Nekromanti Fantasyrollspel ehh.. sökes?

sakara

Veteran
så du vill ha en färdig värld med ett färdigt system?

varför inte bara ta ett system (ex Vampire) kombinera det med en tolkinvärld (allsköns fantasy) och utgå från magi från Dod?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Bra magisystem återfinner man IMO i Ars Magica, Gemini och Decipher's Lord of the Ring RPG.

Anton P

Veteran
Mitt tips angående magisystem är att titta in på Riotminds forum och leta upp tråden om vildmagi. Det var nån kille där som skrev helt galet bra regler (enligt mej i alla fall)!

Rickard

Urverk speldesign
Anton P said:
Mitt tips angående magisystem är att titta in på Riotminds forum och leta upp tråden om vildmagi. Det var nån kille där som skrev helt galet bra regler (enligt mej i alla fall)!
Var det denna tråd som du menade?

/Han som var nyfiken

Botulf

Hero
Mundana är en stor värld med massor att utforska och rymmer det mesta typer av stilar inom klassisk fantasy (hög, låg, grisodling, episk, mörkt, exotism, pseudohistoriskt osv). I Mundana finns plats för allt inom traditionell fantasy. Så jag skulle rekommendera att, som redan nämnts, utöka med de andra kampanjmodulerna som som du finner intressantast. Men som sagt blir det en del böcker att samla. Atlasboxen, Legender&Hemligheter, Alver, Dvärgar, Tiraker, Barbarer&Människofolk, Bestialiska Folk, Monster i Mundana och kanske någon geografiskt modul för något område du känner som tilltalande att sätta upp kamanj kring(Consaber, Cirefalier, Thalamur osv). I alla fall för att får en överblick över Mudana men slippa regelböckerna. Fördelen är att det är en en stor och detaljerad värld men just detta gör att man behöver tilläggen för att det ska kännas meningsfullt att använda den.

Trudvang skulle jag också rekommendera. Väldigt klassiskt tolkienianskt med inriktning mot det fornnordiska med lite inslag av tidigt medeltida anglosaxiskt, keltiskt, finskt, frankisk-teutonska influenser och mycket John Bauer. Väldigt stämningsfullt. Dock är kampanjinfo utspridd mellan grundböcker, världsböcker, äventyr. Med böckerna Osthem, Mittland och Vastermark som är de tre geografiska kampanjmodulerna som främst beskriver människornas värld så har du där en ganska robust setting. Lägg till Jorges Bestiarium för att få inblick över de unika varelser/monster som finns i världen och iaf ger någolunda basic info om de andra humanoida folkslag som finns. Om du ska köra eget regelsystem(finns dock massa världsinfo i DoDT Trudvang, Trudvangs Äventyrare, Snösaga m.m men man klarar sig på ovan nämnda böcker om du vill undvika regelböcker).

Ereb Altor avråder jag ifrån om du endast skulle vara inne på att skaffa kampanjboxen. Det är rätt torr och ger inte så mycket fördjupad intressant information och rekommenderar att använda den i combo med andra moduler. Till Ereb är de geografiska modulerna/kampanjerna(vissa av dom) de som gör världen intressant och ger användbar metaplot. Barbia för 80-tals filmfantasy kitsch, Trakorien (och de info som finns om världen i Konfluxsviten), DoD Ivanhoe om man vill ha göra mer mot medeltid osv(dessa är bara de jag tycker är bäst och intressantast ur ÄS DoD linje kopplad till EA).

Forgotten Realms antingen till AD&D eller D&D 3.X är rätt bra både i sina grundutföranden med mycket matnyttigt att de ger en bred high fantasy kampanjvärld. Och det finns nog ingen publicerad rollspelsvärld som har så mycket skrivet i lore, subsettings, moduler, romaner, PC- och TVspel, wiki´s osv.

Midnight är en d20 setting som är en värld som är väldigt tydligt med att det är baserat på Tokien men twisten att Sauron i LotR vann och nu gäller det att hantera detta. Tolkiansk mörk fantasy helt enkelt. Givetvis så är det inte Midgård rakt av utan namn osv är ändrade men det är inte svårt att greppa sammanhangen för temat på settingen.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Tack

...för alla era svar. Nu känns det som att det kommer gå utmärkt att hitta en bra fantasyvärld så fort jag hinner (nästa år?) :gremwink:.