Nekromanti Fantasyras fokus: Skaven

God45

#PrayersForBahakan
Vad är det här? Med jämna mellanrum kommer jag skapa en tråd där vi diskuterar en ras från fantasy rollspel. Jag kommer göra en öppnande post med en genomgång av rasen i fråga och vad jag tycker gör den intressant att spela och sedan är tråden öppen för fri diskussion. Jag vill mycket gärna både veta vad som gör att ni tycker det är kul att spela en viss ras och tips på hur man kan göra det på bästa möjliga sätt.

Den här gången fokuserar vi på Skaven:

Jag har en pågående diskussion med mig själv rörande om jag i de här artiklarna ska gå brett och inkluderande eller om jag ska fokusera på mina favorit versioner av ett koncept. När det kom till svartalver valde jag att gå brett istället för att bara fokusera på drow som är min favorit version. Detta eftersom andra versioner av svartalver har intressanta saker som jag vill täcka in. Men den här vecka handlar det om råttmän och precis som med ankorna finns det en definitiv version och den versionen är Warhammer fantasys Skaven.

Skaven är vagt humanoida råttor som bor under jorden i ett kejsardöme av tunnlar som alla leder tillbaks till deras huvudstad Skavenblight (eller inte). De är de hemliga mästarna över världen som infiltrerar mänskliga städer, mutar nyckelpersoner och subtilt sprider sitt inflytande (eller inte). De är uppdelade i flera klaner som fokuserar på allt från att magiskt koka ihop sjukdomar, avla fram monster och utveckla steam-punk tech (om de var verkliga). De har mäktiga grå siare som tjänar de 13s råd som tjänar deras egen kaos gud, den behornade råttan (pfff...) Och de har lyckats dölja sin existens från inte bara människorna men även från de andra raserna. Även om människor konfronteras med direkta bevis på Skavens existens så så bortförklarar de det med att råttmänniskan måste vara en mutant eller beastman eller något vilket har hjälpt dem med att sprida sitt inflytande.

Det bästa med Skaven är att de är förrädiska, fega, konspiratoriska och paranoida. De är det allra värsta av mänskligheten och av råttor. De har fantastisk teknologi med allt från gravitationsladdade armborst till ångstridsvagnar, de har genetisk modifierade supersoldater så som råttroll, de har magiska sjukdomar, de har mäktiga magiker och de har tillräckligt många soldater för att erövra hela den kända världen. Det enda som står mellan Skaven och världsherravälde är deras egen natur, de är för upptagna med att förråda och planera mot varandra för att faktiskt få något gjort. Att skaven samtidig anser sig vara överlägsna alla andra raser gör det bara bättre.

Vanliga roller/klasser: Det beror på vilken klan de tillhör, tillhör de klan pestilence så är de antagligen magiker eller präster medan medlemmar av klan skab antagligen är krigare.

Bra koncept bakom skaven jag sett: Jag har älskat alla Skaven karaktärer som blivit spelade i min närvaro. Min favorit måste vara assasins creed råttan som jobbade för en pastich av Master Splinter.

Koncept jag aldrig vill se: Jag har aldrig sett någon spela en Skaven dåligt så jag talar inte utifrån erfarenhet men de bör inte vara musse pigg söta eller ens Mouse guard söta. Skaven ska inte vara trevliga.

Klädsel: Som en galen renässans parodi spelad av en råtta. Det modifieras lite av klan, iblanda är man tex en galen steam-punk råtta och ibland en galen pest råtta.

Varför är Skaven den bästa rasen att spela?: För de är öppet fega, mordiska, giriga och själviska. De är perfekta äventyrare! Om du spelar en Skaven kampanj eller one-shot kommer alla spela skaven så då får man verkligen chansen att utforska deras samhälle vilket är som Machiavelli blandat med Redwall. Men råtta aspekten är också härlig eftersom de så lätt blir larger than lift, tuggandes sina svansar när de blir frustrerade, vässande om de är arga och tjattrande när de är glada. Plus, gravitationsladdade armborst bitches!

Cybot

Mest spelbar
Hur kan man säga nej till steampunkråttor som vars hela liv är centrerat kring magiska steroider?

