Nekromanti Fantasyrollspel ehh.. sökes?

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Jag har fått ett problem på halsen. Mitt intresse för fantasy har ökat och jag jobbar med ett scifispel. Jag har verkligen NOLL ambition att skriva ett enda spel till i mitt liv men däremot tror jag att de regler jag skapar nu kan bli riktigt sköna så jag skulle gärna använda dem i en befintlig fantasyvärld.

Därför söker jag coola fanatsyvärldar. Jag är ute efter klassisk Tolkienfantasy, Drakar och Demoner Grundutgåvan men kanske framförallt Ensamma vargen som iofs finns som rollspel men jag känner bara till böckerna. Mundana funderar jag också på, hur känns den boken? Är det tonvis med regler och listor som bara gör att man kan spela Eon till det eller är det en riktig genomträngande bok om just världen?

Sen skulle jag behöva ett magisystem komplett med besvärjelser för mitt eget är perifiert. Eller så skulle jag helt enkelt behöva lite byggstenar från de med erfarenhet att skapa ett magisystem dvs input: Det här bör ingå i ett magisystem av idag.

Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig i frågan?

solvebring

Superhero
Fast vad är det du söker? Söker du struktur för att bygga en fantasyvärld - vilka delar man bör ha, eller söker du inspiration för att skriva en fantasyvärld? I det andra fallet så skulle jag föreslå fantasylitteratur före fantasyrollspel. Det är ju "fiction" du vill åt då du vill måla upp, beskriva och ta fram en fiktiv värld.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Nej jag vill ha en färdig värld - helst utan regler. Däremot har jag alltså inget magisystem i mitt eget system vilket är det jag vill applicera på världen. Därav frågan kring struktur för att bygga just magisystem, alternativt: "tanka hem det här systemet, det funkar u de flesta spel och är riktigt kul".

solvebring

Superhero
Ehm, nu hänger jag inte riktigt med. Du vill rippa världen från ett fantasyspel som finns och klistra på dina regler? För att bara kunna spela för eget bruk då eller vad?

... solvebring fattar inte riktigt vad Niklas73 söker, eller rättare sagt - varför han söker det. solvebring trodde att Niklas ville skriva en egen fantasyvärld och lägga på sina regler för att skapa ett fantasyspel jämte Star Challenge.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
solvebring said:
Ehm, nu hänger jag inte riktigt med. Du vill rippa världen från ett fantasyspel som finns och klistra på dina regler? För att bara kunna spela för eget bruk då eller vad?
Exaktamundo. Endast eget bruk! :gremlaugh:

Brynolf

Dum fan
Eons Mundana är väl rätt väl beskriven om det är klassiska "encyklopediska" beskrivningar du är ute efter. Ereb likaså. Eller valfri AD&D-värld. Fanken, finns ju hur måna som helst vava?

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Mundana verkar också ha ett storskaligt krig i bakgrunden som mullrar och det är alltid bra. Ereb minns jag väldigt lite av däremot men har det på landet.Tror jag.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Helt OT

"Min tub. Där är NES-remixar. "

Kolla upp Instant Remedy på spottan eller tuben för jävligt sköna remixar av bla C64 låtar.

Brynolf

Dum fan
Re: Helt OT

Niklas73 said:
"Min tub. Där är NES-remixar. "

Kolla upp Instant Remedy på spottan eller tuben för jävligt sköna remixar av bla C64 låtar.
Yes, ett av mina favvoband. Om det nu kan kallas band...

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Re: Helt OT

Naj han är ju ensam och jobbar mest med spelmusik numer men Warriors Club version och Tranceversionen av Ghost n Goblins är ju helt outstanding. Även hans egna verk som Together är ju makalöst. Där ligger jag i lä med min egen trance känner jag :gremlaugh:

Krille

Super Moderator
Jag är lite sugen på Hellfrost. Det är en setting till Savage Worlds, och innehåller mer uppslagsinformation än regler (det kan vara vettigt att skaffa en Savage Worlds för att förstå magiregelmodden dock - Savage Worlds är vare sig dyrt ellet stort). Intrycket jag har fått av den är att det är standardfantasy, jävelepiskt men med låg maginivå, och framförallt fruset.

