Nekromanti Fantasyras fokus: Robotar

God45

#PrayersForBahakan
Vad är det här? Med jämna mellanrum kommer jag skapa en tråd där vi diskuterar en ras från fantasy rollspel. Jag kommer göra en öppnande post med en genomgång av rasen i fråga och vad jag tycker gör den intressant att spela och sedan är tråden öppen för fri diskussion. Jag vill mycket gärna både veta vad som gör att ni tycker det är kul att spela en viss ras och tips på hur man kan göra det på bästa möjliga sätt.

Den här gången fokuserar vi på Robotar:

Robotar är absolut fantasy. De har varit med i fantasy rollspel sedan de allra tidigaste dagarna med Blackmoore och Greyhawk som var de första världarna till D&D. De kom inte till sina rätt i D&D med Warforged rasen som är tänkande intelligenta golems skapade för ett krig som nu är över. Från Ebberon spred sig Warforged snabbt till en massa andra D&D världar och de kan nu hittas i bland annat Forgotten realms och Planescape. Warforged dök också upp i en massa hemaskapade kampanjvärldar, ofta ditskickade av spelare som lyckades tjata sig till att få spela en. Robotar har också dykt upp i flera olika spel, men aldrig i en likastor roll som i Ebberon.

Men bordsrollspel är inte egentligen där robotarna har skinit som starkast på fantasy himmelen. Robotarna har haft en mycket större roll i japanska dator och tv-spels rollspel. Allt från Final Fantasy till Xeno gears till Chrono cross hade robotar i prominenta roller. Genom denna väg kröp robotarna tillbaks in bordsrollspelen i anime inspirerade spel så som Exalted och Tenra Bansho Zero där de fick flippa ut i all sin mekaniska ära.

Men varför vill folk spela robotar? För att de är coola är ett korrekt men inte särskilt informativt svar. De är coola för att de har en hel hög egna regler som de följer. Robotar behöver inte äta, dricka eller andas. De kan inte förgiftas eller kvävas eller drunkna. Men samtidigt har du en massa saker att rollspela utifrån, roboten har kanske inte känslor som en människa eller behov av närhet och kärlek som en människa. Kanske känner de inte ilska eller hämndlystnad. Du kan utforska allt det här och karaktärsarken där roboten förhåller sig till människor och andra levande varelser är en klassiker. Eller så ser du bara ner på köttsäckarna.

Plus, du kan göra en rolig/cool robot röst just nu utan att ens öva. Du kan säga affirmative och till och med dansa robotdansen om du vill. Så medan du har möjligheten att spela en seriös karaktär kan du också vara comic relief och en av de mer roliga karaktärerna.

Vanliga roller/klasser: Krigare och soldater är klassikern, du är gjord av stål! Klart du kommer vara bäst på att fuck upp folk. Men även trollkarlen som använder magi som datorprogram är ett vanlig och coolt koncept. Jag har inte sett många lönmördare spelade men någonting liknande Major Kusanagi från Ghost in the shell borde fungera som det.

Bra koncept bakom robotar jag sett: Oedipus rexfast med en robot. Spelaren gick rakt efter det konceptet och det var fantastiskt. Han till och med förblindade sig själv.

Koncept jag aldrig vill se igen: Roboten helt utan känslor är kul under en session men blir skitjobbig i längden. Data från Star Trek är minimum på hur många känslor din karaktär har för att vara spelbar.

Klädsel: Jag gillar roboten som bara har typ en hatt eller ett en rock för att visa sin klass/yrke/sociala ställning. Men man kan köra både fullt påklädd och helt naken. Robotar tenderar att gå runt åtminstone toppless för det mesta.

Varför är robotar den bästa rasen att spela?: För du är automatiskt en outsider. Även om resten av gruppen är olika raser så är de alla levande och ganska lika. Du är avvikande. Det är dessutom så många filosofiska frågor som väcks av att vara en robot som är kul att spela med. Har du en själ? Om man kan kopiera din personlighet till en annan kropp, är det fortfarande du? Plus, du har en ursäkt att ha laser ögonstrålar i en värld där du kan anfalla en drake med dem. Hur coolt är inte det?

Cissi

Up to no good.
Jag håller inte med om robot som ras.

