God45
#PrayersForBahakan
- Joined
- 23 Oct 2012
- Messages
- 18,547
Vad är det här? Med jämna mellanrum kommer jag skapa en tråd där vi diskuterar en klass från fantasy rollspel. Jag kommer göra en öppnande post med en genomgång av klassen i fråga och vad jag tycker gör den intressant att spela och sedan är tråden öppen för fri diskussion. Jag vill mycket gärna både veta vad som gör att ni tycker det är kul att spela en viss ras och tips på hur man kan göra det på bästa möjliga sätt.
Den här gången fokuserar vi på Ardent:
Ardent är en ganska obskyr D&D 4ed klass (det fanns en klass vid namn ardent i 3.5 men den var ganska tråkig så här håller vi oss till 4ed) och jag har inte sett någon liknande klass i något annat fantasy spel, det närmsta jag har sett i andra spel är empater. Ardenten är en psionisk klass som driver sina krafter med känslor som bränsle, sina egna och andras. Medan en del av deras krafter går ut på att manipulera känslor så är det långt från allt de kan göra. De kan använda känslor till att driva allt från kraftsköldar till energi attacker eller teleporteringar.
Ärligt talat är ardenten mer eller mindre en psionisk ersättare till clericen. Deras huvudfunktioner är att hela och boosta sina gruppmedlemmar med en sidorder av att debuffa motståndarna, bra rustning och helt okej stridsförmåga. Deras krafter är dessutom ärligt talat en röra, teleportering, telepati, fysiskt boostande... Det känns som om de fått en låda med vad som var över från de andra psioniska klasserna.
Men det är fluffet som gör Ardenten till en av de genuint roligaste klasserna att spela. Att gå fullt ut med sina rollspelade känslor och att anpassa dem efter situationen inbjuder till att verkligen ge sig in i sin roll. När man använder sin vrede till att skapa ett vapen att knivhugga någon med väser man genom sammanbitna tänder, när man läker någons sår med glädje så låter manmdet komma fram i ens röst och kroppsspråk hur kul man har runt spelbordet lite extra och när man använder lugn till att teleportera så gör man sin bästa Budda imitation.
Vanliga raser: Ardents dyker upp av olika anlednigar i olika kampanjvärladar men det är inte något man tränar till utan något man är. Detta gör att en Ardent kan vara av vilken intelligent och kännande ras som helst. Mönniskor och halv-alver fungerar dock bäst som Ardents eftersom de brukar ha mest varierade och kanske också starkast känslor.
Bra koncept bakom Ardents jag sett: "Jag är bara vad jag känner för ögonblicket. Jag är kaos och jag kommer låta mina krafter och känslor leda mig dit de leder mig och jag tänker njuta av resan på vägen."
Alternativt, "Mitt land har rätt och jag tänker låta min kärlek till det och mitt hat mot dess fiender bli mitt svärd och min sköld".
Koncept jag aldrig vill se igen: Spendera inte hela sessionen skrikandes, låtsas gråtandes eller skrattandes. Det är coolt om du gör det emellanåt när det är dramatiskt lämpligt eller när du använder dina krafter. Men att göra det konstant är bara irriterande.
Klädsel: Alla Ardents har auror av ljus och former runt sig när de använder sina krafter (och ibland under andra omständigheter också). Denna aura är unik för varje Ardent och varierar mellan olika situationer. En Ardents aura kan vara allt från ett lysande par vingar och gloria till en svart drake som stiger upp bakom Ardenten eller en regnbåge av färger som snurrar runt Ardenten som en virvelvind. Att välja hur ens Ardent klär sig handlar nästan helt om att matcha eller kontrastera det med sin aura. Ardenten vars rustning lyser upp med hennes kraft är cool men det är den vit klädda och änglalika Ardenten vars aura är ett demoniskt monster.
Varför är Ardent den bästa klassen att spela?: Jag nämnde att du kan knivhugga någon med din vrede va? Det är kul eftersom man leker med känslor och använder dem som sina verktyg, det är enorm rollspels potential, det är ett extra kreativt element och det är kul att tänka på, beskriva och spela ut.
