Nekromanti Fantasyras fokus: Gnoller

God45

#PrayersForBahakan
Vad är det här? Med jämna mellanrum kommer jag skapa en tråd där vi diskuterar en ras från fantasy rollspel. Jag kommer göra en öppnande post med en genomgång av rasen i fråga och vad jag tycker gör den intressant att spela och sedan är tråden öppen för fri diskussion. Jag vill mycket gärna både veta vad som gör att ni tycker det är kul att spela en viss ras och tips på hur man kan göra det på bästa möjliga sätt.

Den här gången fokuserar vi på Gnoller:

Jag älskar Gnoller (eller Gnolls). De är en av de allra bästa men också en av de mest underskattade fantasyraserna. När man bara ser på dem så förstår jag varför folk inte är intresserade av att läsa mer om dem, de ser ut som ännu en djur/människoblandning. Visst, de där hyena ansiktenas lätt roade uppsyn när de anfaller är oroväckande men det är väll allt som är häftigt med Gnollerna? Fel!

Gnollernas tre definierande drag är att de är lata, fega och de ser ner på alla andra raser. De är inte egentligen mordiska, sadistiska eller ens särskilt krigiska. De har ingen speciell hunger för köttet från tänkande varelser heller, de kan äta dig men det anses generellt vara slösaktigt och aningen ociviliserat av andra Gnoller.

Så vad vill Gnollerna ha då? De vill ha slavar och arbetare som gör allt arbete och tar alla risker åt dem medan de får alla pengarna. Sedan kan de bara lata sig eller ägna sig åt lekar och sporter som de gillar, men inte för mycket. De har pretentioner till att vara en bortskämd överklass som koloniserar andra folk men de har inte riktigt vad som krävs för att backa upp det. Detta gör att de beter sig som en blandning av brittisk överklass från 1600-talet och hallickar. De förslavar medlemar av andra folkslag och får dem att göra arbetet för dem, de är bara våldsamma när de måste upprätthålla eller skapa detta förhållande. Det finns en anledning till att Gnoll bilden i D20 modern ser ut så här:

Vanliga roller/klasser: Nästan alla Gnoller du kommer träffa kommer vara rangers. Varför? För då kan de skjuta pilar på dig från långt bort, de får uttrycka sin skicklighet i att jaga de "lägre stående raserna", de får ha en soft hyena polare med sig som sin animal companion, de är duktiga på att fånga folk levande så att de kan bli förslavade och om de måste slåss i närstrid kan de stänga båda ögonen och svinga vilt med två vapen tills det farliga är över.

Gnoller gillar också magi eftersom det gör livet lättare och bekvämare. Men det är jobbigt att lära sig trollkarlsmagi så de är nästan alltid clerics eller liknande. De brukar inte bli sorcerers men de få som blir det slutar aldrig skryta om det.

Bra koncept bakom Gnoller jag sett: "Jag är en handelsman och äger den här karavanen för att det är lättare än att slåss. Goddamnit banditer! Sluta tvinga mig försvara min karavan! Jag vill bara vara ifred!!!"

Koncept jag aldrig vill se igen: Alla koncept som hade varit bra koncept för orker. Ta tillvara att du spelar en gnoll eller spela någon av D&D:s barbariska raser! Jag föreslår orker och halv-ogres.

Klädsel: Det finns bara ett enda viktigt beslut. Bär du byxor eller inte? Det här beslutet avgör hur mycket de andra spelarna kommer behandla dig som Chewbacca.

Varför är Gnoller den bästa rasen att spela?: Jag tror att jag gått igenom det här redan men du får spela 50 cent från Get Rich or Die Tryin' blandat med skurken från Patrioten! Och du får spela feg och lat fast du är en enorm hyena människa som är stark nog att slita folks huvuden från deras axlar! Hur kan du inte älska det?!

Måns Bredelius

Veteran
Jag har aldrig stöt på eller ens spelat en av de absolut coolaste raserna ever. Ända bilden jag har av dessa duders är från Heros of mighet and magic 3.

