Jag tycker att man sparkar in öppna dörrar när man klagar på att önskedröm-estetik (som inte bara finns i fantasy, utan förstås också i andra genrer) är ytlig och saknar vuxna sensibiliteter.
Det är liksom själva tjusningen med den: Det är en sorts behållning man kan få från påhittade verkligheter; känslan av att vara cool, snygg och ball. Jag tycker det är lite fånigt att rikta särskild kritik mot just jättesvärd och sexiga barbarkvinnor, för jag vill mena att de fyller precis samma funktion som när en spelare i Munchaussen berättar att han hänger tag i en kanonkula och flyger fram över ett slagfält. Eller när en Nobilis-spelare berättar att han klyver hela havet med sin magiska långfingernagel.
Eller fan - till och med när en tonårig sexchattare berättar att när hennes rollperson anländer till balen, då tittar alla de andra kvinnorna avundsjukt på henne för att den sköne prinsen inte verkar ha ögon för någon annan än henne.
Jag tycker det är ett utslag av unken elitism att just nämna ett sådant här exempel på wish fulfillment (som är särskilt enkelt att anklaga för att vara barnsligt) om man inte samtidigt är villig att vidga sin definition så att den innehåller alla andra sätt att spela för att åstadkomma Awesome.
För min egen del så är det exakt samma behov som tillfredsställs när jag gestaltar en överdriven och lustig version av en dekad Christer Pettersson-pundare. (Jag vill visserligen inte bli en sådan, men jag sitter lystmätet och vill få ta del av alla de sköna dumheter som han kommer att göra och råka ut för) Detta brukar dock inte anklagas på samma sätt. Varför inte? Det är ju exakt samma form av rollspel. Här kan man mena att det råder dubbelmoral.
---
En annan - viktigare - fråga tycker jag dock handlar om själva rollspelshantverket. Är stora svärd verkligen en form av estetik som kommer gynna (eller ens märkas) rollspelsupplevelsen?
Här är jag betydligt mer kritisk. I min mening så är stora mangasvärd och ringbrynjebikinisar fall av tafatt rollspelshantverk eftersom de uppenbarligen är utformade för visuella medier och inte muntliga sådana.
Jag har tänkt mycket på detta medan jag klurat på Chugunda (som är tänkt att vara en ren Wish Fulfillment-setting); när jag ritat illustrationer till spelet så har jag ofta ritat plymer och vimplar på alla vapen, och gjort en stor poäng av att rita alla drakar såsom kinesiska drakar, men dessa är ju poänger som är oerhört svåra och fattiga att överföra till det muntliga mediet.
Jag skulle alltså hellre vilja omdirigera diskussionen till att prata om hur man ska göra för att arbeta fram en wish-fulfillment-estetik som klarar att vara awesome i muntligt berättande.
Det krävs nämligen hantverkskunnande för att ro det i land. Lika mycket som om man vill skapa en setting för "vuxnare" sensibiliteter.
Artikelförfattaren i det här fallet väljer dock en enklare angreppsvinkel, och det tycker jag dels är rätt elitistiskt, men framförallt också billigt; han missar möjligheterna för att hålla diskussionen på en mer avancerad och givande nivå.
---
I den andra artikeln så pratar han om något som inte är särskilt uppseendeväckande eller nydanande alls, men han gör det på ett - tycker jag - väldigt pedagogiskt, nyktert och välskrivet sätt:
Han pekar på de olika sätt som medeltiden spelar roll i olika typer av fantasy: I vissa typer av fantasy så görs det en poäng av att man faktiskt spelar med inslag av riktiga medeltida förhållanden; att kulturen, samhället och teknologin är gammal och annorlunda än vår. I andra typer av fantasy så är de medeltida inslagen dock bara sensationella kulisser, och folk beter sig i princip precis som moderna människor gör.
Att han gillar det förstnämnda mer än det sistnämnda är inte så märkligt; folk har ju olika smak, liksom; men jag tycker det är synd att han känner sig tvingad att nedvärdera det senare genom att påstå att det nödvändigtvis skulle vara ihoplänkat med våldsporr eller sakna litterärt djup.
Det finns ju nämligen också symboliska poänger med att hantera fantasyestetiken på ett modernt sätt. Det är så jag själv ser på det.
Jag är personligen inte jätteintresserad av culture gaming i fantasyvärldar där bönder lever i samma förhållande till någon fantasyreligion såsom man levde i förhållande till den kristna kyrkan i vår verklighet. Det har jag nämligen svårt att relatera till. Jag är mycket mer tilltalad av en fantasyvärld där det finns en symbolisk motsvarighet till USA, ett Europa och en löst definierad "arabvärld"; för i en sådan så skulle jag kunna planera intriger som skulle kännas mer relevanta för mig.
Eller - det behöver inte vara så djäkla högtravande - bara en så enkel sak som en kärlekshistoria blir lättare för mig att leva mig in i om kärleksparet kan mötas och flirta med varandra i moderna former, än om giftemål ska vara en angelägenhet för de bådas respektive familjer och ha ekonomiska eller politiska motiv. Eller hur det nu var under medeltiden.
När jag spelleder Chronopia så gör jag det som en modern storstad, och folk beter sig precis som moderna människor. Det betyder inte att mitt spel nödvändigtvis måste sakna litterärt djup; tvärtom skulle jag vilja säga, eftersom symbolism är ett i mina ögon betydligt mer sofistikerat litterärt grepp än historiska redogörelser.
Min slutsats är nog att det är vanskligt att försöka teorisera kring genrer som man inte förstår och som man inte tycker om - såsom den här killen har gjort - eftersom man då så lätt drar skeva slutsatser.