Bäst system att spela en Ardent i: Jag borde väll säga 4ed eller något men det är inte sant. Ardents är dåligt stödda av systemet. Så mågot system där man bygger sina egna krafter eller där ens krafter är löst definierade är bättre. Så någonting som fantasy varianten av Mutants & Masterninds eller Wushu rpg skulle nog fungera bäst.
Den här gången fokuserar vi på Ardent:
Ardent är en ganska obskyr D&D 4ed klass (det fanns en klass vid namn ardent i 3.5 men den var ganska tråkig så här håller vi oss till 4ed) och jag har inte sett någon liknande klass i något annat fantasy spel, det närmsta jag har sett i andra spel är empater. Ardenten är en psionisk klass som driver sina krafter med känslor som bränsle, sina egna och andras. Medan en del av deras krafter går ut på att manipulera känslor så är det långt från allt de kan göra. De kan använda känslor till att driva allt från kraftsköldar till energi attacker eller teleporteringar.
Ärligt talat är ardenten mer eller mindre en psionisk ersättare till clericen. Deras huvudfunktioner är att hela och boosta sina gruppmedlemmar med en sidorder av att debuffa motståndarna, bra rustning och helt okej stridsförmåga. Deras krafter är dessutom ärligt talat en röra, teleportering, telepati, fysiskt boostande... Det känns som om de fått en låda med vad som var över från de andra psioniska klasserna.
Men det är fluffet som gör Ardenten till en av de genuint roligaste klasserna att spela. Att gå fullt ut med sina rollspelade känslor och att anpassa dem efter situationen inbjuder till att verkligen ge sig in i sin roll. När man använder sin vrede till att skapa ett vapen att knivhugga någon med väser man genom sammanbitna tänder, när man läker någons sår med glädje så låter manmdet komma fram i ens röst och kroppsspråk hur kul man har runt spelbordet lite extra och när man använder lugn till att teleportera så gör man sin bästa Budda imitation.
Vanliga raser: Ardents dyker upp av olika anlednigar i olika kampanjvärladar men det är inte något man tränar till utan något man är. Detta gör att en Ardent kan vara av vilken intelligent och kännande ras som helst. Mönniskor och halv-alver fungerar dock bäst som Ardents eftersom de brukar ha mest varierade och kanske också starkast känslor.
Bra koncept bakom Ardents jag sett: "Jag är bara vad jag känner för ögonblicket. Jag är kaos och jag kommer låta mina krafter och känslor leda mig dit de leder mig och jag tänker njuta av resan på vägen."
Alternativt, "Mitt land har rätt och jag tänker låta min kärlek till det och mitt hat mot dess fiender bli mitt svärd och min sköld".
Koncept jag aldrig vill se igen: Spendera inte hela sessionen skrikandes, låtsas gråtandes eller skrattandes. Det är coolt om du gör det emellanåt när det är dramatiskt lämpligt eller när du använder dina krafter. Men att göra det konstant är bara irriterande.
Klädsel: Alla Ardents har auror av ljus och former runt sig när de använder sina krafter (och ibland under andra omständigheter också). Denna aura är unik för varje Ardent och varierar mellan olika situationer. En Ardents aura kan vara allt från ett lysande par vingar och gloria till en svart drake som stiger upp bakom Ardenten eller en regnbåge av färger som snurrar runt Ardenten som en virvelvind. Att välja hur ens Ardent klär sig handlar nästan helt om att matcha eller kontrastera det med sin aura. Ardenten vars rustning lyser upp med hennes kraft är cool men det är den vit klädda och änglalika Ardenten vars aura är ett demoniskt monster.
Varför är Ardent den bästa klassen att spela?: Jag nämnde att du kan knivhugga någon med din vrede va? Det är kul eftersom man leker med känslor och använder dem som sina verktyg, det är enorm rollspels potential, det är ett extra kreativt element och det är kul att tänka på, beskriva och spela ut.
Bäst system att spela en Ardent i: Jag borde väll säga 4ed eller något men det är inte sant. Ardents är dåligt stödda av systemet. Så mågot system där man bygger sina egna krafter eller där ens krafter är löst definierade är bättre. Så någonting som fantasy varianten av Mutants & Masterninds eller Wushu rpg skulle nog fungera bäst.