Nekromanti Fantasyras fokus: Ankor

God45

#PrayersForBahakan
Vad är det här? Med jämna mellanrum kommer jag skapa en tråd där vi diskuterar en ras från fantasy rollspel. Jag kommer göra en öppnande post med en genomgång av rasen i fråga och vad jag tycker gör den intressant att spela och sedan är tråden öppen för fri diskussion. Jag vill mycket gärna både veta vad som gör att ni tycker det är kul att spela en viss ras och tips på hur man kan göra det på bästa möjliga sätt.

Den här gången fokuserar vi på Ankor:

Vi vet alla varför ankorna får sitt eget fantasyrasfokus. Ankbyn i Sukoiden 3! Var inte sgt. Joe en fantastisk karaktär? Låt mig prata mer om Sukoi.... Oh, Gloriantha? Runequest? Drakar och Demoner? Okej, fine låt oss prata om Durulzi folket.

Den första Runequest ankan dök upp i äventyret Apple Lane som publicerades 1978. Han var en butler som heter Quackjohn och som hade helfestliga ordskämt som handlade om att han var en anka. Ingen minns det här eftersom Apple lane är en av de värsta äventyren skrivna till ett rollspel och jag är säker på att folk inte ville spela mer Runequest efter att ha läst/spelat det.

I alla fall, Durulzi folket är vagt humanoida ankor med armar istället för vingar. De har tänder och föder sina ungar levande. Av någon anledning är de mystiskt kopplade till döds och kaos energier och är bland annat därför skickliga magiker. De lever mest längs floder men de har också ett eget rike långt bort i öster.

Men inget av det där spelar någon roll. Det finns en enda avgörande faktor som bestämer om du gillar ankorna. Tycker du att Kalle Anka i en rustning och beväpnad med en yxa är supercool eller super dum? Det finns inga mellanting här. Super coolt eller super dumt.

Om man bestämt sig för att man gillar ankorna och vill spela en kan man göra det på flera olika sätt. Man kan spela dem som en seriös ras i världen som blir förolämpade om folk drar Kvack eller mat skämt. Eller så kan man spela det komiskt som Howard The Duck.

Vanliga roller/klasser: Medan nästan alla bilder du hittar har ankorna som krigare så är deras stats faktiskt bättre för magiker eller tjuvar. Så fluffet och spelmekaniken skiljer sig lite där.

Bra koncept bakom ankor jag sett: Jag har aldrig sett en anka spelas men jag hade helt klart spelat Farbror Joakim om jag hade spelat en.

Koncept jag aldrig vill se: Jag har bara så mycket tålighet för ankskämten. Howard the duck filmen är tex fruktansvärd. Quack-fu...

Klädsel: Ankorna har en ganska vikinga aktig stil i illustrationerna så det är antagligen ett bra ställe att börja på. Om de har byxor verkar variera så jag hade kört utan men det är upp till var och en.

Varför är ankor den bästa rasen att spela?: Eftersom du är den konstigaste karaktären i gruppen. Bara det att du är en anka gör dig fundamentalt skum och konstig vilket kan kännas befriande efter att du har spelat din 50de alv eller dvärg. Ankorna är annorlunda och de skapar en konstig känsla vilket är deras största fördel.

Anchorman

Swashbuckler
Ankor är awesome!

Så roligt i en värld där alla är varianter på människor (alver,dvärgar, hober) så dyker ankor upp.

Jag hade en spelare som spelade anka i dod. Han la massa poäng i quack fu, ganska användbart.
En annan gång blev det krig mellan två handelshus, båda styrda av ankor. Ah good times

Ond bråd död

Swashbuckler
Jag spelade en gång en anka, men det var nog ca 20 år sedan, så jag minns inte så mycket av det. Minns bara att han hade en stridskonst som kan ha varit quack-fu och att han hade järnnäve.

Idag är jag rätt neurtal till ankor trots God45s påstående att man måste tycka antingen eller. :gremsmile:

Genesis

Ni dés ni maître
God45 said:
Vanliga roller/klasser: Medan nästan alla bilder du hittar har ankorna som krigare så är deras stats faktiskt bättre för magiker eller tjuvar. Så fluffet och spelmekaniken skiljer sig lite där.
Nja, den klassiska ankan för mig är från DoD95, där vi har tre olika färger på ankor. De vita är köpmän, de bruna krigare och de svarta är pirater. Just piratankorna är jag otroligt förtjust i. Ett skabbigt skepp fullastat med svartfjädrade piratankor med lapp för ögat och kniv i näbben. Ett skänande kvackande växer i styrka medan skeppet seglar närmare och snart är du överväldigad av vildsinta, plattfotade ankor. Tjuv/ninja-konceptet har jag svårare för.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Min främsta invändning mot ankor i fantasyrollspel (utöver det faktum att de sticker ut som ett styckmord i en Disney-film) är att deras huvuden nästan konsekvent ser ut som Kalle Ankas huvud och inte som huvudet på de ankor man kan se vid sjöar och floder i verkliga livet. Den undre av de bifogade bilderna i startinlägget är ett trevligt undantag.

/tobias

Sodivra

Champion
Haha :gremlaugh: Min första rollspelskompis var besatt av ankor, speciellt svartankor. Hans favoritrollperson hette Kvack. Vi gick i mellanstadiet vid tillfället. Vi skulle till och med skriva vårt eget fansin med titeln "Svartankan".

God45 said:
Klädsel: Ankorna har en ganska vikinga aktig stil i illustrationerna så det är antagligen ett bra ställe att börja på. Om de har byxor verkar variera så jag hade kört utan men det är upp till var och en.
Jag hittade det här till exempel när jag bildgooglade Durulz. Ganska ballt!

Magnus Edlund sammanställde alla ankbilder i Drakar och Demoner, håll till godo:

http://www.piruett.se/blogg/wp-content/uploads/2009/09/ankor.jpg

Monsterboken 1989 var min första kontakt med dem, och där ser de ju faktiskt inte så illa ut. Jag älskade Monsterbokenillustrationerna. Vi hade grundreglerna, monsterboken och Ärans Väg. Vad vi gjorde var att man valde en rollperson i monsterboken, sedan spelade vi Ärans Väg. Grundreglerna struntade vi i, det var för krångligt. Det var först i efterhand jag ens insåg att spelledaren hade dem...

Men kolla in seriestrippen från Ereb Altor 1989! My god! "Åh nej!!! Svarta piratankor!" "Yeah." "Hälsa hem..." xD

Cissi

Up to no good.
Åh ankor! :heart: :gremgrin:

När vi spelade Den femte konfluxen så hade vår grupp goda handelskontakter med handelshuset Moggers´.
Vi gav dem så mycket klirr i kassan att de expanderade och tog över handeln i hela Trakorien och gick från att ha varit ett litet handelshus till att i princip vara maffia.
Vi hade så mycket kontanter i medel hos Moggers att de tog fram speciella checkar åt oss och var vi än kom i det Trakoriska riket gav dessa Moggerscheckar oss vapen, kläder och husrum.

Det var tider det.
Slåss mot Shagul med ankor som monetär bas. Vi kom att älska dessa ankor och det första vi gjorde när vi kom till en ny stad var att leta efter ankor!

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Arvidos MC said:
Let's hear it for the kenku!

Kenku är nog några av mina absoluta favoritvarelser i D&D. Jag hade med dem i någon minikampanj där de var en tjuvklan som byggde bon uppe i övergivna torn i någon generisk fantasystads övergivna tempelområde.

De hade mycket krimskrams, röda sammetsdraperier och rökelse och sån skit. Det var awesome.

Sodivra

Champion
Och naturligtvis, den absolut farligaste mördarrollpersonen är en anka!

Krille said:
Gör en hjälte. Välj rasen anka. Skaffa medelhög INT och hyfsat hög PSY. Strunta i alla andra grundegenskaper. Skit i att spendera BP på alla bakgrundstabeller och bjäfs, utan gör om allt till EP. Gör ankan gammal, så du får så många EP som möjligt till.

Spendera nu dessa EP på magiskolan Mentalism, men bara till den gräns att du kan lära din anka ett par schyssta besvärjelser såsom Vässa, Osynlighet, Järnhud och lite annat skoj. Sen har du en mördarmaskin.

God45

#PrayersForBahakan
Kenku blev ännu coolare när en av mina spelare hittade på underrasen Pingu som var Kenku som såg ut som pingviner och som levde långt uppe i norr i Pathfinder världen och därför hade vikinga/Kung-Fu tema :gremlaugh:

Äventyr

Världsbyggare
En av mina första rollpersoner till Drakar och demoner var en anka (den allra första var en orch/stråtrövare). Min anka var tjuv och en riktigt lyckad sådan. Jag hade ofantligt kul med den. På den tiden var jag åtta år och tyckte den Kalle Anka-liknande bilden i DoD var awesome.

Jag har alltid gillat ankor, så mycket att de fick plats i Äventyr också.

Mundo

Myrmidon
När jag var en unge tyckte jag att det var lulz att spela ett pirat-anka eller ninja-anka.

Idag hade jag nog haft svårt att spela rollspelet överhuvudtaget om där var ankor i det.

SÅVIDA DET INTE ÄR MUTANT MOTHER-FUCKER! DISSAR NI GÅSAPÅGARNA KOMMER NI DÖ ALLIHOPA!