Skaven är dock lite svåra som spelare. Skaven spelar inte bra ihop med icke-skaven, så man måste övertyga en hel grupp om att knarktuggande jättreråttor är det bästa sedan skivat bröd. Ok, inte så svårt...men ändå?

Och som skurkar så missar man hälften av vad som gör skaven så bra.

De är flexibla också. Man kan göra dem hemska och uberseriösa, eller mer cartoony. Typ ett Fantomen på Operan scenario fast istället för Fantomen som en brännskadad/missbildad man så har man istället en råtta.
Sure, inte precis den rösten man förknippar men en råtta, vilket är varför revealen blir så oväntad. Och så kan man ha en teatralisk operaråtta som använder warpstoneteknologi...do I need to say more?

P.S: Det finns bara ett bättre Fantomen på Operan scenario. Fantomen är en Keeper of Secrets (Greater demon of Slaanesh).

God45

#PrayersForBahakan
De är flexibla också. Man kan göra dem hemska och uberseriösa, eller mer cartoony. Typ ett Fantomen på Operan scenario fast istället för Fantomen som en brännskadad/missbildad man så har man istället en råtta.
Sure, inte precis den rösten man förknippar men en råtta, vilket är varför revealen blir så oväntad. Och så kan man ha en teatralisk operaråtta som använder warpstoneteknologi...do I need to say more?
Jag vill spela det scenariot nu :gremlaugh:

Min Skaven mini-kampanj var skitkul och handlade om en grupp gutter runners elit soldater som blev strandade borta från skaven armen och var tvungna att ta sig hem från Marianeburg. När en av mina spelare fick reda på att skaven hade "the musk of fear" som de sprutar när de blir rädda blev den vanligaste kommentaren runt bordet "Jag luktar rädd!" :gremlaugh:

Sodivra

Champion
God45 said:
Min Skaven mini-kampanj var skitkul och handlade om en grupp gutter runners elit soldater som blev strandade borta från skaven armen och var tvungna att ta sig hem från Marianeburg.
Sweeeeeeeet!!!

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/qAUMri0mv8M"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/qAUMri0mv8M" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

http://en.wikipedia.org/wiki/Anabasis_(Xenophon)

Konceptet är slagkraftigt och kristallklart.

Jag spelade Warhammer under en tid, hade en 2000-poäng skavenarmé. I loved them. :gremsmile: Warpfire throwers var mina älsklingspjäser.

God45

#PrayersForBahakan
Jag stal så många grejer inklusive grundkonceptet från The warriors :gremlaugh: Jag hade till och med med en grupp orker baserade på The Baseball furys :gremsmile:

Warpfire throwers var mina älsklingspjäser.
Vem gillar inte chaos smittade eldkastare? :gremlaugh:

Sodivra

Champion
God45 said:
Jag stal så många grejer inklusive grundkonceptet från The warriors :gremlaugh:
Hahaha! :gremlaugh: Varför är jag inte förvånad?

God45 said:
Jag hade till och med med en grupp orker baserade på The Baseball furys :gremsmile:
That... makes perfect sense, actually!

Ymir

Liten kantbaron
Jag är kanske en av få som tycker Skaven är skittöntiga. Anledningen är att de drabbats av GWs typiska evil-creep, dvs att de är så ansträngt bajsnödigt ondskefulla att de löper varvet runt från awesome till ren lökighet.

Råttmän i sig är koolt, även om jag aldrig över min döda kropp skulle ha en dylik furrie som rollperson, men jag föredrar att se råttmän som Chaotic Neutral eller något, liksom utstötta, kloakdväljande survivalister, tänk Nosferatu i Vampire fast ännu mer patetiska. Det finns mycket koolt i Skavens specifika tolkning av råttmän, i synnerhet deras magitech ofc, men att de är Chaotic Superevil kaosdyrkare är en total dealbreaker för mig; jag hade velat ha dem mer som neutrala tricksters, relativt harmlösa, pragmatiska och dyrkande more or less goda gudar. Heck, jag har inget emot Lawful Good-råttmän heller; Splinter är koolare än någon Skaven någonsin, särskilt när han har Mako som voice actor...

