Arntsen
Warrior
Några av mina husregler.
Införskaffande av nya färdigheter
I grund krävs det en tränare för detta, så också i min husregel, dock tillåter jag andra rollpersoner agera tränare, dock kräver jag minst nivå II i den aktuella färdigheten.
---------------------------
Stridsvana
Stridsvana är som bekant i grund en aning obalanserat, därför gör jag såhär.
Initiativbonus; stridsvana/2 avrunda nedåt, d.v.s. +1 per 2 nivåer
ST bonus; enbart för nivå I & II, alltså max +2 för stridsvana
TKP bonus; som vanligt, d.v.s. +1 per nivå
---------------------------
Armborst
Eftersom armborstskytte och bågskytte är fundamentalt olika i verkligheten låter jag dem vara olika färdigheter i Fantasy!, utöver det fungerar armborst enligt följande;
Lätt armborst+3 Omladdning 1 runda
Tungt armborst+4 Omladdning 2 rundor
---------------------------
Sköldar
Sköldar är knappast homogena, det finns lika många sköldar som det finns användningsområden, men för enkelhetens skull använder jag mig av 3 "grundsköldar"
Liten sköld+1 Liten rundsköld, targ, you name it, de går under denna kategori.
Medelstor sköld+2 "Normal" rundsköld, riddarsköldar et.c.
Stor sköld+3, får ej användas av beridna. Stor rundsköld, pavise, sköldar som är för stora för att användas till häst helt enkelt.
---------------------------
Bakgrundskrav
Eftersom du i praktiken inte behöver färdigheter i Fantasy!, k du kanske inte är världsbäst, men du kan och jag vill undvika att rollpersonerna är ett gäng McGyvers så ställer jag krav på rollpersonens bakgrund. D.v.s. är det möjligt att personen kan detta utan träning. Exempelvis låter jag inte en "riddartyp" göra ett rent egenskapsslag för att dyrka upp ett lås, medan samma person tillåts göra egenskapsslag för exempelvis historia, heraldik et.c.
M.a.o. kan rollpersonens bakgrund motivera en färdighet kan han/hon det, om inte krävs träning.
Jag applicerar inte denna regel på närstridsvapen då strid på liv och död till stor del är överlevnadsinstinkt.
Införskaffande av nya färdigheter
I grund krävs det en tränare för detta, så också i min husregel, dock tillåter jag andra rollpersoner agera tränare, dock kräver jag minst nivå II i den aktuella färdigheten.
---------------------------
Stridsvana
Stridsvana är som bekant i grund en aning obalanserat, därför gör jag såhär.
Initiativbonus; stridsvana/2 avrunda nedåt, d.v.s. +1 per 2 nivåer
ST bonus; enbart för nivå I & II, alltså max +2 för stridsvana
TKP bonus; som vanligt, d.v.s. +1 per nivå
---------------------------
Armborst
Eftersom armborstskytte och bågskytte är fundamentalt olika i verkligheten låter jag dem vara olika färdigheter i Fantasy!, utöver det fungerar armborst enligt följande;
Lätt armborst+3 Omladdning 1 runda
Tungt armborst+4 Omladdning 2 rundor
---------------------------
Sköldar
Sköldar är knappast homogena, det finns lika många sköldar som det finns användningsområden, men för enkelhetens skull använder jag mig av 3 "grundsköldar"
Liten sköld+1 Liten rundsköld, targ, you name it, de går under denna kategori.
Medelstor sköld+2 "Normal" rundsköld, riddarsköldar et.c.
Stor sköld+3, får ej användas av beridna. Stor rundsköld, pavise, sköldar som är för stora för att användas till häst helt enkelt.
---------------------------
Bakgrundskrav
Eftersom du i praktiken inte behöver färdigheter i Fantasy!, k du kanske inte är världsbäst, men du kan och jag vill undvika att rollpersonerna är ett gäng McGyvers så ställer jag krav på rollpersonens bakgrund. D.v.s. är det möjligt att personen kan detta utan träning. Exempelvis låter jag inte en "riddartyp" göra ett rent egenskapsslag för att dyrka upp ett lås, medan samma person tillåts göra egenskapsslag för exempelvis historia, heraldik et.c.
M.a.o. kan rollpersonens bakgrund motivera en färdighet kan han/hon det, om inte krävs träning.
Jag applicerar inte denna regel på närstridsvapen då strid på liv och död till stor del är överlevnadsinstinkt.