Hoppas gärna på att få höra vad den typiska gnollen är.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag älskar Gnoller. Jag tycker verkligen att de är skithäftiga, och är nog min favorit av "orchvarianterna". Däremot gillar jag nog att ha dem på det sättet du inte gillar:

För mig är gnoller just intelligenta hyenor på två ben. De är definitivt en primitiv, kollektiv rövarvarelse. De är typiska flockdjur och opportunister. Mina gnoller är absolut våldsamma och aggressiva och ägnar sig ständigt åt räder och överfall, och de käkar mer än gärna människor. De är fega men listiga och ger sig bara på svagare kollektiv och individer. Av någon anledning har jag alltid tänkt mig gnollerna som ett matriarkat, kanske för att monstergudinnan Lamashtu (pathfindervarianten av någon gammal mesopotamisk demon) är så poppis bland just gnoller eller för att jag har någon romantisk bild av att tikarna har en speciell ställning bland hunddjur.

Edit: jag håller med om att de är rangers. Med humans som favored enemy.

God45

#PrayersForBahakan
Heroes 3 gnollen är rätt soft:

Men man får inte reda på så mycket om dem.

Hoppas gärna på att få höra vad den typiska gnollen är.
Menar du vad andra brukar göra med dem eller tycker du att jag har missat någon del av min write up? För tycker du jag missat något så säg bara till så ser jag vad jag kan göra för att rätta till det :gremsmile:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Vitulv said:
Av någon anledning har jag alltid tänkt mig gnollerna som ett matriarkat, kanske för att monstergudinnan Lamashtu (pathfindervarianten av någon gammal mesopotamisk demon) är så poppis bland just gnoller eller för att jag har någon romantisk bild av att tikarna har en speciell ställning bland hunddjur.
De dåliga nyheterna är att hyenor inte är hunddjur. De bra nyheterna är att hyenor mycket riktigt har honor som är större än hanarna och intar någon form av ledarskapsposition i flockarna. Så matriarkala gnoller låter väldigt rimligt.

God45

#PrayersForBahakan
Av någon anledning har jag alltid tänkt mig gnollerna som ett matriarkat, kanske för att monstergudinnan Lamashtu (pathfindervarianten av någon gammal mesopotamisk demon) är så poppis bland just gnoller eller för att jag har någon romantisk bild av att tikarna har en speciell ställning bland hunddjur.
Hyenor är ju matriarkala i naturen så det tycker jag passar alldeles utmärkt :gremsmile: Äldsta kvinnan i flocken är den som bestämmer.

Vitulv

Svarte faraonen said:
Vitulv said:
De dåliga nyheterna är att hyenor inte är hunddjur. De bra nyheterna är att hyenor mycket riktigt har honor som är större än hanarna och intar någon form av ledarskapsposition i flockarna. Så matriarkala gnoller låter väldigt rimligt.
För mig spelar det inte så stor roll om de är hunddjur eller inte. De ser ut som hundar, och beter sig som hundar. Det räcker för mig :gremsmile:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
För att citera Brehm, angående hans båda tama hyenor:

De åto utomordentligt gerna socker och äfven rätt gerna bröd, till och med om detta var doppadt i té. Deras vanliga föda var hundar, som vi sköto åt dem.

Vitulv

God45 said:
Hyenor är ju matriarkala i naturen så det tycker jag passar alldeles utmärkt :gremsmile: Äldsta kvinnan i flocken är den som bestämmer.
Ja, jag ser liksom framför mig en stor gnollhona som sitter med mjölkstinna pattar och diar sex "valpar" samtidigt som hanarna i flocken jobbar röven av sig för att ge henne mat för att de inte ska hamna på tallriken själva. Morsan morrar och gör utfall mot hanarna som i sin tur lommar omkring och fnittrar nervöst och flackar med blicken.

Och mitt i allting stövlar fyra ovetande äventyrare rakt in i lägret.

