Nekromanti Fantasyras fokus: Svartalver

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Ymir said:
utan Drow som koncept förkroppsligar en undermedveten idé hos författarna om att om kvinnor styr i detta onda samhälle skulle det se ut så här.

Det är en lång artikel på engelska. Vad lyfter personen i fråga fram för belägg att det var så här och inte vad Bolongo utrycker?

Bolongo

Herr Doktor
Rymdhamster said:
Ymir said:
utan Drow som koncept förkroppsligar en undermedveten idé hos författarna om att om kvinnor styr i detta onda samhälle skulle det se ut så här.

Det är en lång artikel på engelska. Vad lyfter personen i fråga fram för belägg att det var så här och inte vad Bolongo utrycker?

Inga alls. Det är just det.

Jag har läst artikeln, Ymir, och den har en poäng i att de bildmässiga representationerna är onödigt sexualiserade. Det är mycket sannolikt en effekt av "the male gaze", det köper jag.

Men i övrigt är den artikeln helt enkelt dålig pseudovetenskap. Att hävda att något som uttrycks i ett verk beror på en undermedveten idé hos författarna är väldigt klurigt att belägga, och artikeln ifråga försöker inte ens. Den bara gör sin egen tolkning av vad som står mellan raderna och presenterar den som fakta. Slarvigt.

Ymir said:
Det handlar om en strukturell tendens att matriarkat i fantasy i allmänhet porträtteras som ondskefulla med en slags premiss att kvinnor är nyckfulla och intriganta och om de styr tar sig samhället sådana mönster.
Det här är mer allmän kulturkritik än en specifik analys av just Drow. Men en "strukturell tendens" är precis som en undermedveten idé: vill du belägga den måsta du ha väldigt bra på fötterna empiriskt, och kunna påvisa många fall där strukturen bubblar upp till ytan. Du måste också i ärlighetens namn ta upp motexempel. Och skall allt detta tillämpas på en hel genre såsom fantasy, blir det väldigt mycket arkivarbete.

Arfert

Facit
Rymdhamster said:
Ymir said:

Det är en smula förmätet att påstå vad andra undermedvetet eventuellt tycker. Och angående hudfärgen så har den väl inte ett smack med afrikaner att göra, den är nåt annat. Känns mer som nåt från keltiska sagor eller så. Gällande drows SM-estetik så.. tja, varför inte?

Ond bråd död

Swashbuckler
Ymir said:
Jag ger mig förstås in på minerat område då jag säger att jag inte håller med den artikeln. En massa konst föreställande drows är förstås extremt dålig (male gaze etc) och all "litteratur" av RA Salvatore som jag har läst (de första 11 böckerna i början av 90-talet)är fruktansvärd, dessutom är rasen uttjatad och överexploaterad men jag kan inte hålla med om att grundkonceptet är misogynt.
Drows grundkoncept är att om kvinnor styr leder det till ett nyckfullt, fåfängt, intrigant ondskefullt bdsm-porr-samhälle. Det är basically så misogynt det kan bli.

Lägg därtill de tidigare i debatten nämnda rasistiska dimensionerna av drow, och kontentan är något jävligt jävligt unket as fantasykoncept goes.

Vilket är synd och skam, för jag håller med om att dekadenta alver vid jordens kärna med självlysande städer, svampskogar, exotiska bazaarer och livsfarliga gränder är ett svinkoolt koncept (och jag älskar Yochlols, men jag hatar spindeltemat). Men snubbarna som skriver D&D har sällan varit några höjdare på kulturskildringar, och varenda text jag sett om drowerna har slösat bort all potential totalt. Ge drowerna till typ någon mer kompetent Eon-skribent eller så istället, och kanske hade vi kunnat få se något som var genuint koolt och intressant snarare än lökigt och anstötligt.
Drows grundkoncept är inte "att om kvinnor styr leder det till ett nyckfullt, fåfängt, intrigant ondskefullt bdsm-porr-samhälle." Om något är Drows koncept så är det att allt ska vara tvärtom. Alver är goda, ok då är de onda. Alver är ljusa, ok då är vi svarta (de ser ju ut som såna där fotonegativ eller vad det kallas ffs) osv. Att de är matriarkala och bor under jorden är alltså bara en följd av den idén.

Det man kan vända sig mot är som någon var inne på att de ständigt avbildas överdrivet porrigt antagligen pga att kvinnorna har en viktigare roll, man kanske också för att alver, deras motsats, känns så enormt asexuella.

Det handlar alltså inte om rasism eller om misogyni. Snarare en sorts "slump" till följd av att alver tilldelats alla goda ideal och att det samtidigt finns en patriarkal ordning i fantasyvärldar överlag.

Anarchclown

Swashbuckler
Ok. De som säger att drows är matriarkala för att de dyrkar en spindelgudinna. Lolth är ifrån FR och uppfanns en stund efter att drows hade introducerats i Greyhawk. Jag har för mig att de var matriarkala även i Greyhawk men deras samhälle var inte alls lika inrutat som i FR.

Jag har alltid förundrats en aning av idén på att ett Chaotic Evil-samhälle skulle ha ett kastsystem, men det kanske bara är jag. Jag gillar drows i tex Golarion (Pathfindervärlden), betydligt mer än jag gillar dem i FR. Förmodligen just för att de inte är riktigt lika laglydiga och likriktade.

