God45
#PrayersForBahakan
- Joined
- 23 Oct 2012
- Messages
- 18,549
Vad är det här? Med jämna mellanrum kommer jag skapa en tråd där vi diskuterar en klass från fantasy rollspel. Jag kommer göra en öppnande post med en genomgång av klassen i fråga och vad jag tycker gör den intressant att spela och sedan är tråden öppen för fri diskussion. Jag vill mycket gärna både veta vad som gör att ni tycker det är kul att spela en viss ras och tips på hur man kan göra det på bästa möjliga sätt.
Den här gången fokuserar vi på Munkar:
Munken kan precis som i medeltids Europa kopiera dokument, brygga öl och föda upp bin. I övrigt bor de mest i sina kloster och söker närhet till Gud... Vad? Okej fine.
Tänk kung-fu munk gräshoppa. Yi-ha! Faktum är att den religiösa biten ofta inte är obligatorisk, inte klostret heller. Munken är en wushu hjälte som slår ihjäl folk med sina bara händer och som dessutom får vissa övernaturliga förmågor av typen som kampsports typer i wuxia brukar ha. Munken kan alltså fånga pilar i luften, hoppa jätte högt och åldras låmgsammare. De får också ofta tillgång till speciella strids tekniker som kan paralysera, söva eller omedelbart döda motståndare. Tänk Five palm exploding hearth technique från Kill Bill.
Munken möter ofta kritik längs linjerna att den inte passar in i fantasy världar som inte är direkt inspirerade av Asien. Jag har aldrig riktigt förstått detta. Munkklassen täcker in alla primärt obeväpnade krigare med mer eller mindre övernaturliga förmågor. Beowulf när han slåss naken och obeväpnad med sjöodjur, Hercules när han stryper ett lejon, mexikanska luchadore brottare och boxare är alla munkar.
Vanliga raser: Av någon anledning primärt människor. Detta har antagligen att göra med att andra raser brukar ha väldigt ikoniska sätt att slåss på medan människor i vår tankevärld kan slåss på många olika sätt. Med det sagt är både alver och andra smidiga raser coola munkar och ogres, orker och andra starka raser är lika coola fast på ett annat sätt.
Bra koncept bakom Munkar jag sett: Halv-orc/halv-demon som genom sin träning har lyckats få någon sorts inre frid och ordning. Lawful evil men siktade på att lyckas bli Lawful good. Fullständig dödsmaskin.
Alvisk dansare som såg helt ofarlig ut men som slogs med en Capoeira liknande stridsstil. Gruppens diplomat ända tills någon behövde sparkas i ansiktet. Fluffade flurry of blows som Chun-lis spark från Street Fighter 2.
Koncept jag aldrig vill se igen: Jag har faktiskt aldrig sett en dåligt spelad munk. Hoppas det fortsätter så
Klädsel: Väldigt blandat, en stor del av munkens koncept är att han inte bär vapen eller rustning. Frågan brukar bli ifall munken klär och för sig på ett sätt som identifierar honom som någon som kan slåss eller om han inte gör det. Alltså, spelar du Jackie Chan eller Bruce Lee?
Varför är Munken den bästa klassen att spela?: Du vet alla de där gångerna när ni måste gå in någonstans men lämna era vapen utanför? Eller när ni blir gripna? Eller när ni råkar ut för ett rostmonster? Då är du precis lika farlig. Att aldrig vara obeväpnad har stora fördelar. Men man ska inte underskatta tricken munken har heller. Bara att kunna fånga pilar i luften är en enorm fördel. Tricken tillför ett extra taktiskt moment som är kul att leka med.
Men det bästa med att spela en munk är renheten i att slå någon på käften. Alla andra släppar runt på magiska vapen, kastar magi eller kallar kraft från gudarna. Du? Du bara slår dem på käften tills de slutar röra sig. Hur kan man inte gilla det?
Bäst system att spela en Munk i: Öhhh.... hmmm... Vet du vad? Om du kommer på ett bra system att spela en munk i så kan du väll ta och skriva något i den här tråden? Wushu är bra men det är bra till allt så...
Den här gången fokuserar vi på Munkar:
Munken kan precis som i medeltids Europa kopiera dokument, brygga öl och föda upp bin. I övrigt bor de mest i sina kloster och söker närhet till Gud... Vad? Okej fine.
Tänk kung-fu munk gräshoppa. Yi-ha! Faktum är att den religiösa biten ofta inte är obligatorisk, inte klostret heller. Munken är en wushu hjälte som slår ihjäl folk med sina bara händer och som dessutom får vissa övernaturliga förmågor av typen som kampsports typer i wuxia brukar ha. Munken kan alltså fånga pilar i luften, hoppa jätte högt och åldras låmgsammare. De får också ofta tillgång till speciella strids tekniker som kan paralysera, söva eller omedelbart döda motståndare. Tänk Five palm exploding hearth technique från Kill Bill.
Munken möter ofta kritik längs linjerna att den inte passar in i fantasy världar som inte är direkt inspirerade av Asien. Jag har aldrig riktigt förstått detta. Munkklassen täcker in alla primärt obeväpnade krigare med mer eller mindre övernaturliga förmågor. Beowulf när han slåss naken och obeväpnad med sjöodjur, Hercules när han stryper ett lejon, mexikanska luchadore brottare och boxare är alla munkar.
Vanliga raser: Av någon anledning primärt människor. Detta har antagligen att göra med att andra raser brukar ha väldigt ikoniska sätt att slåss på medan människor i vår tankevärld kan slåss på många olika sätt. Med det sagt är både alver och andra smidiga raser coola munkar och ogres, orker och andra starka raser är lika coola fast på ett annat sätt.
Bra koncept bakom Munkar jag sett: Halv-orc/halv-demon som genom sin träning har lyckats få någon sorts inre frid och ordning. Lawful evil men siktade på att lyckas bli Lawful good. Fullständig dödsmaskin.
Alvisk dansare som såg helt ofarlig ut men som slogs med en Capoeira liknande stridsstil. Gruppens diplomat ända tills någon behövde sparkas i ansiktet. Fluffade flurry of blows som Chun-lis spark från Street Fighter 2.
Koncept jag aldrig vill se igen: Jag har faktiskt aldrig sett en dåligt spelad munk. Hoppas det fortsätter så
Klädsel: Väldigt blandat, en stor del av munkens koncept är att han inte bär vapen eller rustning. Frågan brukar bli ifall munken klär och för sig på ett sätt som identifierar honom som någon som kan slåss eller om han inte gör det. Alltså, spelar du Jackie Chan eller Bruce Lee?
Varför är Munken den bästa klassen att spela?: Du vet alla de där gångerna när ni måste gå in någonstans men lämna era vapen utanför? Eller när ni blir gripna? Eller när ni råkar ut för ett rostmonster? Då är du precis lika farlig. Att aldrig vara obeväpnad har stora fördelar. Men man ska inte underskatta tricken munken har heller. Bara att kunna fånga pilar i luften är en enorm fördel. Tricken tillför ett extra taktiskt moment som är kul att leka med.
Men det bästa med att spela en munk är renheten i att slå någon på käften. Alla andra släppar runt på magiska vapen, kastar magi eller kallar kraft från gudarna. Du? Du bara slår dem på käften tills de slutar röra sig. Hur kan man inte gilla det?
Bäst system att spela en Munk i: Öhhh.... hmmm... Vet du vad? Om du kommer på ett bra system att spela en munk i så kan du väll ta och skriva något i den här tråden? Wushu är bra men det är bra till allt så...