God45

#PrayersForBahakan
Ymir said:
Jag är kanske en av få som tycker Skaven är skittöntiga. Anledningen är att de drabbats av GWs typiska evil-creep, dvs att de är så ansträngt bajsnödigt ondskefulla att de löper varvet runt från awesome till ren lökighet.

Råttmän i sig är koolt, även om jag aldrig över min döda kropp skulle ha en dylik furrie som rollperson, men jag föredrar att se råttmän som Chaotic Neutral eller något, liksom utstötta, kloakdväljande survivalister, tänk Nosferatu i Vampire fast ännu mer patetiska. Det finns mycket koolt i Skavens specifika tolkning av råttmän, i synnerhet deras magitech ofc, men att de är Chaotic Superevil kaosdyrkare är en total dealbreaker för mig; jag hade velat ha dem mer som neutrala tricksters, relativt harmlösa, pragmatiska och dyrkande more or less goda gudar. Heck, jag har inget emot Lawful Good-råttmän heller; Splinter är koolare än någon Skaven någonsin, särskilt när han har Mako som voice actor...
Men det är Warhammer! Allt är så grimdark att det är svart komedi, det är som Blackadder på crack! :gremlaugh: Klart de är super onda, därför är de charmiga och underhållande. Neutrala eller goda råttor låter mycket mindre som om de är både råttor och Warhammer.

Och dra inte in furries i min Fokus serie! Jag har fler djur inspirerade raser att gå igenom och jag vill inte tänka på att folk tycker de är sexiga, det kommer få mig att förlora sanity! :gremsick:

Ymir

Liten kantbaron
Men det är Warhammer! Allt är så grimdark att det är svart komedi, det är som Blackadder på crack! Klart de är super onda, därför är de charmiga och underhållande. Neutrala eller goda råttor låter mycket mindre som om de är både råttor och Warhammer.
Jag har alltid haft svårt att förstå vad folk ser i Warhammer, alltså, sure, jag älskar figurspelet, men settingen är verkligen inte mycket att hänga i julgranen imo, trots enstaka bra moduler (Shadows over Bögenhafen!) och Tomb Kings...

That being said, om man verkligen körde det som 'Black Adder på crack'...då kan jag faktiskt se det funka och ha något genuint going för sig. Men 'Black Adder på crack' vore mer surrealistiskt och bisarrt, petty och misslyckat machiavelliskt än grimdark superhyperevil, så även med den premissen tycker jag att den befintliga versionen av Skaven går fetbort.

Och dra inte in furries i min Fokus serie! Jag har fler djur inspirerade raser att gå igenom och jag vill inte tänka på att folk tycker de är sexiga, det kommer få mig att förlora sanity!
Well, fantasyrasers braighet är ju helt avhängig deras sexighet, så det säger väl sig självt att det måste tas med i beräkningen. Jag har försökt hitta Risings originalinlägg i frågan, men går bet; oavsett är det liksom ofrånkomligt att vi kommer behöva diskutera kloaköppningssex när det blir dags för Ödlemän-inlägget. :gremwhistle:

God45

#PrayersForBahakan
Men 'Black Adder på crack' vore mer surrealistiskt och bisarrt, petty och misslyckat machiavelliskt än grimdark superhyperevil, så även med den premissen tycker jag att den befintliga versionen av Skaven går fetbort.
Men skavens är surrealistiska och bisarra, petty och misslyckat machiavelliska! :gremlaugh: om de inte höll på med idiotiska och småsinta planer ämnade att sno ära från varandra så hade de redan erövrat imperiet. De är mästare på att skjuta sig själva i foten pga sin egen paranoia eller girighet. Och bisarrare än galna råttor med enorma exploderande telefoner drivna av människor i stora hamsterhjul får man leta efter :gremtongue:

I boken Skavenslayer så skriver en högt uppsatt Skaven magiker brev som han anser sofistikerade och diskreta till några människor. Sedan får vi se dem och de ser ut som om de vore skrivna av en sjuåring som varken kan stava eller vara diskret.

