Nekromanti Fantasyrasfokus: Yak Folk

Ymir

Liten kantbaron
Eftersom jag visste att God45 inte skulle göra den här tråden bestämde jag mig för att göra den själv. Yikaria/Yak Men/Yak Folk är det naturliga resultatet av kongolerad awesome som uppstår om man tolkar om gamla tråkiga minotaurer från primitiva brutes till sofistikerade slavdrivare:

Yak Folk dök först upp i gamla D&D-settingen Al-Qadim, och har sedan dess varit med i tex monsterböckerna till D&D3,5. Jag har ingen aning om de finns i Pathfinder, antagligen inte, vilket då är en god anledning att bojkotta detta spel... Jag vet ärligt talat inte mycket om Jakmännen från Al-Qadim, en förhoppning med den här tråden var att någon gammal veteran skulle upplysa oss lite, utan det var mest beskrivningen av dem i D&d3,5 + coola illustrationer som i sig räckte för att förmedla att det här var totalt awesome. Det hjälper att tibetansk kultur är det koolaste sen aztekerna, särskilt när de inte tolkas som snälla, isolationistiska mystiker-munkar; Jakmännens kultur är av allt att döma mer som det gamla hederliga tibetanska imperiet under Tangdynastin, dvs krigiska, expansionistiska och dödsfixerade. Jakmännen har Sorcerer som favored class och kan åkalla Djinner och annat bös; de är klart en produkt av en mer orientalistisk och mystisk setting, där normala minotaurer hade känts lite redundanta (don't they always?) som jämförelse.

Ett problem med 'djur'-baserade fantasyraser är alltid huruvida djuret de är en humanoid version av även finns som djur i spelvärlden. Här har jakmännen en konkret fördel gentemot minotaurer om man är lagd åt detta hållet, i det att jakar är ganska lätta att ta bort från spelvärldens fauna i förhållande till kor. Den officiella versionen av Jakmännen är dock att de håller sig med stora hjordar av vanliga ointelligenta, fyrbenta jakar...jag vet inte riktigt vad jag tycker om detta, det känns lite konstigt somehow.

En annan bra grej med Jakmännen visavis minotaurerär att inte bara är tibetansk kultur awesome, det ger också jakmännen en slags dynamik och kulturell identitet, där minotaurer ofta känns väldigt löskopplade från någon som helst kulturyttringar. Detta är en stor bonys för mig som culture gamer, särskilt som jakmännens kultur lätt kan användas som plottsocker i klassiska stårys om förlorade bergskungariken, civilisationer som på ytan verkar vara småmysiga men i själva verket är korrupta och brutala, etc.

Nu lämnar vi canon-territorium; i min spelgrupps tolkning av Jakmännen till vår spelgrupps kampanjvärld var Jakmännens civilisation, tack vare sin isolation, en av få som inte kollapsade när den antika världen gick under, och Jakmännen tog tillfället i akt för att erövra stora arealer, plundra uråldriga stadsstater och kasta ut sina ärkefiender devorna från deras gamla paradisiska bergsfästen. Jakmännen slutade därför i en ganska stark position, men har sedan dess varit låsta i ständiga fejder med hobgoblins, vars civilisation i mångt och mycket tog över de låglänta människoriken som Jakmännen givit en dödsstöt. Våra Jakmän har en matriarkal tradition där man vördar prästinnor inom en vagt pseudobuddhistisk religion, koncentrerad på gudinnan Ashya och hennes änglar. Mycket av det här är givetvis ganska atypiskt för D&D: i det att jakfolkens kultur är komplex och nyanserad och därmed genuint intressant även bortom ett ytligt 'omfg awesome'-koncept, men det är fortfarande D&D och om det kommit till kritan i den här spelvärlden hade ni kunnat ge er fan på att den stora majoriteten av jakmännen är Neutral Evil.

Jag förväntar mig inte särskilt många inlägg i den här tråden, men bespara mig argument om minotaurers vara & icke vara; minotaurerna kommer definitivt diskuteras i en senare Rasfokus-tråd; det här är Jakmännens tråd, och premissen här är att de är automatiskt koolare än minotaurer eftersom jakar är koolare än kor (och Tibet är awesome). Och för alla som tvivlar på att pseudotibet är helt rätt ställe för en 3v1l, morbid slavdrivar-magiker-civilisation...this:

anth

Vetefan
Håller med om att Yak men är coolare än minotaurer och minotaurer är själva ganska coola.
Men jag trodde att yak men bara skulle kvalificera som en deltråd i den kommande minataur-tråden.
Vi borde få hit Storuggla - jag har för mig att han tycker om yak men ... och gnomer. :gremsmile:

Apropå ingenting: XM undrade om det finns det någon fantasy-ras som är baserad på lamadjur?
Jag skulle gissa på att om det finns så finns det i STAR WARS-universat - the mother of all strange races.

Ymir

Liten kantbaron
Om Yuan-ti har en egen tråd och inte diskuteras under 'Ödlemän', och högalver och svartalver har en egen tråd och inte diskuteras under 'Alver', då tycker jag gott Jakmännen också kan ha en egen tråd.

Och ja, alltså, Star Wars har ju allt; nånstans i dess miljoner utgivna produkter finns säkert en ras som åtminstone ser ut lite som lamadjur.

God45

#PrayersForBahakan
Fan vad cool ras :gremsmile: Jag hade inte ens hört talas om Yak folk innan det här så det var grymt bra att du gjorde en tråd om dem :gremsmile:

Jag älskar, älskar, älskar gamla dödsdyrkande Tibet. Är det någon civilisation som passar som nekromantiker/dödsmagiker är det de gamla tibetanerna.

Sedan är Yak:ar grymt bra djur för sådant här. Man tänker på en Yak och så tycker man de ser lite roliga ut och så. Men sedan ser man dem på riktigt och de är ENORMA. Jag vill inte slåss med en vanlig Yak, jag vill absolut inte slåss mot en humanoid en uppbackad med magi.

Återigen supercoolt att du gjorde din egen Rasfokus tråd :gremsmile: Om du vill göra fler eller någon annan vill göra trådar om raser de har intressanta saker att säga så kör hårt :gremlaugh:

Jim Magnusson

Veteran
Måste ju hålla med om att Yak Folk är bland de häftigare raser som jag sett. Toppen text och toppen ras. Måste rakt sno dom till mina framtida världar :gremwink:

Ond bråd död

Swashbuckler
Minotaurer borde inte ens vara vara en egentlig ras. De borde vara monster som föds av människor ungefär som de där vaddenuheter i Ravenloft.

Anchorman

Swashbuckler
Dem här hade jag aldrig hört talas om, men satan vad coola, måste lägga in dem nån gång