Nekromanti Fantasyras fokus: Halflingar

Arfert

Facit
Tolkiens inflytande är ju enormt (och det var ännu större på 70-talet). Så det är inte konstigt att det dyker upp hober och hobkloner i rollspel lite här och var.

Hade det inte funnits hober i tidiga D&D så hade det varit konstigt.

Arfert

Facit
Arvidos MC said:
Ymir said:
Jag fattar egentligen inte hur halflings blev en stapelvara i fantasy. Kollektiv Tolkiennostalgi? Eller så kanske jag bara inte ser halflingarnas storhet. (fniss)
De var med i D&D...
Ja, men varför? :gremsmile:
För att D&D kom på 70-talet, och då var Tolkiens dominans total. Han hade väl lika mycket eller fler läsare än alla annan fantasy kombinerad. Dessutom var genren betydligt mindre då. Visst, regelmässigt var D&D närmare Jack Vance och dylikt, men sa man fantasy så tänkte man på hober.

Sodivra

Champion
Arfert said:
För att D&D kom på 70-talet, och då var Tolkiens dominans total. Han hade väl lika mycket eller fler läsare än alla annan fantasy kombinerad. Dessutom var genren betydligt mindre då. Visst, regelmässigt var D&D närmare Jack Vance och dylikt, men sa man fantasy så tänkte man på hober.
Ja, allt som fanns i Sagan om Ringen finns ju i D&D antar jag. Även om jag gärna sett mer ryttarfolk också. :gremsmile:

God45

#PrayersForBahakan
Arvidos MC said:
Ymir said:
Jag fattar egentligen inte hur halflings blev en stapelvara i fantasy. Kollektiv Tolkiennostalgi? Eller så kanske jag bara inte ser halflingarnas storhet. (fniss)
De var med i D&D...
Ja, men varför? :gremsmile:
Halflingarna kom med av samma anledning som alver och dvärgar kom med. För då kunde man sälja ett spel baserat på verken av Howard, Leiber, Vance, Lovecraft, Anderson och andra författare från 20- och 30-talet till folk som läste den nya skolan av fantasy som var Tolkien inspirerad.

God45

#PrayersForBahakan
Bilden i startinlägget är nog den första riktigt balla halfling jag sett. Tack för den!
Dark sun är bäst! :gremlaugh: Här är ett par till i liknande stil:

cogitare

Swashbuckler
God45 said:
Dark sun är bäst!
Dark Sun halflings är de enda värda namnet. Annars är de ganska beiga och trista EMM (i de flesta spel jag har spelat). Och att just D&D (och några andra fantasy-lir) har även gnomer som småfolk täcker ju samma design-niche vilket är lite trist. Ungefär som Lasombra, Ventrue, Old Clan Tzimisce osv. i Masquerade...

Cog.

God45

#PrayersForBahakan
Cogitare said:
God45 said:
Dark sun är bäst!
Dark Sun halflings är de enda värda namnet. Annars är de ganska beiga och trista EMM (i de flesta spel jag har spelat). Och att just D&D (och några andra fantasy-lir) har även gnomer som småfolk täcker ju samma design-niche vilket är lite trist. Ungefär som Lasombra, Ventrue, Old Clan Tzimisce osv. i Masquerade...

Cog.
Det är anledningen till att Gnomer är anime när jag kör Pathfinder. De ser cellshadade ut och ropar ut namnen på sina attacker och grejer :gremlaugh:

Tomatalven

Hero
Du har uppenbarligen fått em för liten Tolkien-dos :gremtongue: Hobbitar är av naturen sneaky, det är inte bara bilbo, källa TOLKIEN. Närmare bestämt prologen till Sagan om Ringen och Bilbo. De är så gott som osynlga när de inte vill bli upptäckta. Det som skiljer halflings och hobbitar är väl antagligen äventyrarandan och utseendet.

