Nekromanti Fantasy

Jericho One

Veteran
Vill rekomendera dig att läsa Guy Gavriel Kays mycket spännande historia om landet
Tigana i boken med samma namn. Mycket välskriven speciell stil i en magisk värld väldigt lik renässansen( eller är det bara jag som tycker det?). Behandlar frihetskamp och inbördeskrig men också sorg och saknad - läs den (finns även på svenska om jag inte minns fel).

Äventyr

Världsbyggare
Jag har inte läst Blodmåne, men har bara hötr negativa synpunkter på den. Jorners ibland hysteriska sarkasmer passar bättre i en amerikansk actionrulle än i den miljö han målar upp. Hans bok hade vunnit mycket på att bli hårdare redigerad, även om den är klart läsvärd.

/Daniel

Äventyr

Världsbyggare
Jag läste den innan den kom ut, eftersom jag recenserade fantasyböcker för NSD på den tiden. Jag har också tipsat om den ett antal gånger. Tyvärr tycker jag att den inte har fått all den uppmärksamhet som den förtjänar, för den är både välskriven, spännande och mycket levande.

/Daniel

Netfeed

Swashbuckler
james barcley får maninte missa
inte heller feist nyaste bok
sedan kan du ju läsa bernard cornwel med

Tyr

Hero
Du har läst det mesta av det jag har läst och kan rekommendera. Det enda som jag kan rekommendera annars är "Sword of truth"-serien av Terry Goodkind.

Balderk

Swashbuckler
Är coraline och stardust bra? kan du berätta lite om dem? är de i samma stil som neverwhere och/eller american gods?

/Jonas, som älskar allt gaiman skriver och knappt läst bättre än neverwhere
Och måste läsa stardust och coraline

Balderk

Swashbuckler
Glömde du inte din käre G R R Martin nu? /images/icons/smile.gif

/Jonas, som själv blev tipsad om denne av netfeed, men inte hunnit läsa ännu

Netfeed

Swashbuckler
faktitiskit inte då han skrivit att han redan läst det =)

/netfeed som faktsikt läser trådar någerlunda noga /images/icons/wink.gif

w176

Förlorad dotter
Halvtaskiga saker

(Eller egentligen ""böcker som Elin inte riktigt uppskattade så där jätte mycket men av någon annan kanske skulle kunna göra")

"The Spellsong War" trlilogin av L. E. Modesitt Jr. (Inleds men "The soprano sorceress" och handlar om än värd där musiker och operasångare är magiker)

Gene Wolfes science fantasy serie "Book of the New sun" (handlar om en deprimerande torterarlärling)

R. A. Salvators "Demon" serie (börjar överraskande med "The Demon Awekens") Handlar om übergoda världsräddande kärlekskranka übermänniskor.

Terry Brooks fantasy serrie i modern miljö (också denna handlar om demoner och übergoda värdsräddande (dock inte lika kärlekskranka, människor) är inte riktigt lika halvtaskig som de andra på min lista. Inleds med "Running with the Demon"

Hmm.. under skrivande kom jag också på två ganska bra böcker för att väga upp de fyra halvtaskiga.
Dessa är Robert Silverbergs fantasy serie (som dock utspelar sig efter en istid på en tidigare högteknologiskt SF värld) Vid namn vid "Books of new springtime" eller nått likande.
Hursom helst är jag säker på att boken den inleds med har titeln "At Winters End"

Den andra boken är Richard Adams bok "Watership Down" som måste klassas som fantasy för att den inte klassas som något annat (handlar på en kaninflock som flyr sin gamla håla efter en version en synsk kanin fick)mest för att den är den flummigaste bok jag någonsin läst och faktiskt riktigt bra.

/Elin (ska på lajv imorron)

Troberg

Sinister eater
Re: Halvtaskiga saker

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Den andra boken är Richard Adams bok "Watership Down" som måste klassas som fantasy för att den inte klassas som något annat (handlar på en kaninflock som flyr sin gamla håla efter en version en synsk kanin fick)mest för att den är den flummigaste bok jag någonsin läst och faktiskt riktigt bra.

<hr></blockquote>

Var snäll mot Watership Down, den har en del underbar symbolik. Vet inte om jag skulle klassa den som fantasy, snarare något slags smygpolitik/filosofi.

Nu blev jag inspirerad, tror jag ska titta på filmen i kväll.

chrull

Stockholm Kartell
Stjärnstoft köpte jag på svenska. Och den var bra, inga klagomål inte. Det är ju ganska annorlunda miljöer än i american god's och neverwhere. Mer klassisk saga än de moderna versioner han gör.

Pojke åker till älvaland, från vår värld. typ. den är bra, i vilket fall som helst.

Coraline är ju en barnbok, det bör man ha klart för sig. däremot är den förbaskat bra :D

Så ja. Gillar du Gaiman så kommer du tycka om dem.

chrull- trött förvirrad och med tentapanik