God45
#PrayersForBahakan
- Joined
- 23 Oct 2012
- Messages
- 18,667
Vad är det här? Med jämna mellanrum kommer jag skapa en tråd där vi diskuterar en ras från fantasy rollspel. Jag kommer göra en öppnande post med en genomgång av rasen i fråga och vad jag tycker gör den intressant att spela och sedan är tråden öppen för fri diskussion. Jag vill mycket gärna både veta vad som gör att ni tycker det är kul att spela en viss ras och tips på hur man kan göra det på bästa möjliga sätt.
Den här gången fokuserar vi på Orcher:
Eller orker, orcer eller fem andra sätt jag sett det stavat på (men aldrig med ä! Stavar du det med ä hoppas jag att allt sitt hår ramlar av!). I alla fall. Som jag ser det finns det tre olika sorters orcher. Det finns så klart variationer även inom grupperna, och mellan varje spel, men de är ofta betydligt mindre än variationen mellan grupperna. Grupperna är:
Onda orcher: Tjänare till Satan, Sauron eller andra onda killar vars namn ofta börjar på S. Mer eller mindre svagare versioner av demoner.
Vilda orcher: Barbarer och monster. Mer amoraliska än onda. Ett djur i en människoliknande kropp och med ett människoliknande intellekt men alla ett djurs instinkter och lustar.
Naturfolk: Orcher som den "noble vilden". Ofta pastischer av amerikansk urbefolkning.
Men vad är orchens kärna? Är det en chans att bemöta rasism och våra tankar om "den andre"? Är det en studie i vad som skiljer oss från djur, en fråga om själens värde? Fan heller! Orcher är svärdfoder! De är en omänsklig hord vi kan massmörda utan dåligt samvete! Gör inte det här konstigt nu. Orcher, när de är gjorda på ett bra sätt, är allt vi inte gillar. De är våldsamma, illaluktande, barbariska, fula och dumma. Detta så att vi ska kunna slakta dem utan att behöva tänka på våra karaktärer som seriemördare. Detta är oftast de onda orcherna men kan också vara de vilda orcherna, där är oftast bara en tunn linje mellan de två typerna.
Där är alltid någon som börjar prata om att "I D&D går man in i de här varelsernas hem och MÖRDAR dem! Det är dessutom en metafor för rasism och kolonisation!" Om du har sagt sådant här utan ironi så gillar du antagligen orcherna som är missförstådda naturfolk.
Vanliga roller/klasser: De vilda orcherna är nästan alltid barbarer och krigare med en eller två shamaner per stam. De onda orcherna är också ofta lönmördare. Naturfolks orcherna brukar ibland vara rangers eller druider.
Bra koncept bakom Orcher jag sett: Ledaren som leder genom styrka och öppenhet. "Jag härskar med den här yxan! Utmanar ni mig?!"
Koncept jag aldrig vill se igen: Naturfolks orcherna suger! Suger! Jag har försökt vara objektiv hittills men fuck me. Också? Om du vill spela en karaktär som är utsatt för och hanterar rasism spela något annat! Holy shit, inga fler emo orcher! Snälla ni... Ska ni spela en Drizzt klon spela bara en svartalv.
Klädsel: Naturfolks orcherna klär sig som indianer från western filmer från 50-talet, ännu en anledning till att jag inte gillar dem. Vilda orcher klär sig som vikingar eller mongoler, onda orcher klär sig också så men kan också bära svart läder eller svarta metall rustningar.
Varför är Orcher den bästa rasen att spela?: "Thog smash!!!" spela Hulken med en yxa och slakta alla dina fiender! Överge modern bullshit som grammatik och problemlösning utan yxor.
Den här gången fokuserar vi på Orcher:
Eller orker, orcer eller fem andra sätt jag sett det stavat på (men aldrig med ä! Stavar du det med ä hoppas jag att allt sitt hår ramlar av!). I alla fall. Som jag ser det finns det tre olika sorters orcher. Det finns så klart variationer även inom grupperna, och mellan varje spel, men de är ofta betydligt mindre än variationen mellan grupperna. Grupperna är:
Onda orcher: Tjänare till Satan, Sauron eller andra onda killar vars namn ofta börjar på S. Mer eller mindre svagare versioner av demoner.
Vilda orcher: Barbarer och monster. Mer amoraliska än onda. Ett djur i en människoliknande kropp och med ett människoliknande intellekt men alla ett djurs instinkter och lustar.
Naturfolk: Orcher som den "noble vilden". Ofta pastischer av amerikansk urbefolkning.
Men vad är orchens kärna? Är det en chans att bemöta rasism och våra tankar om "den andre"? Är det en studie i vad som skiljer oss från djur, en fråga om själens värde? Fan heller! Orcher är svärdfoder! De är en omänsklig hord vi kan massmörda utan dåligt samvete! Gör inte det här konstigt nu. Orcher, när de är gjorda på ett bra sätt, är allt vi inte gillar. De är våldsamma, illaluktande, barbariska, fula och dumma. Detta så att vi ska kunna slakta dem utan att behöva tänka på våra karaktärer som seriemördare. Detta är oftast de onda orcherna men kan också vara de vilda orcherna, där är oftast bara en tunn linje mellan de två typerna.
Där är alltid någon som börjar prata om att "I D&D går man in i de här varelsernas hem och MÖRDAR dem! Det är dessutom en metafor för rasism och kolonisation!" Om du har sagt sådant här utan ironi så gillar du antagligen orcherna som är missförstådda naturfolk.
Vanliga roller/klasser: De vilda orcherna är nästan alltid barbarer och krigare med en eller två shamaner per stam. De onda orcherna är också ofta lönmördare. Naturfolks orcherna brukar ibland vara rangers eller druider.
Bra koncept bakom Orcher jag sett: Ledaren som leder genom styrka och öppenhet. "Jag härskar med den här yxan! Utmanar ni mig?!"
Koncept jag aldrig vill se igen: Naturfolks orcherna suger! Suger! Jag har försökt vara objektiv hittills men fuck me. Också? Om du vill spela en karaktär som är utsatt för och hanterar rasism spela något annat! Holy shit, inga fler emo orcher! Snälla ni... Ska ni spela en Drizzt klon spela bara en svartalv.
Klädsel: Naturfolks orcherna klär sig som indianer från western filmer från 50-talet, ännu en anledning till att jag inte gillar dem. Vilda orcher klär sig som vikingar eller mongoler, onda orcher klär sig också så men kan också bära svart läder eller svarta metall rustningar.
Varför är Orcher den bästa rasen att spela?: "Thog smash!!!" spela Hulken med en yxa och slakta alla dina fiender! Överge modern bullshit som grammatik och problemlösning utan yxor.