Nekromanti Fantasydialekter

w176

Förlorad dotter
Alver pratar melodisk, så de pratar norska.

Men det åt sidan, ska man använda de praktiskt så tycker jag takt och tonfall är lättare. Tex:

Orcher: Lite långsammare än normalt, och högre.
Alver: Långsamt och välartikulerat, lite ljusare med pauser.
Hober: Snabbt och varmt.

osv.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Av någon anledning har jag hängt upp mig på idén med alver som låter och beter sig som stereotypa New York-judar, eller så nära man nu kan komma det på svenska. Gärna i kombination med det där lite-unfortunate-implications-nordiska utseendet de så gärna får i olika avbildningar. Å andra sidan, tänk att få leva i tusentals år med en sån där jobbigt stereotyp morsa...

GnomviD

Heresiark
Det roliga med tråden är att baserat på folks förslag försöka lista ut deras fördomar kring folk i andra delar landet. :gremsmile:

Med det sagt pratar dvärgar antingen tornedalska eller ordentligt bred götteborschka, högalver stockholmska, hober pitemål, orcer danska och vättar skånska.

Ulfgeir

Swashbuckler
Mina förslag är:

Dvärgar: Norrländska
Orcher: Danska
Hober: Gotländska
Gnomer: Antingen bred västgötska a la Bert Karlsson, eller så Örebromål.
Alver: Uppsaladialekt eller finlandssvenska.

/Ulfgeir

Petter42

Swordsman
Jag har länge kört så här:

Alver: Norsk brytning
Dvärgar: Göteborsk/Norrländsk/Finsk brytning/dialekt
Orcher: Danska/tyska
Vättar: Finska

Med undatag och specialregler då det ofta finns flera sorters alver som bor i olika delar av olika fejkvärldar. Det gäller givetvis alla andra arter/raser också.

Fienden

Hero
Petter42 said:

Med undatag och specialregler då det ofta finns flera sorters alver som bor i olika delar av olika fejkvärldar. Det gäller givetvis alla andra arter/raser också.
Nästan hålla med. Dvärgar är ju från det gamla goa götet, helt klart. Alver bör däremot ha värmländsk brytning (det är ju där Alfheim låg, trots allt ;)). Orcher som dansktyskar är ja, och vättetjatter måste vara finska.

Demonspråk då, vad säger vi om det? Någon sorts slaviska?

Arfert

Facit
ryska kanske för demoner?

Alviska är knepigare... jag har alltid tyckt att alver ska vara snobbiga och lite von oben... oldschool-överklassiga och teatrala, som i en gammal bergman-rulle.

Übereil

Swashbuckler
Intressant, jag har alltid sett alver som högkulturella Bhuddister, typ. Dom är inte arroganta, dom är bara bättre, så att aäga. Och det är väl inte så konstigt, med tanke på ålderskillnaden så är även dom älsta av människor som barn jämfört med genomsnittsalven.

Übereil

tull

Hero
Dvärgar: Gotländska (Raukar, Dricku)

Annars brukar jag illustrera att man inte förstår ett språk med att säga replikerna på engelska. Skulle man använda en svensk dialekt så tror jag inte att stämningen skulle bli så hög, snarare låg.

Vem skulle en stygg dvärg krigarrespekten om den pratar norska eller finlandssvenska?

Arfert

Facit
Ubereil said:
Intressant, jag har alltid sett alver som högkulturella Bhuddister, typ. Dom är inte arroganta, dom är bara bättre, så att aäga. Och det är väl inte så konstigt, med tanke på ålderskillnaden så är även dom älsta av människor som barn jämfört med genomsnittsalven.

Übereil
Alverna i Silmarillion är j inte så lite arroganta, och högmodiga, till exempel.

hakanlo

Hero
Gurgeh said:
Okej, vilka är det som bor i berg, är rika, och är bullriga?

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Klicka för att visa.. <input type="button" class="form-button" value="Visa mig!" onclick="toggle_spoiler(this, 'Hjälp, mina ögon!', 'Visa mig!')" /></div><div class="ubbcode-body"><div style="display: none;">Norrmän!

Svenska dvärgar ska alltså bryta på norska.
</div>

/tobias </div></div>

Givet! Men då absolut nord-norska (typ finnmark) eller västländsk (typ Bergen, Hordaland). Definitivt inte Östländs (som i Oslo, det svenskar i allmänhet tänker på som norska). Som skriftspråk har Nynorsk stor potential som dvärgmål.

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Jag tolkar det så här:

Alver - Uppenbart finska, eftersom Tolkien utgick från den. Alla klassiska alvljuden finns i finskan.
Orcher - Tyska. Definitivt tyska.
Hober - Nåt bonnigt (Västgötska/Dalsländska)
Dvärgar - LKAB-Kiruna dialekt.
Troll - Skövde-dialekt
Spöken - Jämtska/Hälsingemål
Nordländare, Barbier, Nordmän - Isländska / fronnordiska
Köpmän - Örebromål
Shamaner - Gävlemål

Dalmål, Göttelabåsska, Skånska & Danska kan jag inte passa in alls i en fantasyvärld.

//EvilSpook

Anon

Veteran
Petter42 said:

Jag när ett avgrundsdjupt hat mot "göteborska" och allt som har med göteborg att göra (inklusive dess innevånare) så göteborgsdialekt är 100% förbjudet i allt som har med mina rollspelskampanjer att göra.

Sodivra

Champion
Anon said:
Jag när ett avgrundsdjupt hat mot "göteborska" och allt som har med göteborg att göra (inklusive dess innevånare) så göteborgsdialekt är 100% förbjudet i allt som har med mina rollspelskampanjer att göra.

Attachments

G

Guest

Guest
EvilSpook said:
Dalmål, Göttelabåsska, Skånska & Danska kan jag inte passa in alls i en fantasyvärld.

//EvilSpook
Dalmål är givetvis hjältarnas språk. Något annat vore ju helt otänkbart. :gremwink:

ermine

Warrior
Jag har alltid gillat tanken på norrländsktalande dvärgar. En annan intressant variant är den som Tolkien tänkte sig, nämligen att dvärgarnas språk Khuzdûl är slags slavisk/semitiska skriven med nordiska runor. Vore det inte kul om dvärgarna talade något som liknade hebreiska eller om de bröt på ryska?

En sak jag gillar med Trudvangs alfer är deras så kallade "suomifiering", att de är influerade av finnar och samer (lite som Quenya) och att man kan få alfer som bor i kåtor och talar finlands-svenska.

I Eon skulle jag nog ge dvärgar en lätt norrländska och misslor en lätt finlands-svenska.

Poseur

Swashbuckler
Dalmål är vad bondemilisen som spöar invasionsmakter talar.

/Poseur helt opartisk