Nekromanti Fantasyraser - Ett dilemma?

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Tiraker [OT]

"Alver är goda - borde inte de också heta något annat än alver i så fall?"

Men Mundanas alver är goda! Provat en knaperstekt med senap? :gremwink:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: Längden kan vara lång

Pessimistiskt, men det kan ju vara så. Neanderthalarna är ju bevisligen inte kvar längre

Men tidrymden "i längden" kan vara ganska lång sett i ett kampanjperspektiv. Om 2 arter/folk lever bredvid varandra i ett par tusen år (som cro magnon och neanderthalare), är det ändå ganska lång tid. Fullt tillräckligt för de flesta kampanjer att hinna med ett antal spelmöten på.
Det finns en stor skillnad mellan vår historia och en genomsnittslig fantasyvärld. Vi har som mest haft två olika intelligenta raser som konkurrerat, i en fantasyvärld kryllar det av dem. Ju fler, desto mindra chans är det att någon är stark nog för att utplåna de andra och desto större chans är det att de andra kan gå ihop om någon försöker.

Jag misstänker att en planet som under hela sin historia bara haft en nation skulle anse det omöjligt att man på en planet har flera olika nationer samtidigt. Det är farligt att tolka allt utifrån sitt eget perspektiv.
 

TomasHVM

Swordsman
Joined
7 Feb 2003
Messages
508
Location
Oslo, Norge
Grunnen til at vi har de rasene som er mest populære i fantasy-litteraturen; dverger, alver og troll, er at dette er gamle mytologiske arketyper. De er vel så mye kroppsliggjøringen av visse menneskelige idealer, som de er egne raser.

Dvergen er styrke og håndverkferdigheter. Alven er smidighet og mystisk innsikt. Troll er alle våre svakheter; brutalitet, grådighet, dumskap. Dette vet de fleste spillskapere, så det er sikkert ikke noe nytt for dere.

Når man lager (nok et) fantasi-rollespill kan det selvsagt bli kjedelig å gjenta de gamle greiene. Å lage variasjoner kan bli like kjedelig, for ikke snakke om at man havner i det dilemmaet "Arandon" nevner; dersom dverger beskrives på en ny måte; er det da dverger?

I rollespillet Fabula har jeg beskrevet dverger slik de alltid beskrives; som korte og tette, gullgrådige og smi-flinke, og veldig sterke. Dessuten hater de drager, og det hatet er gjensidig. Selv kaller de seg "dvelere" eller "dypdvelere", eller til og med "mørkmumlere", men andre raser kaller dem vanligvis "dverger" (enkelte dvelere tar dette fornærmende).

Samtidig har jeg prøvd å gjøre dvergene til noe annet i Fabula, ved å gi den tradisjonelle beskrivelsen av dvergene de mest ekstreme konsekvenser, og gjøre det hele til en mulighet for humoristisk rollespill. Og dvergene har det som skal til for å bli stor komikk, virkelig.

Jeg har også lykkes veldig godt i å gjøre orket til Fabulaens verden sine "indianerne" (undertrykte, sykelige, alkoholiserte). Alle "grønnskolliinger" (nedsettende benevnelse på ork) blir utstyrt med svakheter som gjør disse rollene mindre velfungerende, særlig med tanke på deres muligheter til å fungere som gruppe (spillerne har ingen grunn til å stole på hverandres tyvaktige og feige roller).

Jeg tror dette er en mulighet som gjelder alle de vanlige fantasi-rasene. Muligheten ligger altså i å kikke på hva rasen står for, og så se hvordan man kan utnytte dette i rollespillet sitt. Trollene kan jeg foreksempel tenke meg å utnytte i en slags "kulturkonflikt" (troll blir misforstått når de spiser mennesker; de mener det godt :gremsmile: ). Alver kan jeg tenke meg å utnytte i rollespill om skjønnhetens tyranni, moteindustriens kynisme, og dekadanse (svært aktuelt tema, mener jeg).

Man kan bruke de gamle rammene på nye måter, utan at noen kan si: "Dette er ikke dverger"! Muligehetene er mange, og særlig om du går til kildene; mytologien, der alle disse "rasene" er hentet fra. Du trenger ikke gå lenger enn til vår egen norrøne mytologi, der alle de vanlige fantasi-rasene faktisk har sin opprinnelse. Der finner du mange forskjellige måter å beskrive dem på, måter som sikkert kan inspirere til nytenkning, eller i hvert fall kaste nytt lys over den tradisjonelle måten å gjøre dverger/alver/troll på i fantasi-rollespill.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Jeg har også lykkes veldig godt i å gjøre orket til Fabulaens verden sine "indianerne" (undertrykte, sykelige, alkoholiserte). Alle "grønnskolliinger" (nedsettende benevnelse på ork) blir utstyrt med svakheter som gjør disse rollene mindre velfungerende, særlig med tanke på deres muligheter til å fungere som gruppe (spillerne har ingen grunn til å stole på hverandres tyvaktige og feige roller).
Det där var intressant, jag har nämligen gjort nästan samma sak, bortsett från att jag plockade in dem som (den romantiserade bilden av) indianerna var innan de underkuvats av europeerna. Stäppens/skogens fritt vandrande härskare, krigare med en stark hederskodex, en shamanistisk religion och så vidare.