God45

#PrayersForBahakan
Vitulv said:
God45 said:
Ja, jag ser liksom framför mig en stor gnollhona som sitter med mjölkstinna pattar och diar sex "valpar" samtidigt som hanarna i flocken jobbar röven av sig för att ge henne mat för att de inte ska hamna på tallriken själva. Morsan morrar och gör utfall mot hanarna som i sin tur lommar omkring och fnittrar nervöst och flackar med blicken.

Och mitt i allting stövlar fyra ovetande äventyrare rakt in i lägret.
Vill du göra det här bättre/värre så vill jag påpeka att kvinnliga hyenor har en fejkpenis som de använder att våldta lägrestående hyenor så att de vet sin plats.
In spotted hyenas (Crocuta crocuta), females are larger than males and have an enlarged clitoris that resembles a penis (it's often called a 'pseudopenis'). They also have 'pseudotestes' - fatty lumps in the lips of the vagina that resemble testes. These fuse the lips together, and females of this species are obliged to urinate, mate and give birth through the clitoris. These unusual adaptations led to people once thinking these animals were hermaphrodites, but this is not the case. Here's an image:
http://news.softpedia.com/images/news2/T…

Note that the other two hyena species, the striped and brown hyenas, and their relative the aardwolf, do not have these unusual features. In these species, males are larger than females, and females have 'normal' genitalia.

Vitulv

Hah, det här var ju coolt! (från wikipedia):

"Positionen i hierarkin kan ärvas och mödrar hjälper sina döttrar att nå samma plats i ordningen. Hannarnas position är beroende på hur länge de levt i gruppen men de är alltid underordnade honorna."

Genesis

Ni dés ni maître
No track led up to the sinister gloom of the trees, either of men or cattle; not even a poacher had been there snaring elves for over a hundred years. You did not trespass twice in the dells of the gnoles. And, apart from the things that were done there, the trees themselves were a warning, and did not wear the wholesome look of those that we plant ourselves.

The nearest village was some miles away with the backs of all its houses turned to the wood, and without one window at all facing in that direction. They did not speak of it there, and elsewhere it is unheard of.

Into this wood stepped Nuth and Tommy Tonker. They had no firearms. Tonker had asked for a pistol, but Nuth replied that the sound of a shot "would bring everything down on us," and no more was said about it.

Into the wood they went all day, deeper and deeper. They saw the skeleton of some early Georgian poacher nailed to a door in an oak tree; sometimes they saw a fairy scuttle away from them; once Tonker stepped heavily on a hard, dry stick, after which they both lay still for twenty minutes. And the sunset flared full of omens through the tree trunks, and night fell, and they came by fitful starlight, as Nuth had foreseen, to that lean, high house where the gnoles so secretly dwelt.

Måns Bredelius

Veteran
Tar kanske denna tråd lite isär vad den handlar om. Men känner någon annan till en annan djurart där honor, kvinnorna står högst.

Hyenorna måste vara feministens Utopi, nä skoja bara. Tydligen är INTE hyenorna i ett jämställt samhälle´, tänker på männen.
Men lite coolt är det.

Måns Bredelius

Veteran
Jag fick en bild i huvudet när jag läste om att de tog slavar samt den där hallick bilden med pimp Gnoll.

Samt att de är flockdjur som lever i familjer, men en överhona som ledare.

Maffia? Fantasins maffia? Sociala Gnolls i staden som alla på något sätt är säkra på håller på med den där skurk grejen.

God45

#PrayersForBahakan
Måns Bredelius said:
Tar kanske denna tråd lite isär vad den handlar om. Men känner någon annan till en annan djurart där honor, kvinnorna står högst.

Hyenorna måste vara feministens Utopi, nä skoja bara. Tydligen är INTE hyenorna i ett jämställt samhälle´, tänker på männen.
Men lite coolt är det.
Spindlar, Myror, Gettingar, Bin, Bonobo apor, Elefanter, Späckhuggare, Surikater är alla matriarkala djur som jag bara kommer att tänka på på rak arm.

