Nekromanti Fantasyklass fokus: Munk

God45

#PrayersForBahakan
Vad är det här? Med jämna mellanrum kommer jag skapa en tråd där vi diskuterar en klass från fantasy rollspel. Jag kommer göra en öppnande post med en genomgång av klassen i fråga och vad jag tycker gör den intressant att spela och sedan är tråden öppen för fri diskussion. Jag vill mycket gärna både veta vad som gör att ni tycker det är kul att spela en viss ras och tips på hur man kan göra det på bästa möjliga sätt.

Den här gången fokuserar vi på Munkar:

Munken kan precis som i medeltids Europa kopiera dokument, brygga öl och föda upp bin. I övrigt bor de mest i sina kloster och söker närhet till Gud... Vad? Okej fine.

Tänk kung-fu munk gräshoppa. Yi-ha! Faktum är att den religiösa biten ofta inte är obligatorisk, inte klostret heller. Munken är en wushu hjälte som slår ihjäl folk med sina bara händer och som dessutom får vissa övernaturliga förmågor av typen som kampsports typer i wuxia brukar ha. Munken kan alltså fånga pilar i luften, hoppa jätte högt och åldras låmgsammare. De får också ofta tillgång till speciella strids tekniker som kan paralysera, söva eller omedelbart döda motståndare. Tänk Five palm exploding hearth technique från Kill Bill.

Munken möter ofta kritik längs linjerna att den inte passar in i fantasy världar som inte är direkt inspirerade av Asien. Jag har aldrig riktigt förstått detta. Munkklassen täcker in alla primärt obeväpnade krigare med mer eller mindre övernaturliga förmågor. Beowulf när han slåss naken och obeväpnad med sjöodjur, Hercules när han stryper ett lejon, mexikanska luchadore brottare och boxare är alla munkar.

Vanliga raser: Av någon anledning primärt människor. Detta har antagligen att göra med att andra raser brukar ha väldigt ikoniska sätt att slåss på medan människor i vår tankevärld kan slåss på många olika sätt. Med det sagt är både alver och andra smidiga raser coola munkar och ogres, orker och andra starka raser är lika coola fast på ett annat sätt.

Bra koncept bakom Munkar jag sett: Halv-orc/halv-demon som genom sin träning har lyckats få någon sorts inre frid och ordning. Lawful evil men siktade på att lyckas bli Lawful good. Fullständig dödsmaskin.

Alvisk dansare som såg helt ofarlig ut men som slogs med en Capoeira liknande stridsstil. Gruppens diplomat ända tills någon behövde sparkas i ansiktet. Fluffade flurry of blows som Chun-lis spark från Street Fighter 2.

Koncept jag aldrig vill se igen: Jag har faktiskt aldrig sett en dåligt spelad munk. Hoppas det fortsätter så :gremwink:

Klädsel: Väldigt blandat, en stor del av munkens koncept är att han inte bär vapen eller rustning. Frågan brukar bli ifall munken klär och för sig på ett sätt som identifierar honom som någon som kan slåss eller om han inte gör det. Alltså, spelar du Jackie Chan eller Bruce Lee?

Varför är Munken den bästa klassen att spela?: Du vet alla de där gångerna när ni måste gå in någonstans men lämna era vapen utanför? Eller när ni blir gripna? Eller när ni råkar ut för ett rostmonster? Då är du precis lika farlig. Att aldrig vara obeväpnad har stora fördelar. Men man ska inte underskatta tricken munken har heller. Bara att kunna fånga pilar i luften är en enorm fördel. Tricken tillför ett extra taktiskt moment som är kul att leka med.

Men det bästa med att spela en munk är renheten i att slå någon på käften. Alla andra släppar runt på magiska vapen, kastar magi eller kallar kraft från gudarna. Du? Du bara slår dem på käften tills de slutar röra sig. Hur kan man inte gilla det?

Bäst system att spela en Munk i: Öhhh.... hmmm... Vet du vad? Om du kommer på ett bra system att spela en munk i så kan du väll ta och skriva något i den här tråden? Wushu är bra men det är bra till allt så...

Max Raven

T12-kultist
I D&D är mitt största problem med munken att den är tydligt exempel på klassinflation, tillsammans med barbaren (och sorcerorn). Varför är klasserna så smala? Okej, förstår att man vill ha någon slags krigare som uppnått insikt och gör awesome wuxia a la:
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/6bAWBZB8kjc"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/6bAWBZB8kjc" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

eller en mexikansk wrestler
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/Ce02T7glGpo"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/Ce02T7glGpo" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Men hur går de här ihop i samma klass? Varför är de båda inte varianter av fighter? Varför kan inte en wuxia-kämpe vara ett mål snarare än något man har en halvdassig variant av på nivå 1?

Som kejsaren säger i Hero (lätt parafraserat), när svärdsmannen når sin sista insikt lämnar han ifrån sig svärdet och uppnår inre frid. Det är ett mål man bör sträva efter, inte ens utgångspunkt (med vissa undantag).

