till en ny kropp...
Det låter bra. Kan även ge fler äventyrsintriger beroende på vem den är.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Själva dungen

Arfert said:
Fällorna kan ha gillrats för att hindra folk att släppa ut honom.
Jo det var min tanke. Fast iof hade jag ingen koll på varför han begravts så egentligen mer än det som sagt ovan. Fast ni kanske inte sagt något mer om det?
... Känner förresten att de där halvkassa Mumien-filmerna kan bli bra inspiration för detta. :gremsmile:
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,821
Re: Själva dungen

Arfert said:
Fällorna kan ha gillrats för att hindra folk att släppa ut honom.
Jo, men om man nåt till de övre nivåerna så har man ju redan brutit förseglingen. Men! Jag ska hålla tyst. Logic is not an issue, it's a dungeon. In med fällorna bara. :gremlaugh:
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,821
Re: Själva dungen

solvebring said:
Fast iof hade jag ingen koll på varför han begravts så egentligen mer än det som sagt ovan. Fast ni kanske inte sagt något mer om det?
För att han är oooond förstås. Antingen var han väl härskare i borgen och styrde och ställde över området men hjälp av sin svarta magi eller så var han makten bakom tronen och höll på att förleda den härskare som bodde i borgen.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Själva dungen

DeBracy said:
Arfert said:
Fällorna kan ha gillrats för att hindra folk att släppa ut honom.
Jo, men om man nåt till de övre nivåerna så har man ju redan brutit förseglingen. Men! Jag ska hålla tyst. Logic is not an issue, it's a dungeon. In med fällorna bara. :gremlaugh:
Annars kan man ju sätta in fällorna precis innan över nivån?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Själva dungen

..jag tror att det ska vara rätt "basic" fällor... tak som störtar in, stora pendelyxor eller liknade. Och hintar tidigare i dungen, som att nån gång kan ha rasat ihop, och rollpersonerna kan ana krossade skelett under stenbumlingarna, skelett med avhuggna huvuden osv....
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Själva dungen

Ja, klassiska basicfällor är alltid trevligt.
Dock är ju inrasande tak och stenbumlingar förbaskat dödliga om man inte lyckas undvika. Det går ju dock att rädda genom att göra dem lättundvikliga.
Förövrigt är saker som skjuts ur väggarna en skön klassiker som är mindre dödlig och som dessutom inte kräver så mycket fysiskt utrymme på kartor och skisser.

Och hintar tidigare i dungen, som att nån gång kan ha rasat ihop, och rollpersonerna kan ana krossade skelett under stenbumlingarna, skelett med avhuggna huvuden osv....
Verkligen en bra idé, det är att spela schysst mot spelarna också. Alltid uppskattat om man får en chans att vara lite på sin vakt.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,821
Re: Själva dungen

Arfert said:
Och hintar tidigare i dungen, som att nån gång kan ha rasat ihop, och rollpersonerna kan ana krossade skelett under stenbumlingarna, skelett med avhuggna huvuden osv....
Absolut! Citerar mig själv:

Den nedersta nivån är plundrad och förfallen, och innehåller de flesta av dvärgarnas gamla försvarsverk och fällor. Fällorna apterades av de som stängde in magikern i syfte att hålla folk från att släppa ut honom. En del av dem har utlösts av oförsiktiga plundrare som numera bara utgör en hög med ben.

:gremwink:
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,821
Vägen till berget - faror?

Av nån anledning får vi alltså äventyrarna att bege sig mot berget, och där uppe väntar en ruin och en dunge som håller på att ta form. Men vägen dit då? Är den helt ofarlig?

Om värdshusvärden och hans dotter ska vara inblandade i sekten som offrar till guden i berget så måste det ju vara ganska nära ändå. Flera nätter i skogen känns inte så lämpligt - det borde snarare kanske bara ta en halv dag. Ändå är jag förstås lite sugen på nån slags sammandrabbning i skogen. En sedan tidigare sårad ugglebjörn (!) eller nåt annat mer klassiskt monster.

Tyck till!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Vägen till berget - faror?

DeBracy said:
Av nån anledning får vi alltså äventyrarna att bege sig mot berget, och där uppe väntar en ruin och en dunge som håller på att ta form. Men vägen dit då? Är den helt ofarlig?

