Jag ger mig förstås in på minerat område då jag säger att jag inte håller med den artikeln. En massa konst föreställande drows är förstås extremt dålig (male gaze etc) och all "litteratur" av RA Salvatore som jag har läst (de första 11 böckerna i början av 90-talet)är fruktansvärd, dessutom är rasen uttjatad och överexploaterad men jag kan inte hålla med om att grundkonceptet är misogynt.
Drows grundkoncept är att om kvinnor styr leder det till ett nyckfullt, fåfängt, intrigant ondskefullt bdsm-porr-samhälle. Det är basically så misogynt det kan bli.
Lägg därtill de tidigare i debatten nämnda
rasistiska dimensionerna av drow, och kontentan är något jävligt jävligt unket as fantasykoncept goes.
Vilket är synd och skam, för jag håller med om att dekadenta alver vid jordens kärna med självlysande städer, svampskogar, exotiska bazaarer och livsfarliga gränder är ett svinkoolt koncept (och jag älskar Yochlols, men jag hatar spindeltemat). Men snubbarna som skriver D&D har sällan varit några höjdare på kulturskildringar, och varenda text jag sett om drowerna har slösat bort all potential totalt. Ge drowerna till typ någon mer kompetent Eon-skribent eller så istället, och kanske hade vi kunnat få se något som var genuint koolt och intressant snarare än lökigt och anstötligt.