Detta är mina övriga grundförmågor som en RP kan välja utan vidare frågor från början. Efter det så börjar jag som SL ifrågasätta lite mer.
Läkekonst
Du är skolad, alternativt har du en naturlig helande kraft, som gör att alla handlingar där du försöker förbinda någon, stoppa blödningar, stabilisera eller på annat sätt läka någon, t.ex genom att administrera en helande dryck, magi eller hjälpa en sjuk eller förgiftad; får +1T på dessa handlingar. Likaså ger du den du försöker hjälpa +1T på eventuella handlingar (t.ex att överleva). Du räknas som en kvalificerad helare/vårdare.
Vidare får du eller den som helas av dig lägga till +1 på antal KP/TKP som återfås.
Munläder
Du är bluffarnas mästare och kan få det osannolika att låta sant, det underliga att verka normalt. Du kan prata dig ur de flesta situationer med bra lögner, bortförklaringar eller så pass snåriga utläggningar att de flesta (om än temporärt) låter dig komma undan med det.
Alternativt så använder du din naturliga charm och förförelseförmåga att påverka folk.
Du får +1T på dessa handlingar.
Infiltration
Du är en mästare på att röra dig tyst, gömma dig, försvinna i en skugga, kamouflera dig, alternativt skugga eller förfölja personer obemärkt. Lägg till +1T vid dessa handlingar.
Upptäcka
Du får +1T så fort din iakttagelseförmåga är involverad. Detta inkluderar alla sinnen, inklusive ditt “sjätte” sinne.
Vigör
Du är atletiskt lagd. Handlingar som inkluderar marchera, springa, hoppa, klättra, simma eller andra fysiska handlingar som att retirera i strid har du +1T på. Du förflyttar dig en meter snabbare på land och i vatten per runda.
Vildmarksvana
Du är bevandrad i hur man lever och reser i oländig terräng eller ren vildmark. Både kunskap om hur saker fungerar, konstruktion av hjälpmedel och att se till att förse sig med mat och vatten inkluderas här. Vidare kan du identifiera monster och farliga växter. Du får +1T på dessa handlingar.
Typiska exempel på handlingar är (men ej begränsat till) förutse väder, identifiera växter och djur samt förhålla sig till dessa, bygga läger, hitta runt i vildmarken, bygga tillfälliga konstruktioner (som kojor eller flottar) eller kamouflage. Sätta fällor, jaga, samla mat, göra eld, följa kartor etc.
Så länge du befinner dig i vildmark har du i regel +1T på dina handlingar (inklusive strid).
Visdom
Du är lärd och har extensiv kunskap om skrifter, historia, religion, filosofi, botanik, zoologi eller andra akademiska ämnen. Du lägger till +1T om du ska minnas något, komma på en händelse eller utröna något om en magisk artifakt. I regel kan samtliga Intelligensbaserade eller Närvaroslag utnyttja Visdom om de har något med kunskap att göra.
Du har extensiv kunskap gällande bibliotek eller andra informationskällor (inklusive var kända sådana finns) som man kan utröna information eller forska i.