Som fenomen och absolut en plats i Fantasy, okej. Men inte som ras. För mig behöver en ras kunna... fortplanta sig utan yttre hjälp (Jag räknar inte in att kunna bygga en avkomma av metallskrot).

juulstrup

Veteran
Cissi said:

Som fenomen och absolut en plats i Fantasy, okej. Men inte som ras. För mig behöver en ras kunna... fortplanta sig utan yttre hjälp (Jag räknar inte in att kunna bygga en avkomma av metallskrot).
Jag tror nog han menar ras mest som en term, mer än faktisk ras. I så fall skulle jag nog säga att många "raser" inte är raser (av människa?) och borde klassificeras som Arter hellre. Men det är petitesser för min del så jag accepterar fullt ut termen Ras i rollspel.

Cybot

Mest spelbar
Har bara egentligen sett så mycket robotar i Mutant:UA.

Å andra sidan så har jag sett många ganska bra robotar MUA robotkoncept.

Min favorit är dock en jag skapat själv.
Kboj-B08.
Trickshooter (ursprungligen ifrån Skara Sommarland) med femtielva olika modifikationer för att skjuta snabbare och pricksäkrare. Är dock spärrad så att han bara får använda våld för att skada om någons liv hotas, och detta med en strikt hierarki.
Barn>vuxna människor>djur (inkluderar mutanter). Robotar och annan egendom är inte ens med på skalan.

Personligheten är lite en blandning av sydstatarcowboy och Bert Karlsson. Som andra robotar har han dock problem med att minnas någonting utanför hans grundfunktioner och personlighet. I Kboj-b08s fall så är det nere på två veckor om han inte verkligen försöker komma ihåg någonting, ett faktum som manipuleras konstant av hans "kamrater".

Kricka

Veteran
Cissi said:

Skulle vilja påstå att robotar kan vara en ras. Tänker på robotplaneter inom scifi exempelvis: Transformers hemplanet, Replicators hemplanet(Stargate atlantis) och planeten som skickar V´GER i Startrek motion picure m.f.
Tror att Optimus prime blir ledsen om robotar inte räknas som en ras : )

Troberg

Sinister eater
Cissi said:

Tolka ras som "spelbar entitet", så är det lättare.

Gör du inte det så faller också exempelvis en massa odöda bort.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
God45 said:
Robotar behöver inte äta, dricka eller andas. De kan inte förgiftas eller kvävas eller drunkna. Men samtidigt har du en massa saker att rollspela utifrån, roboten har kanske inte känslor som en människa eller behov av närhet och kärlek som en människa. Kanske känner de inte ilska eller hämndlystnad.
Robotar är alltså som människor, fast bättre på allt =)

God45 said:
Plus, du kan göra en rolig/cool robot röst just nu utan att ens öva.
EX-TER-MI-NATE!

Eller kanske

DE-LETE!

(although tekniskt sett är varken Daleks eller Cybermen robotar per se; Daleks är dlem i stridsrustning och cybermen är cyborger)

Nå; jag är såklart ett stort fan av robotar, men har inte sett så mycket av dem i de fantasyspel jag spelat eller läst. Vilket är synd, för robotar är en sån där grej som kan väcka mitt intresse för nästan vadsomhelst...

Jag tror att det är hotet om swashbuckling som fått mig att undvika Eberron hittills, för annars gillar jag ju warforged och jag har hört att det också ska vara en värld av typ industriell magi och så, vilket trycker på alla mina awesomeknappar...

God45

#PrayersForBahakan
Jag tror att det är hotet om swashbuckling som fått mig att undvika Eberron hittills, för annars gillar jag ju warforged och jag har hört att det också ska vara en värld av typ industriell magi och så, vilket trycker på alla mina awesomeknappar...
Eberron är lite uppdelat så att om du kör i en av de större städerna är det mer noir än pulp eller swashbuckling. Kör de nära en av de gamla fronterna från kriget blir det ännu mindre swashbuckling. För gillar du industrialiserad magi är Eberron the Place to be :gremsmile:

Cybot

Mest spelbar
Eberron som spelvärld kan man göra lite vad som helst med. Allt ifrån lätt pulp/Swashbuckling till sanity-blasting cthulumysterier.

Det enda problemet med Eberron (IMHO) är ju faktiskt att de använder D20 systemet.