Med detta sagt så ska man minnas att avklädande inte nödvändigtvis behöver betyda samma sak under olika delar av historien. Under 60-talet och en bra bit in på åttiotalet var det ju något som tjejer gjorde för att visa sin frigörelse från patriarkatet. Att personer uppväxta och aktiva under denna period låter ett matriarkats toppskick ha på sig lite kläder behöver verkligen inte vara samma sak som det är idag.

Med detta sagt så köper jag helt att de extremt sexualiserade drows man kan hitta är en effekt av male gaze. Med detta sagt finns det gott om bilder av drows som inte är det minsta sexualiserade, men att dessa ju av förklarlig anledning inte uppmärksammas lika mycket.

Drows som en rasistisk trope verkar extremt långsökt och talar för mig mer om rasism hos den som söker efter rasism bara för att de har mörk hy än det gör hos skaparen. Drows kultur är ganska uppenbart baserad på romerska intriger och med en i mångt och mycket historisk västerländsk estetik, uppblandad med moderna "sexiga" moden. Mörk hudfärg gör inte drows till härstammande ifrån Afrika utan till en fantasyras.

Bolongo

Herr Doktor
Anarchclown said:
Ok. De som säger att drows är matriarkala för att de dyrkar en spindelgudinna. Lolth är ifrån FR och uppfanns en stund efter att drows hade introducerats i Greyhawk. Jag har för mig att de var matriarkala även i Greyhawk men deras samhälle var inte alls lika inrutat som i FR.
Bzzzzt! Ledsen, fel.

Okej, om man bara tittar på deras allra första uppdykande, modul G3, är varken samhällsordningen eller religionen tydligt uttalade. Men redan i D3, som kom ut samma år (1978) är båda de sakerna klara. Dessa äventyr är så klart placerade i Greyhawk.

Lolth fanns som sagt med i dessa äventyr, och hade stats i Deities & Demigods långt innan FR var påtänkt.

Vad jag kan hålla med dig om är att i Vault of the Drow är i och för sig alla adelshusen och prästerskapet starkt matriarkala, men manliga drow har andra sätt att skaffa sig inflytande och det finns inte de skildringar av extremt förtryck som dyker upp i Menzoberranzan. Det verkar finnas en tendens att vilja göra allt mer extremt med tiden...

Anarchclown

Swashbuckler
Trotts att Drizzt börjar på 80-talet så är väl FR-drows jävligt nittiotal överlag. Läder, mycket svärd och hjältar som "gör vad som krävs".

Just det, och mycket z och x och y i namnen.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Ymir said:
Det är inte problemet, utan tvärtom. Drow har mörk hud men utan afrikanska eller några som helst icke-europeiska drag, för sådana drag uppfattade inte författarna som sexiga.
Är inte det här lite "damned if you do, damned if you don't"? Om drowerna ser afrikanska ut är det tveksamt att den enda afrikanska alvrasen är ond, om drowerna ser ut som svartmålade europeider är det för att afrikanska drag uppfattas som oattraktiva. Jag tycker just det här är något som det inte riktigt går att lasta någon för -- nattsvarta personer som inte ser afrikanska ut är mer alien, jag tror inte man bör läsa in någon avsmak för afrikanskt utseende i det.

Anarchclown

Swashbuckler
Typ så.

Det här känns som samma diskussion som vill att orcherna ska vara jämförbara med svarta i LOTR. Trotts att de är askgrå i huden, använder teknologi som hör hemma i industriella England blandat med medeltidens europa, pratar som underklassbritter, har ett eget språk baserat på svenska och enligt en hel del förmodligen är tolkiens version av nazister. Men visst, de är ju inte vanliga vita så då måste det röra sig om svarta personer, eftersom vi alla vet att svarta personer ofta är askgrå i huden, till skillnad från arbetare i Tolkiens närhet då som ju alla är hela och rena och inte alls kan vara inspirationskällan.

På samma sätt känns det här som att man försöker tolka in drows som svarta för att de har mörk hud. Trotts att i princip ingenting i deras kultur har någon egentlig koppling till någonting sådant utan ganska uppenbart bara är ren hittepå.

Tänker som sagt absolut inte bestrida den mycket mer uppenbara sexism som drows representerar dock.

Arfert

Facit
Svarte faraonen said:
Ymir said:
Det är inte problemet, utan tvärtom. Drow har mörk hud men utan afrikanska eller några som helst icke-europeiska drag, för sådana drag uppfattade inte författarna som sexiga.
Är inte det här lite "damned if you do, damned if you don't"? Om drowerna ser afrikanska ut är det tveksamt att den enda afrikanska alvrasen är ond, om drowerna ser ut som svartmålade europeider är det för att afrikanska drag uppfattas som oattraktiva. Jag tycker just det här är något som det inte riktigt går att lasta någon för -- nattsvarta personer som inte ser afrikanska ut är mer alien, jag tror inte man bör läsa in någon avsmak för afrikanskt utseende i det.
Typ så. Det finns ju ingen mänsklig "ras" som drows är det mista lik. De är ren fantasy. Och som redan sagt i tråden, de är ett slags "negativ" till de bleka och asexuella standardalverna.

Sen vet jag inte att det är automatiskt är misogynt med bdsm-stilen. Min erfarenhet är att tjejer ofta är mer intresserade av det modet/formspråket än killar. I synnerhet i fantasiskildringar, som böcker. Men jag kan ju ha fel, eller umgås med ovanliga tjejer. Vad vet jag.