Nekromanti Fantasyras fokus: Högalver

God45

#PrayersForBahakan
Vad är det här? Med jämna mellanrum kommer jag skapa en tråd där vi diskuterar en ras från fantasy rollspel. Jag kommer göra en öppnande post med en genomgång av rasen i fråga och vad jag tycker gör den intressant att spela och sedan är tråden öppen för fri diskussion. Jag vill mycket gärna både veta vad som gör att ni tycker det är kul att spela en viss ras och tips på hur man kan göra det på bästa möjliga sätt.

Den här gången fokuserar vi på Högalver:

Den här upplagan av fantasyras fokus borde bara heta Alver. Högalver är vad vi brukar kallas men ibland heter vi Eladrin också, dock inte i Planescape där Eladrin är några andra typer. Andra alver så som skogsalver, havsalver, stjärnalver och vildalver är våra ghetto eller hill billy kusiner. Drow är den där kusinen som finns i varje släkt vars föräldrar kom på honom med att bygga ett meth-lab i deras garage.

Kulturellt känns vi igen på att vi är mästare på magi och har de mest förfinade civilisationerna i vilken värld vi än råkar vara i. Utseendemässigt känns vi igen på att vi är långa, finlemmade, ofattbart mycket vackrare än någon annan ras någonsin skulle kunna vara, blekhyade och blonda med hår som är antingen silvrigt eller gyllene.

Nu frågar du dig: "om jag vill se en högalv i en film så att jag har ett exempel". Då föreslår jag att du ser Sagan om ringen där Galadriel är ett bra exempel. Notera dock att alla de andra alverna är ghetto alver eller till och med halv-alver. Elrond är tillexempel en halv-alv. Trevlig kille, inget fel på honom. Hans hus Rivendale är säkert mysigt och så om man känner för att slumma lite.

Vanliga roller/klasser: Magiker eller Clerics är vanligast då högalvernas kontakt med magi är en stor del av vem de är. Krigare finns men är då ofta individuella hjältar av enorm skicklighet. Det finns inte egentligen högalviska fotsoldater.

Bra koncept bakom högalver jag sett: Mormodern till de andra raserna som kommit för att dela med sig av sin kunskap och hjälpa sina unga, unga barnbarn i deras tid av nöd. Behandlade alla andra som om de var sju år gamla.

Koncept jag aldrig vill se: Alla koncept där en högalv är för mänskliga är egentligen besvikelser. Människor är vad som händer när den fallna ängeln möter den utvecklade apan. Högalver är varken fallna eller apor.

Klädsel: Rena och klara färger. Vit, silver och guld är vanligt. Grönt och brunt är för ghetto alver.

Varför är högalver den bästa rasen att spela?: Jag tänker visa ett filmklipp:

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/CX3px_Ivs44"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/CX3px_Ivs44" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

"All shall love me and despair!"

Om du är en högalv är du magi och makt och ära i en humanoid form. Du ska vara främmande och vis och läskig. När du är frestad är det över världsförändrande saker, när du är arg skakar världen runt dig. Du är inte ett dugg mänsklig, du är ren känsla och magi. Att spela en högalv är att spela fullt ut i alla scener du är med i.

Cybot

Mest spelbar
Vad händer om man vill köra alver som en aztekinspirerad dödskult bestående av långlivade (i de fallen då de inte dödar varandra i komplicerad intriger rörande makt, religion och etikett) xenofobiska elitister som har subjugerat mindre stammar (och självklart lägre stående, i alla fall i högalvernas ögon. Mest för att de andra inte har tillräckligt stora befolkningar för att grunda städer) i närområdet.

Är det fortfarande högalver?

God45

#PrayersForBahakan
Cybot said:
Vad händer om man vill köra alver som en aztekinspirerad dödskult bestående av långlivade (i de fallen då de inte dödar varandra i komplicerad intriger rörande makt, religion och etikett) xenofobiska elitister som har subjugerat mindre stammar (och självklart lägre stående, i alla fall i högalvernas ögon. Mest för att de andra inte har tillräckligt stora befolkningar för att grunda städer) i närområdet.

Är det fortfarande högalver?
Det är vad som händer ifall man tar ringen och misslyckas med testet :gremwink:

Alverna i 8-bit theater är absolut högalver:

You're an elf. Your history is a very long love poem dedicated to bloodshed. And to yourselves.