God45

#PrayersForBahakan
Cissi said:

Ras är ingen bra term och hela det här projektet blev försenat pga att jag ville hitta en bättre term. Tänk "sak man kan spela som inte är en klass men som är inneboende hos karaktären" istället så borde det fungera bättre :gremsmile:

Sodivra

Champion
God45 said:
Robotar är absolut fantasy. De har varit med i fantasy rollspel sedan de allra tidigaste dagarna med Blackmoore och Greyhawk som var de första världarna till D&D.
Hell yes, finns massor av kanoniska fantasyverk med robotar i

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/4apmfk2EOjM"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/4apmfk2EOjM" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Krille

Super Moderator
I Skymningshem finns robotar, dock inte som spelbar ras.

Skymningshem (utan Andra Imperiet) var ju tänkt som en post-apokalyptisk science fiction-värld fast under en massa fantasyfernissa. För att ytterligare gömma undan SF-elementen så hade jag först tänkt att kalla robotarna för "golem", eftersom golem är konstruerade varelser som dessutom skapas med ett syfte. I praktiken är ju en golem en slags primitiv magisk robot.

Mitt problem var dock att "golem" var helt jävla omöjligt att böja på svenska, så efter mycket vånda så valde jag "troll" istället, med hänvisning till deras stenlika kiselkarbid-"hud". Det var också min mest aktiva Pterry-period, så det kändes än mer naturligt eftersom trollen i Discworld har en kiselbaserad biologi istället för kol.

Det gav upphov till en del kul kommentarer. När en av spelarna fick reda på att den vita gudinnan egentligen var en evigt ung människa vars kropp hela tiden reparerades av pyttesmå maskiner i blodomloppet så utbrast denne "Men det är ju nanotroll!"

Ymir

Liten kantbaron
När vi introducerade Warforged i vår D&D-värld ville vi ha ett mer specifikt, plott-relevant ursprung för dem, eftersom vår setting är relativt low fantasy (med D&D-mått mätt, dvs fortfarande 1000 ggr mer high än Eon), och Warforged därför skulle te sig väldigt väldigt speciella och superlativa jämfört med de flesta varelserna i världen.

Det första vi gjorde var en ren designgrej; Warforged är fula för de är så bulky, så vi lät dem vara skapade av Ankarbé, ett matriarkalt magitech-imperium i världens bortre ände, vilket innebär att våra Warforged, kallade Mehajak på Ankarbés språk, är mer sleeka och feminina till designen, med mjuka metalliska kurvor. De är biomekaniska snarare än robotar, dvs under sitt metallskal har de kött, blod och inre organ, lite som en Evangelion unit i miniatyr. Ursprungligen var alla Mehajak slavar under Ankarbés prästinnor och härförare, men i spelvärldens timeline blev de för ett antal år sedan av okänd anledning frigivna på order av en av Ankarbés gudinnas älskare, och detta öppnar upp för att gestalta Mehajak som rollpersoner; artificiella varelser som plötsligt begåvats med frihet att göra vad de vill av sina liv, vilket givetvis bäddar för förvirring och drama.

Här är texten om Mehajak på vår wiki, den gör dem lite mer rättvisa än min korta beskrivning ovan.

Jag spelade en Mehajak vid namn Ran Teldev, vilket antagligen är den enda "robot" jag nånsin spelat. Jag lade emfas just på det här temat som våra Mehajak inbjuder till, dvs att vara vilsen i världen och inte riktigt ha något klart mål; givetvis hängav sig Ran helhjärtat åt det första flyktiga mål hon snubblade över, men hon var aldrig riktigt trygg när hon inte fick vara i strid, snarare konstant socially awkward och obekväm. Det var en D&D-kampanj med mycket fajt och inte sådär hypermycket djup, så jag djupdök inte direkt i koncept som 'ååh, vad är mitt människovärde blabla', den typen av robotkoncept kändes väldigt redundanta både i D&D i allmänhet och i vår något mer pretentiösa kampanjvärld.

God45

#PrayersForBahakan
Intressant take på Warforged (även om de verkar vara mer magiska än vanliga warforged).

Karaktärer som bara är bekväma medan de håller på att mörda någon är ett koncept jag alltid gillat. Vad det antyder är grymt bränsle för rollspelande :gremsmile: