Nekromanti Fantasyras fokus: Halflingar

God45

#PrayersForBahakan
Vad är det här? Med jämna mellanrum kommer jag skapa en tråd där vi diskuterar en ras från fantasy rollspel. Jag kommer göra en öppnande post med en genomgång av rasen i fråga och vad jag tycker gör den intressant att spela och sedan är tråden öppen för fri diskussion. Jag vill mycket gärna både veta vad som gör att ni tycker det är kul att spela en viss ras och tips på hur man kan göra det på bästa möjliga sätt.

Den här gången fokuserar vi på Halflingar:

Innan vi börjar: Fuck Kenders. Det var allt som kommer sägas om den styggelsen från Dragon Lance.

Du har sett/läst Sagan om ringen. Så du vet vad en Hobbit är, klassiska halflingar är samma sak. De har däremot förändrats genom att vara med i rollspel på ganska fundamentala sätt. Hur? På grund av dexterity. I Sagan om ringen är hobbitarna små och svaga, de är ödmjuka och just i deras ödmjukhet ligger deras förmåga att motstå ringens inflytande. Men det hade inte varit kul att spela. Så man tittade på The Hobbit och Bilbo istället och då uppräckte man att Bilbo är bra på att smyga runt och inte bli upptäckt. I D&D är sådant baserat på dexterity så man ökade dexterity för dem och gav dem bonusar till att smyga.

Vad detta ledde till var dock att nästan alla halflingar bliv mordiska backstabers. Även om de inte tillhörde lönnmördarklassen så var det precis vad de blev spelade som. När i många system började halflingarna också få bonusar till att använda fällor och avståndsvapen vilket bara ökade deras potential att spelas som kortare versioner av vietcong.

Mycket av hur Halflingar porträtteras i rollspel beror på hur de förhåller sig till att de är livsfarliga mördare om de vill vara det. Vissa världar ignorerar det och fortsätter ha dem som hobbitar. Andra världar omfamnar deras potential, den främsta av dessa är antagligen Dark sun där halflingar är psykotiska kannibaler hela högen. Wicked fantasy har intressanta halflingar som utåt sätt är superciviliserade medlemmar av de högre stående tjänarklasserna så som kockar, butlers och lärare men i hemlighet är de ninja assasins som fuckar upp alla som jäklas med familjerna de jobbar för.

Vanliga roller/klasser: Tjuvar och lönnmördare. Varenda en av dem. Även de som jobbar som bagare eller köpmänn behöver bara tillräcklig motivation för att sätta en kniv mellan skulderbladen på dig.

Bra koncept bakom halflingar jag sett: Gaston från skönheten och odjuret. Hjälte halflingen som varit ute, blivit tränad i fäktning av människor, sett världen och nu är "the big man" i staden. Kolla den här videon för rätt stämning:

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/qAZmHrtloD8"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/qAZmHrtloD8" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Koncept jag aldrig vill se igen: Kender. Men också ALLA koncept som innebär att karaktären beter sig som ett barn.

Klädsel: Halflingar brukar vara klädda i jordiga och naturliga färger som speglar årstiden. Att detta fungerar som utmärkt kamouflage är säkert bara ett sammanträffande. Halfling äventyrare brukar var klädda i läderrustningar som ger visst skydd men ändå låter dem smyga.

Varför är halflingar den bästa rasen att spela?: Sneak attack! Men också att du är vardaglig och bryr dig om vanliga saker som bekvämligheter, mat och vänskap. Men du är också en liten men farlig ninja som kan hugga av folks ansikte om de jäklas med dig. Att bli underskattad är inte alltid fel...

Cybot

Mest spelbar
Jag gillar Eberron halflings.
Barbarer som för ett nomadiskt liv ute på Talenta slätterna där de rider på dinosaurier (Velociraptor liknande saker framför allt) och är generellt nomadfolksaktiga.

Ymir

Liten kantbaron
Du ska inte bara kalla tråden för 'D&D-ras-fokus' istället? För halflings som du beskriver dem har typ väldigt lite gemensamt,, imo, med alla sina motsvarigheter i tex alla svenska rollspel någonsin. För att inte tala om gnollerna i en annan tråd, som knappt ens existerar utanför D&D.

Alternativt, kanske ett mer konstruktivt förslag, tycker jag du borde ha nån slags genomgång av i vilka sammanhang rasen du beskriver förekommer, istället för att bara utgå ifrån att D&D är norm.