God45

#PrayersForBahakan
Måns Bredelius said:
Jag fick en bild i huvudet när jag läste om att de tog slavar samt den där hallick bilden med pimp Gnoll.

Samt att de är flockdjur som lever i familjer, men en överhona som ledare.

Maffia? Fantasins maffia? Sociala Gnolls i staden som alla på något sätt är säkra på håller på med den där skurk grejen.
Det här låter awsome :gremlaugh: Jag stjäl det här direkt :gremlaugh:

Cybot

Mest spelbar
Jag gillar gnolls som är flockdjur men lite halvpsykotiska och med sadistiska tendenser.
Varierar mellan rent ut sagt genomruttna till bara sådär opålitliga.
Även om du är allierad med en Gnoll så ska du alltid känna en krypande känsla av att du inte kan lita på honom/henne (om du inte är en gnoll själv. Fast då är det snarare för att ni finns på samma frekvens och vet hur spelet spelas).

Luther ifrån The Warriors är ett exempel på en karaktär som skulle kunna vara en gnoll.

Sodivra

Champion
God45 said:
Jag älskar Gnoller
Vitulv said:
Jag älskar Gnoller.
Jag älskar också gnoller! Men min tolkning har alltid varit mer som Vitulvs. 2005-2006 någonting spelade vi en monstergrupp i D&D 3.5 och jag spelade en gnoll, det var alltså 3.5s monsterbok som fick stå som modell för min gnollroll:

Det var inget subtilt över henne, korkad, glupsk och hysterisk, jag ville ursprungligen dual-wielda en stor kniv och gaffel men SL stoppade mig. :gremsmile: Men kul som fan var det iallafall.

Hyenatemat är så rikt och ger så många associationer, jag kan liksom förstå både dina och Vitulvs tolkningar utifrån temat. När jag kom till rutan där man skulle fylla i kön tog jag faktiskt mig en funderare och sedan fyllde jag i kvinna. Jag tänkte att jag aldrig skulle säga något om det, min rollperson skulle vara för primitiv och lågstatus för att ens bry sig om sitt kön i gruppen, men jag visste att de andra spelarna skulle utgå från att jag spelade en man. Bara för att fucka med dem, alltså. :gremlaugh: Det höll i två spelmöten, tills en annan rollperson bestämde sig för att straffa gnollen med tvångskastrering. En av spelarna fick ett legitimt psykbryt av att inse att jag spelat en kvinna (hona?) hela tiden, det var ganska märkligt faktiskt, och lite oroväckande. :gremlaugh:

Då hade jag faktiskt ingen aning om att detta var ett reellt faktum bland hyenor, att honor länge misstagits för hanar av människobiologer, så det var en fascinerande överraskning att jag spelat "rätt" hela tiden. :gremsmile: Kanske en undermedveten association, något jag lärt mig men glömt bort, som låg i bakhuvudet när jag gjorde rollen?

Vi gjorde en remake av kampanjen i D&D 4 senare, jag gjorde henne som en gnollbarbar. Holy shit, det var helt vansinnigt vad många skadebonusar jag fick! Gnolls och barbarians har synergi på både bloodied skadebonus och charging. Nog min mest optade karaktär, även om det inte var meningen, haha. Jag gillade verkligen reglerna som gnollerna fick, blodlust, pack-attack, rösthärmande, sådant. De publicerade en artikel på några sidor med stöd för att spela gnolls till D&D 4 som var fullt med godis, så det var kul.

Det var något av en favoritkaraktär, absolut. :gremsmile:

Genesis

Ni dés ni maître
Arvidos MC said:
Hyenatemat är så rikt och ger så många associationer, jag kan liksom förstå både dina och Vitulvs tolkningar utifrån temat.
Jag fattar liksom inte var hyenagrejen kommer ifrån. En gnoll är en korsning mellan en gnom och ett troll, enligt Wikipedia. Hur blir det en hyena?