Nekromanti Fantasyras fokus: Människor

sodapop

Veteran
Jag tycker att det är ganska förskräckligt med olika "raser" överlag så länge de inte är tydligt omänskliga (i intellekt & beteende). Det kan vara den sämsta delen av fantasyvärldar (Star Trek för skräckexempel!).

Den enda intressanta konflikt som kan komma ur det är huruvida det är okej att behandla folk olika beroende på hur de ser ut (t.ex. hudfärg) eller ej och jag känner att den diskussionen redan är överspelad i min tankevärld.

Vill du spela någon som tänker som en människa? Spela en människa.

Big Marco

Läskig
Arfert said:
Hade dom det? Rasbonusar? Du skojar? Fy fanken va B. Vad tänkte de på?
Angående Eon. Det var 17 år sedan men jag misstänker att vi gjorde ett spelsystem med mycket detaljer i allt. Det finns 32 olika spelbara folkslag i grundreglerna, alla med egna stats-mods. Och för att klargöra - det finns inga "araber, negrer och eskimåer" i Eon (det är Ymirs tolkning av diverse påhittade folkslag som finns i Eons värld Mundana).

Chronopia kan jag av natutrliga skäl inte kommentera.

Arfert

Facit
Marco Behrmann said:
Arfert said:
Hade dom det? Rasbonusar? Du skojar? Fy fanken va B. Vad tänkte de på?
Angående Eon. Det var 17 år sedan men jag misstänker att vi gjorde ett spelsystem med mycket detaljer i allt. Det finns 32 olika spelbara folkslag i grundreglerna, alla med egna stats-mods. Och för att klargöra - det finns inga "araber, negrer och eskimåer" i Eon (det är Ymirs tolkning av diverse påhittade folkslag som finns i Eons värld Mundana).

Chronopia kan jag av natutrliga skäl inte kommentera.
Mmm OK. Ymir kanske övertolkade lite.

God45

#PrayersForBahakan
Du vill läsa Humanity fuck yeah! Trådar på 4chan om du vill ha mer sådant här :gremsmile: Här är en genomgång av konceptet: Länk

Original citatet är:
"We poison our air and water to weed out the weak! We set off fission bombs in our only biosphere! We nailed our God to a stick! Don't fuck with the human race!"
Och här är en bild till :gremsmile:

Ymir

Liten kantbaron
Nej, det gjorde jag inte. I Eon har människfolket 'vanarer' +/- 0 i alla stats. De är vita pseudoeuropeer. 'zhaner' är pseudoaraber, de har +1 i Tålighet. 'veddo' är pseudoinuiter, de har plus på något jag glömt. 'darkener' är pseudoafrikaner, de har + på Styrka och - på Bildning. Jag menar inte att detta var något medvetet från Eon-skaparnas sida, och till spelets försvar ska sägas att det finns många högstående kulturer i det som domineras av svarta och/eller pseudoasiatiska människor, men om man tänker efter så ger det lite bisarra konnotationer att regelsystemet antyder att vita människor är norm.

Samma misstag gjorde man när man skulle ha olika statsmoddar för män och kvinnor (ett koncept jag fortfarande egentligen skulle vilja se fungera...); kvinnor fick -1 eller -2 på Styrka men fick som kompensation +1 eller +2 på valfritt annat attribut. En bra idé, men som den designats medförde den återigen en konstig implikation, dvs att mannen är norm och kvinnan avvikande. Det hade varit bättre att tex designa regeln så att män fick +2 i Styrka, och Kvinnor +1 på valfritt attribut. Eller nåt.

Big Marco

Läskig
Ymir said:
Samma misstag gjorde man när man skulle ha olika statsmoddar för män och kvinnor (ett koncept jag fortfarande egentligen skulle vilja se fungera...); kvinnor fick -1 eller -2 på Styrka men fick som kompensation +1 eller +2 på valfritt annat attribut. En bra idé, men som den designats medförde den återigen en konstig implikation, dvs att mannen är norm och kvinnan avvikande. Det hade varit bättre att tex designa regeln så att män fick +2 i Styrka, och Kvinnor +1 på valfritt attribut. Eller nåt.
Det låter som om du pratar om Eon, men så vitt jag minns finns inga stat-mods för kön med i det spelet.

Big Marco

Läskig
Ymir said:
Nej, det gjorde jag inte.
Det du påstår finns i boken finns inte (att "Detta fenomen blir för övrigt väldigt unket när det är som i Chronopia och Eon och vita människor har +/- 0 på alla stats, medan araber, negrer och eskimåer har diverse rasbonusar.") så jag utgår från att du tolkar påhittade fantasyraser som varandes jordiska motsvarigheter. Jag tycker att det är att vara väl vidlyftig och lömsk med retoriken, och som skapar onödiga reaktioner hos utomstående som inte är lika insatta i ämnet. Jag anser att man som expert (vilket jag tycker att du är gällande Eon) har ett ansvar att förmedla korrekt information i publika rum.

I vanliga fall hade jag bara släppt deltråden men detta är viktigt för mig att klargöra. Det finns inga jordiska folk med i Mundana, punkt.

Ymir

Liten kantbaron
Okej, sure, så låt mig omformulera då:

I Eon är den vita människorasen normen som regelsystemet utgår ifrån, och mer mörkhyade människoraser är avvikande.

Jag vill upprepa att jag inte menar att insinuera att detta var ett medvetet val från spelskaparnas sida, jag anklagar INGEN inblandad för att vara rasist, Eons pseudoafrikanska kulturer är tex mycket fler och mer välgjorda än i nästan något annat fantasyrollspel någonsin. Jag menar bara att ett eurocentriskt bias smög sig in i själva idén att vanarerna, som närmast motsvarar senmedeltida européer, är den av alla raser som har +/- 0 i alla stats.

Leon

Leo carcion
Marco Behrmann said:
I vanliga fall hade jag bara släppt deltråden men detta är viktigt för mig att klargöra. Det finns inga jordiska folk med i Mundana, punkt.
Jag ar ledsen, Marco, men det dar ar har jag valdigt svart att svalja. Det finns ett par fantasyvarldar som har lyckats med att lamna jordiska stereotyper. Har valdigt svart att se att EON ar en av dem.

Mundo

Myrmidon
Jag älskar Eon och jag älskar att inte hålla med Ymir, men här håller jag med honom.

Vanarerna, de vita Européerna, har "norm"-stats. De andra raserna, som påminner mycket om våra jordiska folkslag, har de avvikande statsen. Det stör inte mig så mycket egentligen, eftersom vanarerna är "norm"-folket i Eon. De är de mest utspridda av alla.

Regeln för kön finns med som valfri regel i grundboken. Sänk din styrka med 1 eller 2 poäng och höj valfritt stat med 1 eller 2 poäng. Vilket ironiskt nog gör kvinnor till det bästa könet för power-gaming. Den här regeln kunde man dock ej applicera till Eyrenn eller Tirak-honor. De är inte så fjompiga så de skulle vilja sänka sin styrka trots allt.