Anyhow, med det sagt, here's my take på halflings:

D&D-skribent nångång way back when: "usch, hobbitar är så fula, feta och osexiga. Jag vet! Låt oss hotta upp dem genom att istället göra dem till miniatyrmänniskor med bibehållna proportioner, för det kommer inte alls göra dem till en total uncanny valley-ras, nån slags primordial dwarfism-mutanter".

Blä. Jag hatar halflings. En av de lökigaste av alla fantasyraser, och ett totalt misslyckat försök att hotta upp en ras (hobbitar) som var misslyckad (as in; osexig, kom ihåg att jag är en stark anhängare av Rising-paradigmet), redan från början. Det är ungefär på nivå med alla de här patetiska försöken att designa (konventionellt) fysiskt attraktiva orchkvinnor... :gremsuck:

Zorbeltuss

Hero
Jag gillar inte halflings heller, de känns i de bästa fallen väldigt omotiverade i spelvärlden, i sämre fall har de arbetats in väl i spelvärlden och då känns spelvärlden oinbtressant.
De känns som de inte är tillräkligt utveklade som fantasyras, oavsätt kultur fyller själva rasen ingen särskilt intressant nisch, ja de är små och bra på att smyga, men det är en äventyrarnisch, ras nischer finns för alver, dvärgar, orcher och vad jag har läst nu gnoll tråden verkar de ha det också, människor har en vag roll i de flesta fantasyvärldar men de har en, de är ett av ursprungen till de flesta halvbloden.

/Dzerzinskij

Sodivra

Champion
Ymir said:
ett totalt misslyckat försök att hotta upp en ras (hobbitar) som var misslyckad (as in; osexig, kom ihåg att jag är en stark anhängare av Rising-paradigmet)
lol, du är så vilseledd

Halflings hela selling point är teh sexy. De är den hottaste rasen!

Ond bråd död

Swashbuckler
Halflings är väl ok. Men de behöver lite kannibalism eller liknande för att kännas helt motiverade. Annars blir de för lika människor.

Sen borde deras litenhet få lite mer följder. Typ att de används som slavar och inte har några egna riken t ex.

I d&d konkurrerar de ju med gnomer också om rollen som småmänniskor. Även om jag inte är så förtjust i gnomer så är de åtminstone lite mer egna.

God45

#PrayersForBahakan
För halflings som du beskriver dem har typ väldigt lite gemensamt,, imo, med alla sina motsvarigheter i tex alla svenska rollspel någonsin.
Saker och ting kommer bli lite bredare längre fram när jag nu blivit uppmärksammad på att jag är lite D&D fokuserad.

Men halflingarnas artikel skulle alltid se ut så här. Möjligtvis skulle jag kunna slänga in ett stycke om Warhammer fantasy halflingarna men de är precis vad alla tror de kommer vara så trots att jag diggar dem tog jag inte upp dem. Ebberon halflinarna nämndes i tråden och de är coola så jag är beredd att erkänna att jag missade dem.

Varför skulle artikeln alltid se ut så här? För att jag inte vill läsa de engelska spelen med alternativa halflingar, de är inte bra och det är inte som om det finns särskilt många av dem.

Jag vet inte vilka svenska rollspel med halflingar jag missat. Misslorna från EON är inte halflingar, de är sin egen grej. Så vad är det du tycket jag förbisett?

Sodivra

Champion
God45 said:
Saker och ting kommer bli lite bredare längre fram när jag nu blivit uppmärksammad på att jag är lite D&D fokuserad.
Jag tycker inte det är något problem att du är D&D-fokuserad. Klantrådarna handlade ju bara om Vampire, eller hur?

Om det blir för generellt och "ja, så här kan halflings vara, eller så här" så blir det helt meningslöst, det är mycket roligare att läsa din take på dem utifrån din erfarenhet, även om den erfarenheten bara skulle baseras på D&D. Whatever liksom, det är ändå kul trådar att skriva i.

Gnolltråden är ball, kanske just för att gnolls bara finns i D&D så det blir mer specifikt. Vi hade ju ändå ganska olika tolkningar.

Men det hade varit ballt att snacka om misslor i den här tråden också, alltså. Det är intressant att så många spel har med den brutala rasen (orcher/tiraker), den gulliga rasen (halflings/misslor), osv, i olika tolkningar.

God45

#PrayersForBahakan
Arvidos MC said:
God45 said:
Jag tycker inte det är något problem att du är D&D-fokuserad. Klantrådarna handlade ju bara om Vampire, eller hur?

