Re: Varför inte vanligt KRUT ????
Krut är uppfunnet, men "The High Council of Science" ansåg att krut är alltför instabilt och har inte på långa vägar samma kraft som de projektiler som används.
Dessutom tar laddningen alldeles för lång tid för att passa den kejserliga armén, vars huvudstrategi var snabba räder.
Apropå magiker... De klassiska "formelmagiker" som du talar om fanns i mkt små antal, eftersom den formen av magi är inte uppfunnet av kejserliga magiker.
Magi uppfanns av en uråldrig ras, som härstammar från ärkeänglarna som under kriget försvann (det var därför som den mörka sidan vann kriget, och den gamla världen förintades). Endast ett utvalt fåtal människor har fått lära sig "formelmagi", och alla dessa utrotades under kriget. Så den formen av magi är så gott som utrotad, förutom den gamla rasen som fortfarande finns kvar i världen. Och efter den mörka sidan förintat den gamla världen, gav de sig av tillbaka till den andra sidan, fast de lämnade dock kvar sex mörkrets änglar. Dessa änglar vakar över en del var av världen, och de jagar den gamla änglarasen (jag ska komma på ett namn tids nog), eftersom de är det enda som återstår av himlens armé som krossades i kriget.
Nu har jag dragit upp en stor del av bakgrundshistorian. Jag kanske lägger upp den fullständiga versionen senare.
In Nomini Patri, Et Filii, Et Spiritus Sancti.