(Engelsk översättning: "I have just come to a realization! This scroll by Broken Sword contains no secrets of his swordsmanship. What this reveals is his highest ideal. In the first state, man and sword become one and each other. Here, even a blade of grass can be used as a lethal weapon. In the next stage, the sword resides not in the hand but in the heart. Even without a weapon, the warrior can slay his enemy from a hundred paces. But the ultimate ideal is when the sword disappears altogether. The warrior embraces all around him. The desire to kill no longer exists. Only peace remains.")

Ond bråd död

Swashbuckler
Håller med om att det blivit för många supersmala klasser. Fighter, Wizard, Rogue och kanske Cleric skulle egentligen räcka. Men det blir väl för få böcker att kränga för WotC.

Däremot stör jag mig inte alls på om munkarna inte passar in i en viss d&d-setting. Oftast är det ju ett kaos av alla möjliga kulturer i övrigt också.

Tomatalven

Hero
Kan det inte heta något bättre typ... Jag vet inte... Men något annat än munk. Jag menar, det behöver inte ens vara en munk.

Om breda/smala klasser. Med min bristande erfarenhet av rollspel föredrar jag hur det är i Fantasy! och vissa brp (och Skyrim, men det är ju datorspel). Det finns inga klasser, man kan ändå vara fighter, sorcerer, rogue, ranger etc. Då blir karaktärerna mer personliga också, om man verkligen bygger från grunden.

God45

#PrayersForBahakan
Tomatalven said:
Kan det inte heta något bättre typ... Jag vet inte... Men något annat än munk. Jag menar, det behöver inte ens vara en munk.

Om breda/smala klasser. Med min bristande erfarenhet av rollspel föredrar jag hur det är i Fantasy! och vissa brp (och Skyrim, men det är ju datorspel). Det finns inga klasser, man kan ändå vara fighter, sorcerer, rogue, ranger etc. Då blir karaktärerna mer personliga också, om man verkligen bygger från grunden.
Problemet med att bygga från början är att det ofta tar långt tid och är invecklat och även när det inte är det försvinner slump elementet. Jag gillar mer och mer klass paradigmet eftersom det hlt enkelt gör saker enklare :gremsmile:

Max Raven

T12-kultist
God45 said:
Problemet med att bygga från början är att det ofta tar långt tid och är invecklat och även när det inte är det försvinner slump elementet.
Hm? Menar du förplanera sin rollperson?

God45 said:
Jag gillar mer och mer klass paradigmet eftersom det hlt enkelt gör saker enklare :gremsmile:
Fram tills man drar in multiclassing, tycker jag. Då försöker man göra någon slags hybrid av klassbaserat och klasslöst spel, och det... fungerar inte.

God45

#PrayersForBahakan
Jag menar point buy eller semi point buy. Det tar tid och man ha skills och set är jobbigt. Det enda inte jobbiga point buy systemet jag sett är Fantasy! och det är på gränsen. Men även det är inte slumpat. 3d6 rakt ner är slumpat, man får se vad man kan spela :gremsmile:

Fram tills man drar in multiclassing, tycker jag. Då försöker man göra någon slags hybrid av klassbaserat och klasslöst spel, och det... fungerar inte.
Jag gillar gammaldags multi-classing från 2ed. Versionen i Pathfinder där man förlorar viktiga saker om man multi-classar är också bra.

Max Raven

T12-kultist
God45 said:
Jag menar point buy eller semi point buy. Det tar tid och man ha skills och set är jobbigt. Det enda inte jobbiga point buy systemet jag sett är Fantasy! och det är på gränsen. Men även det är inte slumpat. 3d6 rakt ner är slumpat, man får se vad man kan spela :gremsmile:

Jag gillar gammaldags multi-classing från 2ed. Versionen i Pathfinder där man förlorar viktiga saker om man multi-classar är också bra.
Nu kom jag förstås på ett exempel på multiclassing som kanske fungerar - det är inbyggt i systemet. I Alshard (Standard RPG System) så väljer man tre klasser när man skapar sin rollperson. Minst en av dem borde vara en av "core" (fighter, scout, black magician, white magician - motsvarande ungefär fighter, rogue, wizard och cleric alltså). Om jag förstått det rätt så ger varje klassval fasta siffror som man adderar ihop med andra klassval. Man kan plocka flera av samma klass, och raser (utöver människor) räknas som klassval (saurus t ex).

Tvivlar förstås på att det är jättebalanserat. :gremsmile:

(För cyberpunkare så fungerar visst Tokyo NOVA ungefär likadant)

Tomatalven

Hero
Det låter iofs inte så dumt med ett sånt system om det är balanserat. Man kan ju splitta på ras och klassval. Man väljer två raser, eller två av samma (tex, alvalv eller halvalv).

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
God45 said:
3d6 rakt ner är slumpat, man får se vad man kan spela
Vilket är det tråkigaste någonsin i rollspel. En vän till mig propagerar ständigt för slumpsystem och älskar traveller med motivationen att i verkliga livet kan man inte kontrollera och bestämma alla ens förutsättningar.

Vet du vad, brukar jag svara, jag får nog av det vanliga livet i det vanliga livet. I rollspel vill jag spela sånt jag tycker är roligt.