Nekromanti Fantasyklass fokus: Necromancer

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,536
Vad är det här? Med jämna mellanrum kommer jag skapa en tråd där vi diskuterar en klass från fantasy rollspel. Jag kommer göra en öppnande post med en genomgång av klassen i fråga och vad jag tycker gör den intressant att spela och sedan är tråden öppen för fri diskussion. Jag vill mycket gärna både veta vad som gör att ni tycker det är kul att spela en viss ras och tips på hur man kan göra det på bästa möjliga sätt.

Den här gången fokuserar vi på Necromancers:



Necromancy är den bästa sortens magi. Alltså, vad vi menar idag när vi pratar om Necromancy med zombie skapandet och den lila elden som bränner mäns själar. Det är coolt. Vad Necromancy betydde för i tiden där man prata med spöken för att lära sig om framtiden eller saker som när katolikerna ber till helgonen, sådant ingår under andra kategorier. Alltså det ingår att prata med spöken också men de kommer inte veta ett skit om framtiden.

Necromancers är coola eftersom de hanterar döden och vi har extremt komplicerade förhållande till döden, alla av oss, både kollektivt och individuellt. Vi hatar döden, den är vår äldsta fiende. Vårt hat är drivet av vår fruktan och vår fruktan är fruktan för smärta, det okända, att missta allt och alla vi älskar, att dömas och förintelse. Men samtidigt är den något heligt och något naturligt över döden och man ska inte hålla på och försöka lura den. Det är obscent, hädiskt och oheligt. Vi behöver inte ens organiserad religion för att berätta det för oss, det känns fel någonstans långt bak i vår reptilhjärna. Så samtidigt som vi automatiskt ser användare av Necromancy som onda så beundrar vi dem på någon nivå. Vi förstår deras motivationer oavsett om de vill förstå döden, besegra den eller bara rädda sig själva.

Jag har sett så många diskussioner om goda necromantiker och medan jag förstår argument som "det är bara som att använda robotar att använda zombies" så är det ett dåligt sätt att göra det på. Det är ett sätt att se på det som inte ens har en gnutta poesi i sig. För det finns goda necromantiker i fiction! De är karaktärer som Herbert West och Johannes Cabal. Visst de är svin, visst de tror de är gud och visst de är extremister. Men det är enda sättet att vara på om man slåss mot döden. Även om en karaktär är isigt kall och inte bryr sig om de etiska och filosofiska dimensionerna så är det upp till handlingen att bevisa att den karaktären har fel. Att försöka besegra döden är en handling av monumental hybris och den som begår den måste straffas. Även om det straffet är att de får precis vad de önskar sig och de borde ha varit försiktiga med vad de önskade sig, det är vad en Litch handlar om!

Men sedan finns den andra sortens necromantiker som snarare bör kallas en dödsmagiker, detta är någon som använder döden som ett vapen. Detta är en ide lika bra som att tortera en pitbull varje dag samtidigt som man matar den med steroider så att den blir bättre på hundslags mål. Visst, den kommer bli bättre på det, men om den någonsin kommer ut ur sin bur kommer den löpa amok och mörda dig.



Vanliga raser: Mestadels människor. En kort livslängd kombinerat med stora ambitioner = beredd att använda mörk magi

Bra koncept bakom Necromancers jag sett: Jag tänker nu bryta mot en av mina egna regler och använda en karaktär som jag spelade som exempel. Kriminellt kopplad knarkhandlare/maffia doktor som använde sina kriminella aktiviteter som en täckmantel för sin skapelsevidriga magi och vars illdåd ständigt drev honom till att göra värre saker för att komma undan rättvisan. Övertygad om att han gjorde det rätta ända in i det sista och var dedikerad nog att bränna sitt eget ansikte med syra för att komma undan.

Koncept jag aldrig vill se igen: Du kan inte vara en glad, mentalt frisk och väl justerad necromancer. Det är det värsta konceptet jag haft under den här kategorin på länge. Kanske i någon fokustråd...

Klädsel: Antingen proffsigt med mörka färger som påminner de som ser Necromancern om en begravningsentreprenör eller en obducent. Eller med en massa skallar och kåpor och grejer, men jag är inte jätteförtjust i det.

Varför är Necromancer den bästa klassen att spela?: Fantastiskta koncept att utforska. Chansen att spela den klassiska "goda intentioner leder till..." karaktären. Chansen att vara super cool och ha en massa leksaker att ha kul med. Chansen att ha enorma ambitioner. Chansen att spela ut moraliska konflikter. Men det är inte därför man spelar en Necromancer. Varför spelar man en Necromancer?

FÖR ATT DU FÅR SPOTTA I GUDS ÖGA OCH FÖRSÖKA MÖRDA DÖDEN!!!

Bäst system att spela en Necromancer i: Svavelvinter. Absolut Svavelvinter. En enda nivå av necromancy gör dig läskig. Flera nivåer gör dig till ett hot mot hela Traktorien.

 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,739
Location
Helsingborg
God45 said:
Koncept jag aldrig vill se igen: Du kan inte vara en glad, mentalt frisk och väl justerad necromancer. Det är det värsta konceptet jag haft under den här kategorin på länge. Kanske i någon fokustråd...
Dunno. Jag gillar Abhorsen böckerna, och Sabriel är väl en relativt väl justerad Necromancer.
Dessutom så är nekromantin i Old Kingdom ett av de charmigaste magisystemen...ever.
 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,192
Location
Omfalos
God45 said:
Bra koncept bakom Necromancers jag sett: Jag tänker nu bryta mot en av mina egna regler och använda en karaktär som jag spelade som exempel. Kriminellt kopplad knarkhandlare/maffia doktor som använde sina kriminella aktiviteter som en täckmantel för sin skapelsevidriga magi och vars illdåd ständigt drev honom till att göra värre saker för att komma undan rättvisan. Övertygad om att han gjorde det rätta ända in i det sista och var dedikerad nog att bränna sitt eget ansikte med syra för att komma undan.
Jag kan intyga att detta var ett bra koncept. Det var en sådan karaktär, där man redan från början visste att det inte skulle sluta bra. Det som gjorde karaktären extra intressant var att han inte drevs av "ondska" eller vilja till makt, utan att han ville övervinna döden så att kunda få träffa sin gamla flickvän.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,785
Location
Eslöv
Hade en nekromantiker i min Eon grupp som led av tuberkulos (slog fram dödlig sjukdom på nackdelar) och som ville undvika döden. Han kunde hantera biotropi också men han hade lärt sig genom många försök att den inte var kraftig nog för att ta bort hans dödlighet, bara förlänga tiden som han var fast med sjukdomen.

Han hamnade i situationer där han var tvungen att utföra inte särskilt snälla saker för att klara sig vidare, mycket intressantare koncept än "bwähähä, jag vill döda för att döda är kul."

Eftersom han hanterade biotropi någotsånär bra så arbetade han som helare, men det hände att vissa av hans patienter inte klarade sig... för då kan man ju experimentera på dem.
 
Top