Nekromanti Fantasyklass fokus: Druider

God45

#PrayersForBahakan
Vad är det här? Med jämna mellanrum kommer jag skapa en tråd där vi diskuterar en klass från fantasy rollspel. Jag kommer göra en öppnande post med en genomgång av klassen i fråga och vad jag tycker gör den intressant att spela och sedan är tråden öppen för fri diskussion. Jag vill mycket gärna både veta vad som gör att ni tycker det är kul att spela en viss ras och tips på hur man kan göra det på bästa möjliga sätt.

Den här gången fokuserar vi på Druider:

Druider är badass alternativa clerics som inte ger en enda fuck rörande gudarna, efterlivet, etik eller resten av all den där bullshiten som clerics är så besatta av. De "dyrkar" naturen på så sätt att de har en koppling till den och får krafter därifrån. Vissa bryr sig om att upprätthålla den naturliga balansen, men det är inte precis Greenpeace. Det är naturen röd i klo och tand, de är jordbävningar och vattenfall och skogsbränder. Visst, de är en fjäril i flykt och regnbågar också men det bleknar bredvid det andra.

Druider kan få sina krafter genom en koppling till "naturen" eller moder jord. De kan dyrka naturgudar eller ha lärt sig hemligheter genom att i studera titanerna eller kanske till och med genom att dra energi rakt från kosmos. Det avgörande är att de mycket mer tar sina krafter än att får dem. En Druid är en präst på så sätt att han är en religiös ledare men han är ingens tjänare.

Druider har ofta en koppling till djur och kan ofta kontrollera djur, prata med djur och till och med anta deras form. Detta kan anta många olika former, från snövit till mästare/slav. Djuren är rådgivare, hantlangare... och em druids sätt sätt att desarmera fällor.

Vanliga raser: Skogsalver och andra raser som lever nära naturen är det självklara valet... Men det är ett dåligt svar. Orcher är elddruider, shahaugin är vattendruider och människor är stadsdruider. Alla folk har druider anpassade till naturen de lever i.

Bra koncept bakom Druider jag sett: Mannen som tänker bibehålla den naturliga ordningen genom stenhård social darwinism och blodoffrande av de svaga... och som styr en by.

Koncept jag aldrig vill se igen: Hippie druiden. Även druiden som vägrar gå ini en stad.

Klädsel: I och med formbytande är det inte spelmässigt viktigt för de flesta att ha rustning även om druider tekniskt sätt kan ha vissa rustningar. Så de flesta druider kan klä sig hur de vill och detta gör de ofta för att stå ut ur mängden, detta kan gå åt båda hållen. Du ser lika ofta en druid klädd i djurskin och trasor som en klädd i dyra silkesrockar pryda med guld. Om en druid bär rustning är det en gjord av djur, från enkla koläder rustningar till tunga drakskins sköldar.

Varför är Druid den bästa klassen att spela?: Kraft genom en primal oxh uråldrig kraft som du kan göra precis vad fan du vill med? Alla fördelarna av att vara din egen man som en trollkarl ha med alla kopplingarna som en clerik har till spelvärlden.

Allt det där låter bra... Men den riktiga anledningen är att du kan bli en björn, skjuta fler björnar från dina ögon och sedan låta dem brottas med allt medan du regnar eld på det med din björnmagi!

Bäst system att spela en Druid i: D&D 3.5, grymt bra magi, grymt bra shapeshifting och Scarred lands settingen där druiderna är den coolaste klassen. Självutnämnda gudkungar som lärt sig magi från titanerna, slåss mot gudarna och förespråkar reinkarnation av sina egna onda anledningar? Ja tack! :gremlaugh: Näst bästa settingen att spela en druid i är Dark sun.

wallahad

Swordsman
Druider har varit sällsynta hos oss. Främst för att vi spenderat mycket tid i städer och gestaltningar jag erfarit har avskytt städer.

Däremot skulle det vara intressant att få prova spela en +7 levels.

chrull

Stockholm Kartell
wallahad said:
Druider har varit sällsynta hos oss. Främst för att vi spenderat mycket tid i städer och gestaltningar jag erfarit har avskytt städer.

D&D druiden känns som den blir intressant först efter några levlar, och för att spelas effektivt måste man hålla ordning på en massa regler för shapeshifting och en massa djurstats om inte varje shapeshift ska förvandlas till 15 minuter av regeluppslag. Det här har lett till att jag aldrig orkat bry mig om att spela druid.

God45

#PrayersForBahakan
弾幕 said:
wallahad said:

D&D druiden känns som den blir intressant först efter några levlar, och för att spelas effektivt måste man hålla ordning på en massa regler för shapeshifting och en massa djurstats om inte varje shapeshift ska förvandlas till 15 minuter av regeluppslag. Det här har lett till att jag aldrig orkat bry mig om att spela druid.
Jag förstår verkligen det. När jag körde en druid körde jag en som inte kunde shapeshifta och som inte summonade så mycket eftersom det var för jobbiga regler med det. Jag kastade mest eld och entangel magier på folk istället.

chrull

Stockholm Kartell
God45 said:
弾幕 said:
wallahad said:

Jag förstår verkligen det. När jag körde en druid körde jag en som inte kunde shapeshifta och som inte summonade så mycket eftersom det var för jobbiga regler med det. Jag kastade mest eld och entangel magier på folk istället.
Precis, Druid är en typisk klass där jag som SL förklarar för spelaren att det är helt hens ansvar att kunna regler och stats för allt shapeshiftande/summonade hen tänker göra. Om sånt inte förbereds kommer heller inte summon/shapeshift att fungera.

