Generellt så ser vi mer och mer av kultur som syftar till omedelbar tillfredsställelse
O RLY?. Jag kommer ihåg vad som brukade visas på TV - det var Dallas och Kojak och sånt. Det fanns ingenting som påminde om Six Feet Under eller West Wing... Jag; som minns hur TV-utbudet var förr, kan tydligt se att det har kommit mycket mer sofistikerade alternativ för den som vill titta på sånt.
Det är inte det vi konsumenter vill ha som produceras, utan det som produceras (och marknadsförs) vill vi konsumenter ha.
Den där åsikten kommer från en tid då det var oerhört kostsamt, komplicerat och få förunnat att dels kunna
producera kultur, dels svårt, krångligt och få förunnat att kunna
infomera sig om vilket alternativ till det gängse kulturutbudet som egentligen fanns.
Ett exempel skulle kunna sägas vara independentfilm (åtminstone före den digitala tekniken).
Men i rollspelssammanhang är det banne mig svårt att säga såsom du gör med ett straight face. Det är enklare för enskilda kreatörer att producera kultur utifrån sina egna vilda idéer än vad det
någonsin har varit, och tack vare internet är det också lättare att
informera sig om vilket utbud som finns än någonsin tidigare.
Det är helt enkelt
svårare att påstå att det skulle föreligga som du påstår än vad det någonsin gjort tidigare. Så när du säger
Och detta gäller även rollspel, och det är detta som har blivit tydligare och tydligare genom åren.
...så är det
ren bullshit. På åttiotalet däremot, så köpte vi barn lydigt alla Äventyrsspels produkter, för vi visste inte att några andra rollspel ens
fanns. Vår uppfattning om rollspelshobbyn sträckte sig till vad som skrevs i Sinkadus. Och varför inte? Vi visste inte ens var vi skulle vända oss för att leta efter några alternativ.
Där kan man
verkligen tala om att vi konsumerade vad som än producerades.
---
Vad jag hör från dig är enkla slogans och plattityder; sådant där som man ofta inte brukar tänka igenom eller reagera över, ty de är formulerade så inställsamt och populistiskt fatalistiska att man bara nickar när man hör dem och mumlar fram "ja, ja, det är fördjävligt". Typ att "ungdomen nu för tiden inte respekterar auktoriter". Till och med Platon skrev det på sin tid, men folk fortsätter hävda det idag, utan att tänka igenom om det verkligen har blivit värre.
Men när man tänker igenom saken i det
här fallet, så kan man se att vad du säger helt enkelt inte ringer sant. Stora, viktiga,
avgörande saker som inverkar på hur kultur produceras och konsumeras har nämligen hänt de senaste åren.
Så; man har kanske kunnat säga de där urvattnade plattityderna i alla år fram till nu utan att bli ifrågasatt, men nu
går det verkligen inte längre.