Nekromanti Fantasyras fokus: Gnoller

God45

#PrayersForBahakan
Genesis said:
Arvidos MC said:
Hyenatemat är så rikt och ger så många associationer, jag kan liksom förstå både dina och Vitulvs tolkningar utifrån temat.
Jag fattar liksom inte var hyenagrejen kommer ifrån. En gnoll är en korsning mellan en gnom och ett troll, enligt Wikipedia. Hur blir det en hyena?
Det var vad en Gnoll var i od&d. Gnollerna som varit med i senare editions har inte haft någonting gemensamt med den varelsen förutom att de har samma namn. :gremsmile:

Cybot

Mest spelbar
Genesis said:
Arvidos MC said:
Hyenatemat är så rikt och ger så många associationer, jag kan liksom förstå både dina och Vitulvs tolkningar utifrån temat.
Jag fattar liksom inte var hyenagrejen kommer ifrån. En gnoll är en korsning mellan en gnom och ett troll, enligt Wikipedia. Hur blir det en hyena?
Någon ansvarig för AD&D tyckte inte att ett gnomtroll var särskilt cool (no wonder, för det känns som en riktigt meningslös korsning. Troll kan ju se ut hur som helst) och bytte istället ut dem mot hyenamän.

Hyenamän > Gnom/Troll-korsning.

Krille

Super Moderator
Gnoller är för mig som mestadels spelat svenska fantasyspel mest ett stort "huh?". Jag har ingen relation till dem.

Det närmaste jag kan komma är vargmännen från Monsterboken, vilket säger hur mycket "huh?" gnoller är (jag tvivlar på att de ens är besläktade).

Poängen är att emedan orcher är mycket mer universella så är gnoller väldigt mycket D&D-iga. De uppfanns trots allt i det sammanhanget, istället för att importeras från litteratur eller folklore. Så se inte gnoller som universella fantasyraser.

God45

#PrayersForBahakan
Krille said:
Gnoller är för mig som mestadels spelat svenska fantasyspel mest ett stort "huh?". Jag har ingen relation till dem.

Det närmaste jag kan komma är vargmännen från Monsterboken, vilket säger hur mycket "huh?" gnoller är (jag tvivlar på att de ens är besläktade).

Poängen är att emedan orcher är mycket mer universella så är gnoller väldigt mycket D&D-iga. De uppfanns trots allt i det sammanhanget, istället för att importeras från litteratur eller folklore. Så se inte gnoller som universella fantasyraser.
Du har en bra poäng här. Min approach till hela det här projektet har varit ganska D&D fokuserad. Jag har tre raser till på listan som är direkt från D&D och inte har någon folklore bakgrund alls. Tillbaks till ritbordet och dags att göra det här projektet ännu bredare...

Hunk

Hero
Genesis said:
Har du testat att para en tomte med ett troll någon gång? Jag är ganska säker på att avkomman skulle ses som en sådan styggelse av alla högre makter att den hade blivit hyenalik. Gnollernas utseende är därför fullständigt logiskt och realistiskt.

Bolongo

Herr Doktor
Det som gjordes i 4e för att få gnoller att sticka ut var att fokusera på deras demondyrkan. Yeenoghu har alltid funnits där i bakgrunden, men i tidigare upplagor känns deras kultur ändå i huvudsak inriktad på världsliga ting.

I 4e blir spillandet av blod en hyllning till deras demonprins och deras ledare får diverse demoniska drag.

Brynolf

Dum fan
De enda gnoller jag stött på var i Baldur's gate, där de var asstora och läskiga men vansinnigt veka om man bultade lite på dem. Förstod aldrig poängen med dem, men så är det ju lite svårare med culture gaming på dator också.

Måns Bredelius

Veteran
Krille said:

Kommer ihåg när beastmen of chaos kom till warhammer fantasy och många sa. varför kommer dessa? Vi har redan orker och chaos demons i spelet. Detta är bara för att games workshop vill ha ett till lag i spelet.

Men de var olika på många sätt. Orker och Beastmens.

Samma sak när Tau kom och massor med spelare gillade Kroots i warhammer 40K. Det kom upp massor med forum på kroots och grejor. Tror jag läste någon häftig hemma gjord story om Kroots.

Samma sak med bilden på pimp Gnoll. Någon har tagit ut Gnollen ur klassiska dungeons and dragons till tankarnas värld. Just ni i era spel kanske inte har med gnoller och de passar er säkert inte. Men gnoller och orker är annorlunda och beroende på grupp tror jag de kan passa in i alla spel.

Till och med Westmark :gremblush:

Recca

Femme Fatale
God45 said:
Vitulv said:
God45 said:
Av någon anledning har jag alltid tänkt mig gnollerna som ett matriarkat, kanske för att monstergudinnan Lamashtu (pathfindervarianten av någon gammal mesopotamisk demon) är så poppis bland just gnoller eller för att jag har någon romantisk bild av att tikarna har en speciell ställning bland hunddjur.
Hyenor är ju matriarkala i naturen så det tycker jag passar alldeles utmärkt :gremsmile: Äldsta kvinnan i flocken är den som bestämmer.
Ja, jag ser liksom framför mig en stor gnollhona som sitter med mjölkstinna pattar och diar sex "valpar" samtidigt som hanarna i flocken jobbar röven av sig för att ge henne mat för att de inte ska hamna på tallriken själva. Morsan morrar och gör utfall mot hanarna som i sin tur lommar omkring och fnittrar nervöst och flackar med blicken.

Och mitt i allting stövlar fyra ovetande äventyrare rakt in i lägret.
Vill du göra det här bättre/värre så vill jag påpeka att kvinnliga hyenor har en fejkpenis som de använder att våldta lägrestående hyenor så att de vet sin plats.
In spotted hyenas (Crocuta crocuta), females are larger than males and have an enlarged clitoris that resembles a penis (it's often called a 'pseudopenis'). They also have 'pseudotestes' - fatty lumps in the lips of the vagina that resemble testes. These fuse the lips together, and females of this species are obliged to urinate, mate and give birth through the clitoris. These unusual adaptations led to people once thinking these animals were hermaphrodites, but this is not the case. Here's an image:
http://news.softpedia.com/images/news2/T…

Note that the other two hyena species, the striped and brown hyenas, and their relative the aardwolf, do not have these unusual features. In these species, males are larger than females, and females have 'normal' genitalia.
I love it. Gnoller är numer min favoritras.