Nekromanti Fantasyklass fokus: Barbar

God45

#PrayersForBahakan
wallahad said:
Har för mig att alla system har NÅGOT som kompensation för att inte ha rustning. Dnd har väldigt länge haft d12 hp.
Hitpoints spelar inte särskilt stor roll i D&D på väldigt låga eller på höga nivåer.

ro83rt

Swordsman
Kan man inte bara bestämma vad som är högsta nivå av rustning som barbarer får ha och uppfinna en förmåga som gör att de får de defensiva bonusar som plate ger fastän de har den lägre rustningsnivån. Kalla det för "true grit" eller nåt och låt det representera barbaren allmänna överhårdhet och kattlika smidighet.

Möller

Hubert Hortlax
Jag spelar en barbar nu i Lu-kaazh Kingmaker-kampanj i Pathfinder.

Han är bara känd som Barbaren, slåss med långsvärd och sköld samt är iklädd en fjällbrynja. Jag är antagligen för dum för att fatta varför jag borde vara naken och ha en jättestor yxa.

Det är rätt schysst att spela barbar. Hitta på konstiga lagar och legender från ens barbarhemtrakter och därmed kunna ursäkta det mesta. Vara lite vidskeplig och kunna tillbe den gigantiska pöl-levande, människoätande grodan.

Och jo, så har Barbaren, tillskillnad från alla andra i spelgruppen, såpa i sin utrustningslista. Inte ska man väl vara någon oborstad stadsbo som är van att få innehållet av en träkhink vräkt över sig på gatan? Sug på den ni!

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Murkla said:

Han är bara känd som Barbaren, slåss med långsvärd och sköld samt är iklädd en fjällbrynja. Jag är antagligen för dum för att fatta varför jag borde vara naken och ha en jättestor yxa.

Det är rätt schysst att spela barbar. Hitta på konstiga lagar och legender från ens barbarhemtrakter och därmed kunna ursäkta det mesta. Vara lite vidskeplig och kunna tillbe den gigantiska pöl-levande, människoätande grodan.

Och jo, så har Barbaren, tillskillnad från alla andra i spelgruppen, såpa i sin utrustningslista. Inte ska man väl vara någon oborstad stadsbo som är van att få innehållet av en träskhink vräkt över sig på gatan? Sug på den ni!
Låter som en finfin barbar!

wallahad

Swordsman
HP behovet per level håller jag med om. Däremot brukar merparten av kampanjerna jag spelat vara på medel level och då är det helt okej med bra Hp samt Con.

Tomatalven

Hero
Murkla said:

Och jo, så har Barbaren, tillskillnad från alla andra i spelgruppen, såpa i sin utrustningslista. Inte ska man väl vara någon oborstad stadsbo som är van att få innehållet av en träkhink vräkt över sig på gatan? Sug på den ni!
vad utmärkte denna som barbar regeltekniskt, jämfört med en fighter?

Möller

Hubert Hortlax
Tomatalven said:
vad utmärkte denna som barbar regeltekniskt, jämfört med en fighter?
Jag har en D12a istället för en D10a i hitdie (men har slagit värdelöst ...), jag har får snabbare förflyttning och så har jag min Rage-förmåga. Den är inte superbra, men ger mig mer HP, träffchans och skada.

Fightern har säkert andra fördelar; bland annat att kunna ha tung istället för medium-rustning (jag kan ha tung också, men då kan jag inte använda Rage).

Men som sagt, jag är verkligen fel person att fråga för mitt intresse för och min förmåga att förstå systemet och hur man optar är väldigt låg.

Tomatalven

Hero
Okej, jag fattar. Jag trodde man började med full HD i Pathfinder? Eller jaha du har levlat...

God45

#PrayersForBahakan
Tomatalven said:
Okej, jag fattar. Jag trodde man började med full HD i Pathfinder? Eller jaha du har levlat...
Tekniskt sätt börjar man med full xp men det är få som kör det. Om man inte kan börja med 1 hp så är det för lätt :gremtongue: