Nekromanti Fantasyras fokus: Dvärgar

Zimith_UBBT

Warrior
Svarte faraonen said:
God45 said:
Jag vet inte, jag föredrar dvärgar som vikingar framför dvärgar som skottar (det är väl typ de varianterna som finns).
De kan tekniskt sätt vara ryska vikingar också. Men det är de enda tre alternativen :gremwink:
Tyska ingenjörer funkar också. Alla folkslag som är bra på att bygga saker av stål och/eller dricka sprit, typ.
Enligt en av mina favoritbloggare är åtminstone Tolkiens dvärgar solklart judar!

Arfert

Facit
Anarchclown said:
Enligt JRR Tolkien så är dvärgarna baserade på nordisk mytologi. Men vad vet han. :gremsmile:
mm, han var ju inte ett smack inspirerad av Völsungasagan.

God45

#PrayersForBahakan
Enligt en av mina favoritbloggare är åtminstone Tolkiens dvärgar solklart judar!
Jag har läst en av hennes andra artiklar (som hon faktiskt länkar till i den artikeln) när jag nu precis skrivit om högalver. Att jag alltid är positiv i mina starposter gör dock att jag inte kan hämta jättemycket inspiration från Deconstructing Pointy-Eared White Supremacists. Men den är ändå rolig att läsa: Länk

Inte för att jag håller med om att Tolkien är rasistisk, men hon har intressanta idéer :gremsmile:

Men i alla fall, dvärgar är inte judar. Gnomer är judar och Gnomerna är mer eller mindre en rasistisk stereotyp.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Anarchclown said:
Enligt JRR Tolkien så är dvärgarna baserade på nordisk mytologi. Men vad vet han. :gremsmile:
Inte mer än att han själv, i den sista intervjun innan sin död (BBC, 1971), uttalade sig på följande vis:

Tolkien said:
"The dwarves of course are quite obviously, wouldn't you say that in many ways they remind you of the Jews? Their words are Semitic, obviously, constructed to be Semitic."
Nu menar Tolkien säkert inte något illa med detta -- hans respons när nazisterna frågade honom huruvida han hade judiskt påbrå var ju ett beklagande "tyvärr inte", och jag ser inget som skulle indikera att han ansåg att dvärgarnas judiskhet skulle tolkas som något mer negativt än låt säga rohirrims saxiskhet.

Anarchclown

Swashbuckler
Uppfattat. Han hämtade säkert inspiration ifrån flera olika källor. De har ju ganska ofta nordiskklingande namn trotts allt.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Anarchclown said:
Uppfattat. Han hämtade säkert inspiration ifrån flera olika källor. De har ju ganska ofta nordiskklingande namn trotts allt.
Ja, namn som Thorin och Dvalin är ju tydligt nordiska (tagna from Eddan som de är), men ord som Khazad-dûm är ju avsevärt mer semitiska i sin klang.

Frågan är då ifall dvärgarna "egentligen" har nordiska namn. Enligt Tolkien är ju bruket av engelska en form av översättningskonvention, där hans väströna representeras av engelska. Egentligen har ju till exempel hobbitarna andra namn -- Maura, Banazir, Kalimac och Razanur i stället för Frodo, Samwise, Meriadoc och Peregrin. Jag vet inte hur landet ligger med dvärganamnen. Har Mekanurg kanske koll?

Arfert

Facit
Man ska absolut inte se det rasistiskt. Tror att Tolkien såg dem (judarna) som jag ser dem: coola.

Zimith_UBBT

Warrior
Arfert said:
Man ska absolut inte se det rasistiskt. Tror att Tolkien såg dem (judarna) som jag ser dem: coola.
Med tanke på att han tillhörde vit, övre medelklass i Oxford för en hel del år sedan finns det nog en överhängande risk att Tolkien var rasistisk, åtminstone med moderna mått mätt. Dvärgar som judar är en sak, men det känns väl inte som en slump att Östringar och Sydlänningar är rätt så mycket opålitliga assholes i böckerna. Eller sket jag i bassängen nu?

Ond bråd död

Swashbuckler
Zimith said:
Arfert said:
Med tanke på att han tillhörde vit, övre medelklass i Oxford för en hel del år sedan finns det nog en överhängande risk att Tolkien var rasistisk, åtminstone med moderna mått mätt. Dvärgar som judar är en sak, men det känns väl inte som en slump att Östringar och Sydlänningar är rätt så mycket opålitliga assholes i böckerna. Eller sket jag i bassängen nu?
Vad får dig att tro att övre medelklassen i Oxford var mer rasistiska än andra?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Zimith said:
Arfert said:
Sket i bassängen vet jag inte, men det är ett samtalsämne som stötts och blötts otaliga gånger utan att det brukar bli så mycket av det. "Ja, men med nyanser och självmotsägelser inom detta" brukar bli slutpunkten.

Troberg

Sinister eater
Jag ogillar verkligen "miniatyrtanks-dvärgarna" som Tolkien skapade. Boring, boring, boring.

Nej, tacka vet jag Slaine. Där står dvärgarna för alla negativa egenskaper som kan beskrivas med "små" framför. Småfega, småaktiga, smågiriga, smålata, småsinta, smågriniga och så vidare. De har låg status, men det hör ändå till att man ska ha en dvärg i sin tjänst om man "är någon".

Så, sänk Tolkiens dvärgar i havet och ersätt dem med Slaines. Då blir allting mycket bättre.

Max Raven

T12-kultist
Jag måste erkänna - jag gillar inte dvärgar och alver i regel. Mitt stora problem är nog att båda, men speciellt dvärgar, kan beskrivas som "människor, men", och inte bara till utseende. Deras personlighetsklyschor är inte bara kulturstereotyper - de är extremt förenklade kulturstereotyper med väldigt avgränsat och bestämt utseende och beteende.

Om man har en spelbar fantasyras som är mindre komplex än människor så tycker jag man kan kasta ut den. (Alver har andra problem, imho, men det tar jag i högalvtråden). Men man kommer inte undan dessa fantasilösa klyschor i fantasyrollspel, för de som saknar dem får man knappt höra talas om (att D&D dominerar spelar in här).

Med det sagt tycker jag dvärgar kan funka. Men tänker jag spontant att man nog får bygga ut dem mer eller göra de mer främmande för människor.

nyvinter

Illustrationist
Nu vill jag spela en dvärg som har tävlat i hammarkast, ser ner på onödigt dödande av tänkande varelser, och efter några öl antingen sitter och pratar ånglok i timmar eller sitter i ett hörn med en bok för att de andra pub-gästerna inte vill höra mer om sagda lok.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Lite trådnekro, men jag blev just påmind om en grej.

I TV-serien Once upon a time (rätt trevlig om än ruskigt heteronormativ) finns det dvärgar. De föds fullvuxna ur ägg, är något under medellängd, uteslutande män, och får namn när deras pickaxe väljer ett åt dem baserat på deras personlighet.

Now; jag tycker ju hela "dvärgar och gruvor" grejen är lite sisådär. Och att de bara är män är lite tråkigt. Men jag skulle nog kunna tänka mig bygga lite intressanta dvärgar om man tänkte sig dem som en konstruerad ras; typ de är designade som mänskliga grävmaskiner. Förvridna människor med en magiskt förändrad livscykel som tar bort hela grejen med att behöva utbilda och uppfostra barn.

Det skulle kunna bli lite coolt.

Tell

Hero
Det underbara med dvärgar som dricker mjöd är givetvis att de måste hålla bin, för att producera den. Som alla biodlare vet, innebär detta att de måste ha trädgårdar i närheten, eller åtminstone gigantiska näktarkällor (exempelvis genom hagar). Dessa i sin tur blir bättre av binas närvaro, och för att producera mycket mjöd, krävs mycket honung, och därför (rätt) många bin.

Effekten av stereotypen är alltså att dvärgarnas boningar blir omgivna av prunkande grönområden. Sidoeffekten blir att den mjödintresserade dvärgen blir oerhört botaniskt intresserad - mjödet skiftar smak med den använda honungen, och honungen skiftar smak beroende på vad bina har bryggt den av.