Nekromanti Fantasyklass fokus: Gish

God45

#PrayersForBahakan
Vad är det här? Med jämna mellanrum kommer jag skapa en tråd där vi diskuterar en klass från fantasy rollspel. Jag kommer göra en öppnande post med en genomgång av klassen i fråga och vad jag tycker gör den intressant att spela och sedan är tråden öppen för fri diskussion. Jag vill mycket gärna både veta vad som gör att ni tycker det är kul att spela en viss ras och tips på hur man kan göra det på bästa möjliga sätt.

Den här gången fokuserar vi på Gish:

Gish är ett namn som brukar dyka upp i rollspelstrådar på engelska forum. Det är en krigare/magiker hybrid som ofta har förmågor som gör henne till en bättre krigare. Namnet kommer från ett ord på språket som D&D rasen Githyanki talar och betyder ungefär "Skicklig". Hexblades, duskblades, Magusar och duskblades är alla exempel på Gish klasser.

Konceptet är egentligen konstigt ovanligt. Nästan alla fantasy trollkarlar som slåss använder ett svärd. Oftare mer än de använder sin magin att anfalla med. Se på Gandalf eller Elric bara. Så varför är inte Gishen standard? En anledning till att det är ganska ovanligt med Gish karaktärer i rollspel är att det antingen kräver så mycket karaktärspoäng att karaktären bara blir halv kass på båda delarna eller för att karaktären blir den ultimata glaskanonen som är extremt bra offensivt men dör om det blåser för hårt ute.

Vanliga raser: Alver av olika typer är vanligast, deras naturliga skickligheten med både svärd och magi gör att den här klassen av karaktärer passar dem som hand i handske.

Bra koncept bakom Gish karaktärer jag sett: Jag vill inte säga att jag gillar Elric rip-offs efter att jag snackat en massa skit om Drizzt rip-offs... Men jag gillar Elric rip-offsen.

Koncept jag aldrig vill se igen: Många system kräver viss skicklighet med min/maxande för att man ska kunna bygga en Gish klass. Tänk på att inte glömma bort att ge din karaktär en personlighet också bara.

Klädsel: Ofta fungerar rustningar dåligt för Gish karaktärer så antingen lätta rustningar eller ingen rustning alls är standard. Gish karaktärer har ofta en viss Swashbuckler kvalité där fräsiga kläder, stiliga slängkappor och krusade skjortor är vanliga. Det är inte heller ovanligt att manliga Gish karaktärer är skjortlösa.

Varför är Gish den bästa klassen att spela?: Eftersom du är en expert på de två viktigaste sakerna i rollspel, att döda folk med svärd och att döda folk med magi. Du är döden i ett par skor och är beredd på att slåss på vilket sätt som helst när som helst. Du är fokuserad på strid, men du är extremt bred när det kommer till det ämnet. Du får dessutom de allra coolaste svärden.

Bäst system att spela en Gish i: Exalted, den högre kraftnivån i det systemet gör det lättare att spela en Gish. Stormbringer rpg eftersom Elric! Wushu rpg eftersom du då kan vara cool nog.

Cybot

Mest spelbar
The Witcher är jefligt Gish-ig också om jag förstår konceptet rätt (eller för den delen Raziel i Soul Reaver).

Överlag känns det dock som ett svårt koncept för att spela i grupp, utan passar bättre för huvudkaraktären i en bok eller ett datorrollspel. Det blir väldigt lätt antingen Bardigt (dvs, inte bra på något), men utan Bardens twist och charm, eller så blir det OP.

wallahad

Swordsman
Precis. I en grupp med 2 renodlade fighter och mage står man sig kort på HP+attack samt spell levels.

Fötenklat så stjäl jag en kommentar fr min sl; Först till fireball vinner.

Leon

Leo carcion
Aha, du menar svärdsmagiker. Det är väl en ganska utbredd roll. Bastarmagiker i Dod90. De flesta rena fantasyrollspel jag spelat har haft någon typ av svärds- eller krigarmagiker. I dnd är väl annars det här något man skapat med multiklassning?

God45

#PrayersForBahakan
Etepete said:
Aha, du menar svärdsmagiker. Det är väl en ganska utbredd roll. Bastarmagiker i Dod90. De flesta rena fantasyrollspel jag spelat har haft någon typ av svärds- eller krigarmagiker. I dnd är väl annars det här något man skapat med multiklassning?
I D&D kan man göra det genom multi-classing men det finns en enorm mängd basklasser som fyller rollen. Battle sorcerer, hexblade, duskblade, Warlock med blade build, Soulblade och Psychic warrior är några från 3.5. Magusen är den här klassen i Pathfinder. Svärdmagikern från Arcana evolved är en av de vanligaste klasserna i det spelet. 4ed har Battlemind, Swordmage och några till som jag inte kommer ihåg. Och sedan finns der massvis med prestige klasser också.

wallahad

Swordsman
I system där man inte kör med levels och möjlighet att få erf på separata färdigheter, där blir den kombinationen som bäst.
Enda nackdelen ska vara att samhället ska avsky dig.
Som de redan inte gör det för att du är äventyrare.

Big Marco

Läskig
Det roligaste spelet jag har upplevt att gestalta en svärdsmagiker är Eon. Med lite fingertoppskänsla gällande Eons rätt finurliga magisystem kunde man skapa riktigt intressanta effekter och kombos. Som att få motståndaren blind medan man ränner svärdet genom buken på densamme. Eller få motståndaren att glömma av all kunskap i sin vapenfärdighet. Evulz.