Om värdshusvärden och hans dotter ska vara inblandade i sekten som offrar till guden i berget så måste det ju vara ganska nära ändå. Flera nätter i skogen känns inte så lämpligt - det borde snarare kanske bara ta en halv dag. Ändå är jag förstås lite sugen på nån slags sammandrabbning i skogen. En sedan tidigare sårad ugglebjörn (!) eller nåt annat mer klassiskt monster.

Tyck till!
Värdshusvärden och dottern är bara en front, någon av dem är magiker/cleric (dock ej mäktig sådan, utan ond-low-level)... och kan enklare kontrollmagi. Med den styr det ett monster mot äventyrarna på deras väg upp mot ruinerna. Tanken är att de ska slå ut större delen av sällskapet, men samtidigt ta någon av dem levande (med en sömn-besvärjelse, typ). Besvärjelsen kan bara riktas mot en person, därför behöver de andra bindas upp av monstret medan de kastar den.

Monstret lyder enkla kommandon av den som kontrollerar den, på "telepatisk" väg.

Ugglebjörn? :gremgrin: är inte det lite VÄL mycket D&D?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Vägen till berget - faror?

DeBracy said:
Men vägen dit då? Är den helt ofarlig?
Nej inte helt. Stråtrövare och bovar finns kanske längs vägen som jag tänker mig är ungefär en dagstur lång. Eller så kanske det finns konkurrenter? Den onde besvärjaren har kanske lockat flera olika personer föra att försäkra sig om att någon kommer att ta sig ända fram. Och om det på något sätt går upp för denne någon att fler personer är på väg åt samma håll kanske det uppstår bråk?

Förövrigt måste ju inte möten vara farliga för att vara intressanta eller underhållande. Andra saker kan ju finnas i området. Kanske erbjuds rollpersonerna något litet enkelt sidequest på vägen?
Man kanske kan lägga till en sjö på vägen. Där kanske rollpersonerna räddar en klantig gosse som "bara skulle fiska lite" från att drukna, eller så kanske de själva väljer att fiska men helt plötsligt får lov att tampas med gammelgäddan, en best på nära två meter som är lika uråldrig som själva sjön? ... Eller kanske finns det något roligt eller farligt att fynda på dess botten?
... Förövrigt, jag gillar sjöar och tjärnar med mystiskt innehåll. Tycker om att slänga med vatten i äventyr. Antagligen för att vi människor inte är fullt hemma i vatten och att det kan dölja sig så oväntade saker där under ytan.

Nåväl, jag tror i alla fall på att köra på fler händelser, men inte nödvändigtvis enbart farliga sådana. De kan ju vara utmanande på andra sätt eller helt enkelt bara underhållande kryddor för äventyrskänslan.

DeBracy said:
Ändå är jag förstås lite sugen på nån slags sammandrabbning i skogen.
En del av vägen kanske går igenom ett skogsparti. Eller så är det så att efter det att rollpersonerna räddat eller stött på någon annan de kanske hjälpt lite blir de tipsade om en förträfflig genväg genom ett större skogsparti där något sedan kommer att hända dem?
... Kanske är det någon som jobbar med stråtrövarna som föreslår rollpersonerna en bra genväg och om de tar den så blir de utsatta för stråtrövarnas bakhåll?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,821
Re: Vägen till berget - faror?

Arfert said:
Ugglebjörn? :gremgrin: är inte det lite VÄL mycket D&D?
Kan det bli FÖR mycket? :gremwink:

Tycker det låter bra med ditt upplägg med att de kontrollerar monstret och är ute efter att norpa någon.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,821
Ugglebjörn - stats

Arfert said:
hmmm, undrar vad en ugglebjörn ska ha för stats...

[Awesome bild på ugglebjörn]
Grymt! Den måste ju ha skitbra stats så snygg som den är. :gremlaugh: :gremlaugh: :gremlaugh:

---

Jag kan ju försöka komma med nåt mer konkret i och för sig... Jag tippar på att den borde ligga nånstans kring samma nivå som ett troll ungefär:

Strid: 14
Skada: 2t6+2 (bett), 1t6+3 (klor)
Kroppspoäng:
Magiskt försvar:
Specialförmåga: Tjock päls och fjäderskrud som absorberar 2 KP skada. Utmärkt luktsinne som gör ugglebjörnen till en skicklig spårare.

Favorittaktiken är att först anfalla med klorna och hålla fast sitt byte för att sedan använda sitt fasansfulla bett.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Vägen till berget - faror?

Den ritade jag till amerikanska Basic Fantasy... den är lite FÖR snygg för Fantasy!.
 
Top