ThemVSyou

Veteran
Måste säga att när jag hör Högalver så är det High Elves ifrån Warhammer jag tänker på dem har sitt lilla tillhåll där på ön Ulthuan blir då och då attackerade av sina kusiner Dark Elves
Mäktiga på Magi Sidan och en disciplinerad armé

Annars kan jag inte säga så mycket om rollspels mässigt då det är ifrån Warhammer jag har min syn på High Elves och hur dem verkar vara

Cybot

Mest spelbar
ThemVSyou said:
Måste säga att när jag hör Högalver så är det High Elves ifrån Warhammer jag tänker på dem har sitt lilla tillhåll där på ön Ulthuan blir då och då attackerade av sina kusiner Dark Elves
Mäktiga på Magi Sidan och en disciplinerad armé

Annars kan jag inte säga så mycket om rollspels mässigt då det är ifrån Warhammer jag har min syn på High Elves och hur dem verkar vara
Högalver är också en Tolkienterm för de alver som har sett länderna i Aman (dvs Valars hemvist). Noldor, Teleri och Vanyar. I midgård så finns det typ bara Noldor, och inte särskilt många heller. Galadriel och alverna i Rivendell är Noldor. Resten är Sindarin, lågalver.

Anchorman

Swashbuckler
Högalver är coola, arroganta som fan ska de vara.

Skogsalver är dock mina favoriter bland alver så hoppas på ett sånt fokus :gremsmile:

God45

#PrayersForBahakan
Anchorman said:
Högalver är coola, arroganta som fan ska de vara.

Skogsalver är dock mina favoriter bland alver så hoppas på ett sånt fokus :gremsmile:
Jag delade på alverna bara så att de alla skulle få tillräckligt mycket utrymme. Så skogsalverna kommer absolut att få sitt eget fokus :gremsmile:

Owlbearpig

Bäst i Sverige på rollspel
Detta låter lite som Melnibonéans, som jag har för mig har stått som förebild för både high elves och dark elves i warhammer-världen. Uråldriga, elitistiska, bygger de vackraste städerna världen med hjälp av slavar, ser tortyr som en konstform etc, utan att det blir banalt eller överdrivet. Kanske för att Moorcock lyckas förmedla idén om ett folkslag/ras som skiljer sig från människor i grunden, något som jag ofta saknar i beskrivningen av fantasyraser. De har inte gjorts exotiska med hjälp av turbaner, huggtänder eller flytande städer utan genom ett annat sätt att tänka. Hursomhelst, jag skulle gärna se det här konceptet utvecklat och inte protestera om någon kallade dem högalver.

Mundo

Myrmidon
Du gav mig precis anledningen till varför jag tycker alver är lite dryga.

Det finns skogsalver, injir, drow, gråalver, havsalver, frostalver, grottalver, blodsalver, mörkeralver, högalver, ljusalver, silveralver etc etc.

Det är som om spelskapare bara lägger till en titel efter alv för att sätta alver i olika miljöer. För mig hade det räckt med "alver", och de bodde i lite olika områden och på vissa områden hade de en kultur, i andra en annan kultur. Ungefär som människor, fast lite bättre/vackrare/kunnigare/etc. Ubermench-temat går ju alltid hand i hand med alverna, jag bara tycker det är onödigt att hitta på nya alvraser för att få dem att passa med ett visst område.

Eon klarar sig väl en aningen bättre eftersom där är alverna stammar snarare än raser och har inte namn som människor skulle ge dem.

I övrigt ska dock tilläggas att av alla dessa små bastarder till alver är det nog högalverna som jag gillar mest eftersom de oftast är de som blir minst "träd-mys-och-pys" alver. De är nämligen så som jag förväntar mig att ubermenchen förmodligen skulle bete sig. Arroganta satar som ser ned på de kortlivade, både bokstavligen och bildigt talat.

Max Raven

T12-kultist
Mundo said:
Det är som om spelskapare bara lägger till en titel efter alv för att sätta alver i olika miljöer. För mig hade det räckt med "alver", och de bodde i lite olika områden och på vissa områden hade de en kultur, i andra en annan kultur. Ungefär som människor, fast lite bättre/vackrare/kunnigare/etc. Ubermench-temat går ju alltid hand i hand med alverna, jag bara tycker det är onödigt att hitta på nya alvraser för att få dem att passa med ett visst område.

Eon klarar sig väl en aningen bättre eftersom där är alverna stammar snarare än raser och har inte namn som människor skulle ge dem.
Eon klarar sig bättre för att där gör de skillnad inte bara mellan "sorter" utan kulturer - så olika människokulturer har olika statblock. När man kör ett spel där det inte görs (stat)skillnad mellan "arabmänniskor" och "romarmänniskor" så tycker jag inte att det ska finnas olika statblock på alver - det är sånt man överlåter till spelare. Alternativt spelar man upp kulturskillnaden och pekar på att det är "olika" människostammar, dvärgafolk, alvklaner, etc även om de är genetiskt lika i grunden.

Men de 1001 alvraserna är andra sidan av myntet - dvärgar har en sort, och den är extremt avgränsad. Alver har en hyfsat avgränsad, sedan har de en massa mer avgränsad och en till och en till.

Det är ofta för plottrigt. Alver är någon slags Author sue-ras där varje enskild världsåskådning får sin egen lilla plätt i världen och en boksida. Dåligt, som Aragorn säger.