God45

#PrayersForBahakan
Well, fantasyrasers braighet är ju helt avhängig deras sexighet, så det säger väl sig självt att det måste tas med i beräkningen. Jag har försökt hitta Risings originalinlägg i frågan, men går bet; oavsett är det liksom ofrånkomligt att vi kommer behöva diskutera kloaköppningssex när det blir dags för Ödlemän-inlägget.
Jag tänker bränna ner de här trådarna och resten av forumet innan det händer! Du kommer vara först mot väggen Ymir! Sanna mina ord!!!

:gremwink:

Ymir

Liten kantbaron
Fair enough, det finns kanske nån dimension hos Skaven som jag missat då, för det där låter onekligen rätt festligt.

Men jag tycker fortfarande Always Chaotic Evil-raser är skittråkiga, och att Skaven hade varit roligare (för att inte tala om, lättare att använda i spel) om de inte var obligatoriskt supermegahyperonda. Detta är givetvis kopplat till att jag är en Eon-spelare och vill att allt ska vara så jävla nyanserat hela tiden, de enda raser jag kan förlåta om de är supermegaonda är annars 'goda' raser som fallit på något vis, korrumperats ned i fördärvet; det är därför jag kan tycka Drow är koola trots att de suger (Warhammers Dark Elves tilltalar mig däremot inte alls).

God45

#PrayersForBahakan
Ymir said:
Fair enough, det finns kanske nån dimension hos Skaven som jag missat då, för det där låter onekligen rätt festligt.

Men jag tycker fortfarande Always Chaotic Evil-raser är skittråkiga, och att Skaven hade varit roligare (för att inte tala om, lättare att använda i spel) om de inte var obligatoriskt supermegahyperonda. Detta är givetvis kopplat till att jag är en Eon-spelare och vill att allt ska vara så jävla nyanserat hela tiden, de enda raser jag kan förlåta om de är supermegaonda är annars 'goda' raser som fallit på något vis, korrumperats ned i fördärvet; det är därför jag kan tycka Drow är koola trots att de suger.
Jag finner att i Warhammer där sammtliga raser är Chaotic evil galningar så fungerar det rätt bra, men sedan är Warhammer fantasy en komedi setting också :gremtongue:

I en annan setting hade jag nog skruvat ner Scaven ett par snäpp så att de kunnat umgås med andra raser och grejer (jag hade behållit att de lever på magiskt knark som förgiftar alla andra dock, det är guld! :gremlaugh: ). Men i Warhammer så är det roligast när alla hatar alla andra och sig själva :gremsmile:

Jocke

Man med skägg
Skaven är en av mina favoritraser i Warhammer, om inte min favorit rakt av. För många år sen så satt jag och skissade på en WHFRP 2:d ed kampanj som var vagt baserad på en cover på serietidningen The Exterminators.
Jag döpte den till The Skavening, ett fantastiskt namn än idag, där några lumpna råttfångare är det enda som står mellan imperiet och underimperiet.

Men de bästa planerna av möss och människor osv.. det enda som finns kvar nuförtiden är en spotifyplaylist med fyra-fem låtar.

Ond bråd död

Swashbuckler
Den andra rasen hittills som jag gillar. Tvåa efter robotar. Kanske är Mutant det optimala fantasyspelet för mig. :gremtongue:

Angående Warhammer så tycker jag deras spelvärld är helt briljant. De har satsat på att göra raser och fenomen coola, vilket man inte kan säga om en hel del fantasy-rollspel. Frågan är om det beror på att de startade som ett figurspel istället för ett rollspel. Kanske är figurspelstillverkare tvungna att tänka "ok, vi måste göra den här rasen cool som fan annars kommer ingen att köpa den." Medan vanliga rollspelsskapare snarare tänker "ok, det är väl bäst att ta med de där alverna och dvärgarna som förväntas av ett fantasyrollspel."

Alltså en ras måste vara säljande i sig själv i det första fallet, medan det i vanliga rollspel bara är en del av ett paket man säljer till konsumenterna.

Mundo

Myrmidon
Efter att jag lirat en skaven-inspirerad råtta i Mutant så visste jag att det här var rasen för mig.

Jag diggar Skaven, helt enkelt. De får gärna vara lite over-the-top, det passar Warhammer och det passar Mutant alldeles lysande.