Anton P

Veteran
Trakorien kanske funkar, världen är ju väldigt spännande enligt mej i alla fall. (För er som eventuellt inte vet det är det världen som böckerna om den femte konfluxen utspelar sig i).

Unfair

Hero
EONs mundana är ett praktexempel men det kan bli lite dyrt då det är många moduler och de är gjorda för att komplettera varandra så du kommer vilja ha mer än 1-2.

Däremot så anser jag ju personligen att den största glädjen i rollspels skapande är att skapa världen. Och om man vet vad man vill ha så ska det nog bli ännu lättare, men det tar tid.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Den världen verkar spännande men jag blev lite avtänd av Svavelvinterboken - det var lite för mycket känsla av att "du borde känna till alla ord uttryck varianter yada".

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Det är just det jag inte orkar. Jag är mer sugen på kampanjer än att bygga spel efter 25 års rollspels och spelmakande. Ska kolla in Ereb Altor också... Är inte så sugen på en massa moduler utan vill ha en prydlig box med det mesta i.

Edit: I och för sig... Man kanske kan bygga upp en enklare värld som man bara fyller på i värsta fall. Men det vore kul att få inspireras istället för att alltid vara den som skriver.

Helmgast
Mundanaböcker

Mundana funderar jag också på, hur känns den boken? Är det tonvis med regler och listor som bara gör att man kan spela Eon till det eller är det en riktig genomträngande bok om just världen?

Det är väldigt lite regler i världsböckerna Mundana/Geografica Mundana, Fjärran riken, Alver, Dvärgar, Tiraker, Asharien & Soldarn, Consaber, Cirefalier, Barbarer & människofolk, Thalamur, Misslor så att spela dem med andra regler bör inte vara något problem.

Annat är det med monsterböckerna Monster & varelser, Monster i Mundana, Bestialiska folk, Drakar, i dem finns en hel del Eonspecifika regler.

Hjalle

Swashbuckler
Re: Mundanaböcker

"Världsböckerna", som du skriver, är ganska många till antalet. Nu var det ett tag sen jag ögnade igenom Geografica Mundana, som mer kortfattat beskriver (de flesta) av länderna, men med bara den framstår nog världen som ganska tråkig. Väldigt mycket torr info om vanliga maträtter, valuta, städer där det bor 2000 invånare och huvudnäringen är linnevävning och kanske nånting om en skog som ingen har återvänt från med livet eller vettet i behåll. Plus en massa exakt demografi, som är totalfucked. Inte sådär väldigt mycket rollspelsincitament för vare sig spelare eller spelledare. Då är de andra böckerna betydligt bättre - men de är ju en del till antalet.

Jag skulle kort sagt avråda från att köra Mundana - det måste finnas världar som är beskrivna koncisare och mer inspirerande.

/Hjalle

Nero_UBBT

Warrior

Jag kan hålla med om Geographica Mundana. Däremot, förutom visuellt (vilket blir bättre i de senare böckerna t.ex. nya alvboken och Cirefalier) är land/kulturböckerna oerhört välskrivna och i linje med visionen att ge en känsla av en värld som är sammanhållen och rimlig (men lite mindre av sagor och myter).

Dum Panda

Warrior

Lite off topic, men jag köpte Grundboxen till Eon 3, räcker inte den för att spela? Det är ju ändå 2 feta böcker...

Fienden

Hero

Dum Panda said:
Lite off topic, men jag köpte Grundboxen till Eon 3, räcker inte den för att spela? Det är ju ändå 2 feta böcker...
Tekniskt sätt: Ja. Rent praktiskt... Det GÅR. Men du vill ha mer, tro mig. Mystik & Magi samt Monster i Mundana är två som jag tror du verkligen, verkligen kommer vilja ha, typ.