God45

#PrayersForBahakan
Precis, Druid är en typisk klass där jag som SL förklarar för spelaren att det är helt hens ansvar att kunna regler och stats för allt shapeshiftande/summonade hen tänker göra. Om sånt inte förbereds kommer heller inte summon/shapeshift att fungera.
Summonande tar sådan tid om spelaren inte kan reglerna också! Man bara väntar och väntar och väntar på den personen...

Sodivra

Champion
Min favvoklass!

Den längsta exponering jag har haft för D&D har nog varit Astoria, en persistent world-server till Neverwinter Nights som mina polare spelade på. Min homie Glenn pitchade druiderna så bra, så jag kände att jag ville spela en.

Jag spelade en snubbe med ett fruktansvärt humör (Chaotic neutral), hans schtick var att när han mötte arrogans eller ondska så började jag skriva i endast caps och klickade en emote som fick honom att stå och skaka på stället, en del fick nog en smärre chock, haha :gremlaugh:

Där funkade det bra, för vi spelade ju en sorts sandboxspel och jag kunde hänga med druiderna och arbeta långsiktigt för att bekämpa mörkret i världen, och rollspela med mina vänner stadsborna...

Men jag har aldrig riktigt fått kläm på vad som ska motivera en druid i ett party? Alla andra äventyrare drivs av girighet, lojalitet med sin nation eller gud, hämnd, äventyrslysta... Jag vet inte, är det aktuellt för en druid? Vad fan är druidens jobb egentligen? Att utrota sånt som hotar naturen? Hur kan något hota naturen, naturen bara är, ju? Ska man bekämpa civilisation? Ta avstånd från andra civiliserade personer? (=partyt) Döda odöda och främmande varelser? Vem skickar ut druiden på uppdrag? Man borde nästan helt släppa idén som D&D 3 hade, att druider måste vara neutrala, och snarare än upprättare av balansen se dem som agenter med en agenda, med träning i naturmagi...

God45 said:
Bäst system att spela en Druid i: D&D 3.5, grymt bra magi, grymt bra shapeshifting och Scarred lands settingen där druiderna är den coolaste klassen. Självutnämnda gudkungar som lärt sig magi från titanerna, slåss mot gudarna och förespråkar reinkarnation av sina egna onda anledningar? Ja tack! :gremlaugh: Näst bästa settingen att spela en druid i är Dark sun.
Jag vill slå ett slag för Dungeon World, för dess hamnskiftande: Du slår för att skifta hamn och kan sedan göra vad du vill. Du får också tre moves som spelledaren hittar på som du kan göra 1 eller 3 gånger innan du måste skifta tillbaka. Moves kan vara saker som "Bita fast och inte släppa taget" och "Dra med sig ner under vattenytan" som krokodil, eller "Kvickt flyga iväg" för en liten fågel. Att göra sina moves kräver inga slag, det lyckas automatiskt.

Jag gillar det eftersom det driver spelaren att agera på djurets instinkter, och att djuren inte kan "misslyckas" med sina instinkter för de är deras natur ("strong choice" från designern), men att själva hamnskiftandet däremot kan leda till problem - Gärna kopplade till djurets instinkter!

God45

#PrayersForBahakan
Men jag har aldrig riktigt fått kläm på vad som ska motivera en druid i ett party? Alla andra äventyrare drivs av girighet, lojalitet med sin nation eller gud, hämnd, äventyrslysta... Jag vet inte, är det aktuellt för en druid? Vad fan är druidens jobb egentligen? Att utrota sånt som hotar naturen? Hur kan något hota naturen, naturen bara är, ju? Ska man bekämpa civilisation? Ta avstånd från andra civiliserade personer? (=partyt) Döda odöda och främmande varelser? Vem skickar ut druiden på uppdrag? Man borde nästan helt släppa idén som D&D 3 hade, att druider måste vara neutrala, och snarare än upprättare av balansen se dem som agenter med en agenda, med träning i naturmagi...
Jag gillar Scarred lands där druiderna är in it for themselves eler vad de personligen tror på. De har ingen struktur så de ersätter det med personliga motiv.

Bolongo

Herr Doktor
Arvidos MC said:
Men jag har aldrig riktigt fått kläm på vad som ska motivera en druid i ett party? Alla andra äventyrare drivs av girighet, lojalitet med sin nation eller gud, hämnd, äventyrslysta... Jag vet inte, är det aktuellt för en druid? Vad fan är druidens jobb egentligen? Att utrota sånt som hotar naturen? Hur kan något hota naturen, naturen bara är, ju? Ska man bekämpa civilisation? Ta avstånd från andra civiliserade personer? (=partyt) Döda odöda och främmande varelser?
Det sistnämnda är det starkaste alternativet jag sett.
I Eberron kämpar druider huvudsakligen mot intrång från Khyber. Okej, det finns en stor skog där de kämpar mot civilisation också, men jag väljer att inte tänka så mycket på dem för de är så tråkiga.

I D&D 4e har de en del fluff om att stoppa Far Realm-korruption (möjligen demoner också, minns inte riktigt och har inte böckerna framför mig).

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag kan tycka att det hade funkat om druiderna såg städer och sådan civilisation som en källa till fördärvelsen, men inte som orsaken till den.

Dvs fördärvelsen trivs i städer och det är därifrån den sedan sprider sig ut i naturen runt omkring, så för att stoppa fördärvelsen måste man söka dess källa i städerna och förgöra den där.