Mycket svår fråga faktiskt! Men en bra sådan...
Jag skulle gärna se lite mer fantasy som inte bara fokuserar på action och spänning. Lite mer djup kanske, men jag har ingen direkt tanke om vad jag exakt vill ha i en fantasy film. De behöver inte vara så storslagna hela tiden. Jag gillar sagan om ringen men i en annan fantasyfilm skulle jag vilja ha något helt anorlunda. Kanske något i stadsmiljö, men det behövs verkligen inte. Jag skulle gärna se lite mer vemodig fantasy, vet dock ine exakt vad jag menar med det. Mest en känsla som jag har.
Vackar fantasy skulle funka fint det med. Mycket stämning helt enkelt, många bra stämningfulla scener är önskvärt. Jag skulle gärna se en film som liknar Stardust av Gaiman... Myckt bra bok faktiskt och stämningsfull som få. En filmatisering på den skulle jag nog pallrar mig till rätt så fort faktikst, fast det kan ju bli riktigt kasst också.
Men hur som helst. det behöver inte vara episkt och storslaget alls. Man behöver inte sätta Sagan om Ringen som mall, man borde inte sätta den som mall för hur fantasyfilmer ska vara.
Men för mig är vackra miljöer viktigt i en fantasyfilm, höjer fantasystämningen som bara den också.
Och så lite vemod...
Mer vet jag inte eller kan i alla fall inte komma att tänka på just nu...
/Balderk