Jo min linje är att reducera antalet stridsförmågor, inte göra flera. Därför är de rätt övergripande. Jag tycker de tar upp för mycket plats annars och de andra förmågorna kommer i skymundan.luddwig said:Efter att ha läst dina husregler lite mer noggrant måste jag säga att du och jag har väldigt olika upplägg. Dina husreglade förmågor är väldigt sammansatta, t.ex.:
- Ducka ger T till försvar + TKP.
- Skytte gäller för alla avståndsvapen och ger ST + negera nackdelar + ignorera laddning + längre räckvidd.
Jag har reglat åt rakt motsatt håll, t.ex.:
- Stridsvana ger enbart TKP.
- Det finns separata förmågor för Armborst och Bågskytte och dessa ger endast ST.
- Förmågan Reaktionssnabb gör det möjligt att utföra flera handlingar, t.ex. ladda och skjuta, under samma runda.
För mig verkar ditt upplägg svårt att överblicka. Samtidigt innebär mina regler antagligen fler förmågor vilket kan vara roligt men också svårt att överblicka. En effekt av ditt upplägg är också att rollpersonerna blir bättre snabbare eftersom en av dina förmågor täcker upp flera av mina förmågor. Båda kan säkert fungera och det är ju det som är det fina med husregler - man får konstruera det som man vill ha det. Samtidigt gillar jag mitt upplägg, det känns strukturerat och balanserat och om rollpersonerna utvecklas för sakta kan jag alltid strö ut några extra ET.
Jag tror inte de blir bättre snabbare. Innan var ET inväxling = + Stridsvana x10. Sedan kunde man börja se sig om.
Nu har du val mellan Stridsvana och Ducka om du vill köra +TKP linjen eller vapen och precision om du vill köra skadelinjen.