Jag gillar konceptet, det gör dem till en värdigare fiende (både med avseende på svårare motstånd och på beskrivningen av dem), det sätter in dem i ett sammanhang, det gör dem trovärdiga och det gör dem till mer än bara ansiktslösa horder.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,475
Dumma, dumma Nightowl...[OT]

"De går inte upp mot missla kokt i smör med lök och grönpeppar..."

Fast den utsökt egenmarinerade levern från misslan är fortfarande godast...
 

DragonLord

Warrior
Joined
30 Dec 2001
Messages
340
Location
Malmö/Gifu
Re: Använder benämningen "folk" istället för "ras"

Jag tycker det är väldigt intressant med kulturella skillnader inom rasen, mellan olika folk. Tänk på följande scenario:

Två skilda nationer dvärgar krigar mot varandra. För dvärgarna är detta inte så värst konstigt, de är ju inte likadana på olika sidor av gränsen tycker de. Ingen skulle ju anklaga en tysk och en fransman för att vara likadana. Däremot så skulle nog de flesta spelare hoppa ur stolen och tycka: "Men! Dom är ju dvärgar allihopa, varför slåss de med varandra?"

Ett av mina mål är att låta folkslagen bli lite intressantare genom att låta det finnas både fransmän och tyskar inom dvärgasläktet, så att säga... :gremwink:

/Pontus
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Nej...

Eons tiraker styrs inte av nån ond trollkarl - vilket i mina ögon helt och fullt räcker för att man ska slippa dras med orchnamnet. Orcher är onda, Mundana saknar ondska. Det är lättare att säga "Tiraker är inte onda" än "Eons orcher är inte onda". De är definitivt mer barbarer än onda.

Det är många orcher som varken är automatiskt onda eller nödvändigtvis styrda av någon ond trollkarl. I DoD står det t.ex. uttryckligen i rasbeskrivningen att "orcher är inte onda".
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Onda raser som inte är onda

I DoD står det t.ex. uttryckligen i rasbeskrivningen att "orcher är inte onda".
Först: Jag håller med Vindhand och Rosen, så ni vet det.
Sedan: Likt förbajat kan jag inte minnas en enda orch-SLP som var sjysst i ett enda äventyr. Även om de inte var onda var de alltid skurkar... ungefär som araber i amerikanska actionfilmer*. Man säger aldrig 'ah, DOM är onda!', men man fattar att de är det eftersom Ahnuld skjuter på dem.

Nu till frågan: Jag vet att det finns fina tillbehör och ditten för att spela tiraker i Eon (åtminstone en av stammarna, men jag minns inte vad den heter, är ju handelsmän och så) men har vi några exempel på sjyssta tirak-SLP? Jag har mött några i ett konventsäventyr en gång, men det var medvetet skapat för att vi skulle säga 'aha, ortjer! CHARGE!' och ha fel**.

Erik


*Något överdrivet; det är ju inte ovanligt att hjälten har en´lokal polare som är sjysst trots sin turban. Men you get da point.

**Sickna luringar, de var sjysstare än oss!
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,233
Location
Göteborg
Re: Nej...

Ursprungsorchen är väl Tolkiens? Isåfall tycker jag att man inte ska ha orcher som inte är onda. Då kan man lika gärna kalla dem tiraker eller gråtroll.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: Nej...

Ursprungsorchen är väl Tolkiens?
Nej, jag tror att jag hört att han snott dem från något mytologiskt kritter. Det är därför alla spel kan ha dem, men man inte kan ha tex en balrog eller hob (fast halfling går bra) utan att betala för det.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Nej...

Ursprungsorchen är väl Tolkiens? Isåfall tycker jag att man inte ska ha orcher som inte är onda.

Um, ja, det där var alltså exakt den åsikt som jag benämnde "om man kallar dem dvärgar ska de banne mig vara som dvärgar" i ett tidigare inlägg.

--
Åke
 

Cohen

Swordsman
Joined
4 Nov 2002
Messages
420
Location
Gävle
Re: Nej...

Nej, jag tror att jag hört att han snott dem från något mytologiskt kritter. Det är därför alla spel kan ha dem, men man inte kan ha tex en balrog eller hob (fast halfling går bra) utan att betala för det.

Det lustiga är att Orc egentligen är ett sjöodjur.

Vad Tolkien fick idén ifrån vet jag dock inte.
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Har länge gått och tänkt i samma tankebanor som du. Självklart är det så att om man vill använda kända raser i ett spel kommer folk nästan automatiskt att begära att nämnda raser ska se ut och bete sig som dessa raser i andra spel. Ändrar man något, kommer den sura kritiken.

Vill man ha med en ras men ändra lite på den, underlättar det ju förstås om man döper om den också, för då kan man alltid bemöta den sura kritiken med:

"Det skiter jag i om du tycker att Zakil är dvärgar för det är de inte. De är Zakil. Punkt slut."

Det eviga dilemmat är nog att det inte hjälper om man har klassiska raser, nya raser, eller gamla förändrade raser...de sura kommentarerna kommer säkert att dyka upp ändå...tills man inser att det varken är en själv som spelledare/spelskapare eller raserna det är fel, utan det är kritikerna det är fel på.

Det bästa är att skapa för sitt eget höga nöjes skull och lyssna på kritiken men inte låta sig styras allt för mycket av den. Har man en bra idé ska man inte låta någon annan förstöra den idén. Och har man bra spelare, så gnäller de inte på de raser man har i spelet.

/Skuggvarg - som gillar bra, konstruktiv kritik men ogillar dålig, obefogad kritik
 
Top