Nekromanti (Fantasy!) "Skarp blick" eller "Upptäcka" ?

Carl Ö

Warrior
Hej!

Vilken är skillnaden mellan förmågorna "Skarp blick" och "Upptäcka"?

Om det inte är någon skillnad så tycker jag att en av dem bör strykas.

Eller avses en skillnad i stil med "Finna dolda ting" och "Upptäcka fara"?

Eller är nyckelorden "något" vs "någon"? Det vill säga att "Skarp blick" upptäcker föremål medan "Upptäcka" upptäcker varelser? Det vore en lite konstig uppdelning i mina ögon.

Eller ska den ena baseras på egenskapen Intelligens istället för Närvaro som båda nu baseras på? Då får man en förmåga för att analytiskt leta, och en annan för att ha skarpa sinnen.

Undrar Calle

hakanlo

Hero
Jag håller egentligen med dig, van att tänka analytiskt som man är. I min egen förmåge-lista (bara några förslag till, än så länge) har jag dock gjort så att jag kompletterat med Skarp hörsel och Skaprt luktsinne. Alltså, tar fasta på den flavour som "skarp blick" ger i förhållande till "upptäcka", dvs just att det handlar om synen. Det är väl så att i Fantasy! gör inte förmågorna anspråk på att vara varken helt uttömmande eller perfekt balanserade mot varandra - lite befriande, och ger mer för oss att pyssla med, vi som inte kan låta bli att analysera.

Carl Ö

Warrior
Hakanlo said:
Jag håller egentligen med dig, van att tänka analytiskt som man är. I min egen förmåge-lista (bara några förslag till, än så länge) har jag dock gjort så att jag kompletterat med Skarp hörsel och Skaprt luktsinne. Alltså, tar fasta på den flavour som "skarp blick" ger i förhållande till "upptäcka", dvs just att det handlar om synen. Det är väl så att i Fantasy! gör inte förmågorna anspråk på att vara varken helt uttömmande eller perfekt balanserade mot varandra - lite befriande, och ger mer för oss att pyssla med, vi som inte kan låta bli att analysera.
Okej, då har vi ytterligare ett par möjliga tolkningar.

"Upptäcka" upptäcker med hjälp av alla sinnen (ev. utom synen!)

"Skarp blick" upptäcker med hjälp av enbart synen.

Skulle gärna vilja höra konstruktörens åsikt.
:gremsmile:

(Det måste ju vara ett riktigt bra rollspel det här Fantasy! med tanke på hur diskussionsglada vi har blivit! :gremsmile: )

Arfert

Facit
Tja, man kan säga att Skarp Blick är just det. En syn som är bättre än normalt. Vilket gör att man kan se detaljer på långt håll osv.

Medan upptäcka handlar om erfarenhet, kunskap och sjätte sinne. Typ "det där är ett bra ställe för ett bakhåll, någonting ser fel ut".

Borde förtydligat.