Krille

Super Moderator
En tydlig SF-variant av högalver borde vara "spetsörade aliens" med en högstående kultur och teknik. Huruvida de faktiskt är spetsörade spelar inte så stor roll så länge som de är humanoida nog att kunna spelas av Leonard Nimoy eller Mira Furlan, är tillräckligt tekniskt avancerade för att det ska kunna motsvara magi eller åtminstone ha någon teknisk gimmick som andra raser i allmänhet inte har, och är läskigt högdragna och nedlåtande mot icke-spetsöringaliens.

Typexempel: minbari i Babylon 5, romulans i Star Trek.

sodapop

Veteran
Det är ju intressant att det ofta finns så många olika "alvraser" med tanke på att de generellt lever länge och får få barn. Evolutionen borde ju gå VÄLDIGT sakta för dem förutsatt att de följer samma regler som t.ex. människor. Ofta brukar de ju också beskrivas som mindre "anpassningsbara" än människor vilket gör det än mer förbryllande.

Kanske är en intressant twist att låta dem ha någon sorts snabb individuell evolutionär process. Om frukterna växer högt upp i träden kan de ju få långa halsar t.ex. Hahaha. Spenderar de några månader till sjöss kommer de tillbaks med simhud.

Krille

Super Moderator
sodapop said:
Det är ju intressant att det ofta finns så många olika "alvraser" med tanke på att de generellt lever länge och får få barn. Evolutionen borde ju gå VÄLDIGT sakta för dem förutsatt att de följer samma regler som t.ex. människor. Ofta brukar de ju också beskrivas som mindre "anpassningsbara" än människor vilket gör det än mer förbryllande.
Det förutsätter förstås att det faktiskt finns evolution i fantasyvärlden över huvud taget, och det är inte så läbbans säkert.

Tittar man på Elfquest så skulle det kunna funka med evolution, eftersom alverna där var en högt stående civilisation som kom till världen med två månar och således inte begränsades av den världens tidslinje - deras evolution hände någon annanstans.

Tittar man på Midgård så funkar inte evolution alls: alverna är de förstkomna, den första rasen som skapades av Eru. Människorna skapades senare. Evolution finns inte ens på kartan.

Arfert

Facit
Har man en värld med gudar, alver, demoner, drakar, etc som är vanlig i fantasy så funkar inte begrepp som evolution alls. Det blir oftast konstigt.

sodapop

Veteran
Ni kanske tycker att det låter konstigt med girafflika alver med simhud, men jag är inte så säker.

Cybot

Mest spelbar
Skulle väl säga att nästan alla alver är helt enkelt resultatet av kulturella prferenser. Att Alvtyp X har +2 på karisma medans Alvtyp Y har +2 på konstitution skulle snarare förklaras av att de har uppfostrats olika.
Den ene har blivit socialt skolad medans den andre har hängt med sina föräldrar när de jagat ankbäver i vildmarken. Alla kulturer har sina preferenser när det gäller uppväxt liksom.

Vissa alvtyper är dock jäkligt annorlunda. Drow t.ex. som har oftast en radikalt annorlunda miljö och uppväxt.
I FR så har de ju dels blivit förbannade när Lolth förvisades av de andra gudarna, dels blivit strålbehandlade av underdarkmagi i några årtusenden.

God45

#PrayersForBahakan
sodapop said:

Kanske är en intressant twist att låta dem ha någon sorts snabb individuell evolutionär process. Om frukterna växer högt upp i träden kan de ju få långa halsar t.ex. Hahaha. Spenderar de några månader till sjöss kommer de tillbaks med simhud.
Även om det inte är riktigt så extremt så är det exakt så alver fungerar i Pathfinders Golarion setting. Alver ändrar hudfärg, ögonform och andra drag efter miljöer de visstats länge i.

anth

Vetefan
Jag kidnappar den här tråden.
Högalver, Eladrin i i nya DnD, heter Gray elves i gamla DnD.
Vanliga alver heter däremot High elves i gamla DnD.
Jag antar att det kommer från Tolkiens Sindaralver som betyder ungefär gråalver.
Men är verkligen Tolkiens Sindar samma sak som den här trådens high elves?

Bolongo

Herr Doktor
Argh! said:
Jag kidnappar den här tråden.
Högalver, Eladrin i i nya DnD, heter Gray elves i gamla DnD.
Vanliga alver heter däremot High elves i gamla DnD.
Jag antar att det kommer från Tolkiens Sindaralver som betyder ungefär gråalver.
Men är verkligen Tolkiens Sindar samma sak som den här trådens high elves?
Njä. Om jag skulle göra ekvivalenser mellan AD&D och Tolkien skulle de se ut så här:

Grey elves = Vanyar
High elves = Noldor
Wood elves = Sindar