Om det blir för generellt och "ja, så här kan halflings vara, eller så här" så blir det helt meningslöst, det är mycket roligare att läsa din take på dem utifrån din erfarenhet, även om den erfarenheten bara skulle baseras på D&D. Whatever liksom, det är ändå kul trådar att skriva i.

Gnolltråden är ball, kanske just för att gnolls bara finns i D&D så det blir mer specifikt. Vi hade ju ändå ganska olika tolkningar.

Men det hade varit ballt att snacka om misslor i den här tråden också, alltså. Det är intressant att så många spel har med den brutala rasen (orcher/tiraker), den gulliga rasen (halflings/misslor), osv, i olika tolkningar.
Tack :gremsmile:

Prata på om misslorna här om ni vill, jag räknade inte in dem under halflingarna eftersom de kändes lite avlägsna från dem på något sätt.

Ymir

Liten kantbaron
Varför skulle artikeln alltid se ut så här? För att jag inte vill läsa de engelska spelen med alternativa halflingar, de är inte bra och det är inte som om det finns särskilt många av dem.
Allt är bättre än D&D-halflings :gremsmirk:

Jag vet inte vilka svenska rollspel med halflingar jag missat. Misslorna från EON är inte halflingar, de är sin egen grej. Så vad är det du tycket jag förbisett?
Drakar och Demoner (och om tirakerna är orcher är misslorna definitivt halvlängdsmän, de fyller hela hobbit-nischen).

Ymir

Liten kantbaron
Skämt åsido; det jag hatar med halflings är alltså, för att förtydliga, att de är små men utan att ha rimliga proportioner för att vara små, det vill säga de ser ut som nedskalade människor. Jag tycker detta är konceptuellt fattigt och mycket osexigt, men framförallt är det skitfattigt därför att det inte går att identifiera D&D-halflings som halflings om de inte är porträtterade bredvid människor eller andra stora raser. För att försöka råda bot på detta gav WoC dem platta huvuden och rastaflätor, men det hjälpte inte mycket, ensamma på en bild ser de fortfarande ut som människor, inte som halflings:

D&Ds Gnomes har förvisso ibland samma problem, men åtminstone har de mycket mer omänskliga ansikten och rätt tecknade har de såpass stora huvuden att det tydligt framgår att de är ett småfolk av något slag. Detta gör att gnomerna ser mycket koolare ut:

Arfert

Facit
Tolkiens hobbitar var ju att sätta in relativt moderna människor i ett mytoligiskt sammanhang. Några att identifiera sig med för läsarna. Hobbitarna är klädda som folk (på 30-talet), de går på puben, har väggur, käkar normal mat, har tidningar etc... de är hundratals år fndra folk egentligen. Rohan är alglosaxer från 1000-talet som har kavalleri, Gondor är väl 1300-tal kanske.. men hobbitarna är 1800-tidigt 1900-tal, fast oförstörda av den "hemska industrialismen".

De är nog därför att de är svåra att få ihop med alver, barbarer och sånt, mer än som läsarnas egna avatarer.

Arfert

Facit
D&D-halfingens förvandling handlar väl snarare om upphovsrätt? Man vill markera att de inte är hobbitar.

Ymir

Liten kantbaron
Ja, du har en bra poäng här...det är något konceptuellt som fattas hoberna, de passar inte in i den fina triangeln alver-dvärgar-orcher, som Tolkienistisk fantasy somehow bygger på. Hoberna känns somehow alltid överflödiga. Detta är uppenbart även i tex Eon, där hob-motsvarigheten genom hela spelets historia getts avsevärt mycket mindre utrymme än alver, dvärgar och tiraker.

Sodivra

Champion
Ymir said:
Ja, du har en bra poäng här...det är något konceptuellt som fattas hoberna, de passar inte in i den fina triangeln alver-dvärgar-orcher, som Tolkienistisk fantasy somehow bygger på. Hoberna känns somehow alltid överflödiga. Detta är uppenbart även i tex Eon, där hob-motsvarigheten genom hela spelets historia getts avsevärt mycket mindre utrymme än alver, dvärgar och tiraker.
Jag fattar egentligen inte hur halflings blev en stapelvara i fantasy. Kollektiv Tolkiennostalgi? Eller så kanske jag bara inte ser halflingarnas storhet. (fniss)

Bilden i startinlägget är nog den första riktigt balla halfling jag sett. Tack för den!