God45

#PrayersForBahakan
Tomatalven said:
Du har uppenbarligen fått em för liten Tolkien-dos :gremtongue: Hobbitar är av naturen sneaky, det är inte bara bilbo, källa TOLKIEN. Närmare bestämt prologen till Sagan om Ringen och Bilbo. De är så gott som osynlga när de inte vill bli upptäckta. Det som skiljer halflings och hobbitar är väl antagligen äventyrarandan och utseendet.
Jag kan inte komma ihåg var det här är ifrån men det är 100% sant och passar in perfekt på det du skrev :gremsmile:

"Hey, wizard, can we talk? I'm a little worried about the thief you've hired for the party."
"Certainly, sir dwarf."
"Are you sure he's a proficient thief?"
"Uh, yeah? He's a Halfling, hello?"
"You've said that, a lot. How well do you know him?
"Well I haven't actually seen him in 40 years, but he was always getting into trouble as a kid. Halfling children like that always grow up crooked."
"So you don't know if he's a thief or not?"
"Of course he is. He's a HALFLING. He's small and sneaky and probably pretty good at stabbing people in the back."
"But you haven't seen him in 4 decades!"
"Look, I knew his grandfather. He once beat a guy to death with a golf club. Hobbits are natural criminals."

Leon

Leo carcion
Håller med om att halvlängdsmän är ganska meningslösa, för det mesta. I Tolkiens midgård och i Old world har de sin plats, i övrigt är de mest en stämningsstörare. För att inte tala om Kender.... (låt oss inte tala om Kender.)

Halflings i Dark Sun hade jag inte hört talas om. Håller med om att de verkar rätt grymma de med!

Ulfgeir

Swashbuckler
Delar inte riktigt din uppfattning.

Jag gillar konceptet med Kenders. De är äventrslystna, nyfikna och kommer råka i trubbel. Så jag finner det mycket mer troligt att man stöter på kenders än de klassiska halvlängdsmännen som är feta och som bara vill vara hemma och äta. Å andra sidan så tycker jag gnomerna i Dragonlance är de enda gnomerna som är unika på något sätt och som har ett existensberättigande.

Likadant så gillar jag verkligen misslor, men då så som de är i trollvinter. De passar liksom inte in i eon. Särskilt inte om man skall på myten om hur de kom dit.

/Ulfgeir

Alkemist

Veteran
Projekt Lazarus: där det springer mindflayers i skogen, skogsalverna är impotenta kannibaler och världen räddas i sista sekund av de odöda och deras acolyter.

Good times, good times...

God45

#PrayersForBahakan
Ulfgeir said:
Delar inte riktigt din uppfattning.

Jag gillar konceptet med Kenders. De är äventrslystna, nyfikna och kommer råka i trubbel. Så jag finner det mycket mer troligt att man stöter på kenders än de klassiska halvlängdsmännen som är feta och som bara vill vara hemma och äta. Å andra sidan så tycker jag gnomerna i Dragonlance är de enda gnomerna som är unika på något sätt och som har ett existensberättigande.

Likadant så gillar jag verkligen misslor, men då så som de är i trollvinter. De passar liksom inte in i eon. Särskilt inte om man skall på myten om hur de kom dit.

/Ulfgeir
Någon annan har redan gått igenom varför Kender är fruktansvärda bättre än jag har så jag tänker bara länka: Kendaagh!

Jag skriver under på allt i den artikeln.

Anarchclown

Swashbuckler
Ymir said:
Du ska inte bara kalla tråden för 'D&D-ras-fokus' istället? För halflings som du beskriver dem har typ väldigt lite gemensamt,, imo, med alla sina motsvarigheter i tex alla svenska rollspel någonsin. För att inte tala om gnollerna i en annan tråd, som knappt ens existerar utanför D&D.
Inte sant. De finns i typ varenda MMO någonsin och återfinns således även i en mängd andra spel som inte har direkt med DND att göra. Gnoller alltså. Därmed inte sagt att inte just detta är skrivet ur ett väldigt DND-centrerat perspektiv.

Mundo

Myrmidon
Halflings är jag alltid lite tveksamma till. Först och främst för att folk har fått för sig att beskriva dem som barn på ett eller annat sätt.

Den värsta av alla "halfling" varianter måste av just den anledning vara Misslor, som med få undantag i böckerna beskrivs som mys-i-pys barn med långa öron.

Beskriv en intressant människokultur. Gör den hälften så lång som alla andra raser. Lägg till lite kulturella drag som utvecklats för att de är så korta. Done.