Nekromanti Fantasyrollspel: Järnringens nya

CapnZapp

Myrmidon
Till min förvåning visste jag ingentin förrns jag nyss såg Fenix i butiken.

Då är jag ändå här rätt ofta... ;-)

Med andra ord, var diskuterar vi detta nya rollspel? (Här...?)

Se www.jarnringen.com

Leon

Leo carcion
Re: Järnringens nya

Jag vore nyfiken pa att fa veta mer om vad som star om spelet i Fenix?

(Inte for att jag inte hade kopt Fenix, men som man kan ana av bristen av prickar och ringar over bokstaverna bor jag inte inom SFboks distributionsomrade)

CapnZapp

Myrmidon

Grovt sett inte mycket mer än vad du kan läsa på deras webbsida. Spelet är absolut inte färdigt, det har inte Ens ett namn.

Mekaniskt snackades det om BRP fast med alla tärningar mellan d4 o d12. Spelarna slår allt, SL inget.

Mogger

Hipsteranka

Jag tror att settingen kan bli grym. Gillar redan svartalferna i Tistla fäste. Och språket håller säkert samma höga klass som tidigare.

Jag undrar om inhamrandet av ordet 'skattletare' innbär att JR hoppar på OSR-tåget? Eller om det snarare är en twist som mutanter letar fornfynd (medan de gör en massa andra coola grejer).

Bassejr

Hero

Jag vet inte mycket om spelet, men jag hoppas på att det blir lite klassisk svensk fantasy. "Trollskogen"-DoD style, typ. Om systemet är vanligt BRP, blir jag nog lite besviken. Jag skulle väldigt gärna vela se nåonting nytt och lite nyskapande. BRP fantasy käns redan som om det blivit gjort, mer än en gång. Då behöver det varanågonting väldigt imponerande och nyskapande på andra sätt.

Sen är jag inte helt säker på vad det betyder "BRP, fast med alla tärningar från d4 till d12"? Jag menar, man använder ju d4, d6, d8, d10, d12, och även d20 och d100 i grundläggande BRP, ellerhur?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ

Bassejr said:
Sen är jag inte helt säker på vad det betyder "BRP, fast med alla tärningar från d4 till d12"? Jag menar, man använder ju d4, d6, d8, d10, d12, och även d20 och d100 i grundläggande BRP, ellerhur?
Tales From the Floating Vagabond körde med ett system där man skulle slå under sitt färdighetsvärde, men tärningen man skulle använda bestämdes av svårighetsgraden, så var det ett lätt slag använde man en T6, har jag för mig. Var det utmanande slog man med en T10 och var det svårt slog man med en T100.

Kanske blir något i den stilen.

Bassejr

Hero

Rymdhamster said:
Bassejr said:
Tales From the Floating Vagabond körde med ett system där man skulle slå under sitt färdighetsvärde, men tärningen man skulle använda bestämdes av svårighetsgraden, så var det ett lätt slag använde man en T6, har jag för mig. Var det utmanande slog man med en T10 och var det svårt slog man med en T100.

Kanske blir något i den stilen.
Det kan nog bli intressant, jag gillar tanken på att växla vilka tärningar man slår med. Jag försökte bygga ett system förut där ens motsvarande grundegenskaper gav en större tärningar att slå med, för att uppnå ungefär det man säger här.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ

Mmmm, fireflyrollspelet körde ju också med det här att man grundegenskapen bestämde vilken tärning man skulle så med. Det var anledningen till att jag aldrig brydde mig om det spelet, så jag hoppas ju att Järnringen menar något helt annat =)

nyvinter

Illustrationist

Bassejr said:
Om systemet är vanligt BRP, blir jag nog lite besviken. Jag skulle väldigt gärna vela se nåonting nytt och lite nyskapande. BRP fantasy käns redan som om det blivit gjort, mer än en gång.
Det viktigaste är att det passar spelet. BRP känns tyvärr lite som vad majoriteten av rollspelssverige använder som grund eftersom "det är vad vi är vana vid". (Vilket inte enbart är negativt bara mest tråkigt att det är där ambitionsnivån för systemen ligger.)

Krille

Super Moderator

Rymdhamster said:
Mmmm, fireflyrollspelet körde ju också med det här att man grundegenskapen bestämde vilken tärning man skulle så med. Det var anledningen till att jag aldrig brydde mig om det spelet, så jag hoppas ju att Järnringen menar något helt annat =)
Ska man var helt petig så mättes både grundegenskaper och färdigheter i tärningsvalörer. Så det sätt som grundegenskapen och färdigheten bestämde att en d8+d6 skulle slås var att värdet i grundegenskapen var "d8" och värdet i färdigheten var "d6".

Men det är ju bara en slumpgenerator i högen och exakt hur man slumpar spelar på det hela taget ingen som helst roll hur den funkar så länge slumpgeneratorn funkar och inte tvärnitar spelet. Den kunde lika gärna vara en kortlek.

Det sagt så missade du något. Serenity RPG var asbra!

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ

Krille said:
exakt hur man slumpar spelar på det hela taget ingen som helst roll hur den funkar så länge slumpgeneratorn funkar och inte tvärnitar spelet.
Det här håller jag inte med om på något sätt. Systemet, och hur det fungerar (inte bara att det fungerar bra), är halva nöjet med ett rollspel. Den andra halvan är spelvärden och allt fluff. Eller okej, de är cirka 30% vardera, resterande 40% utgörs av HUR det är skrivet =)

Observera: nöjet med ett rollspel, nöjet med att spela rollspel är fördelat på ett annat sätt med fler variabler.

Arfert

Facit

nyvinter said:
Bassejr said:
Om systemet är vanligt BRP, blir jag nog lite besviken. Jag skulle väldigt gärna vela se nåonting nytt och lite nyskapande. BRP fantasy käns redan som om det blivit gjort, mer än en gång.
Det viktigaste är att det passar spelet. BRP känns tyvärr lite som vad majoriteten av rollspelssverige använder som grund eftersom "det är vad vi är vana vid". (Vilket inte enbart är negativt bara mest tråkigt att det är där ambitionsnivån för systemen ligger.)
Om man nu kommer lägga ner en massa rid och pengar på ett rollspel i Sverige, med dyra färgbilder till exempel, så är nog BRP ett förnuftigt val. Om man vill sälja. Folk gillar BRP (för svenska spel, för engelska verkar d20 vara populärare som bekant).

Krille

Super Moderator

Rymdhamster said:
Krille said:
exakt hur man slumpar spelar på det hela taget ingen som helst roll hur den funkar så länge slumpgeneratorn funkar och inte tvärnitar spelet.
Det här håller jag inte med om på något sätt. Systemet, och hur det fungerar (inte bara att det fungerar bra), är halva nöjet med ett rollspel. Den andra halvan är spelvärden och allt fluff. Eller okej, de är cirka 30% vardera, resterande 40% utgörs av HUR det är skrivet =)

Observera: nöjet med ett rollspel, nöjet med att spela rollspel är fördelat på ett annat sätt med fler variabler.
Fast slumpgeneratorn är inte systemet. Det är en komponent i systemet vars uppgift det är att ta fram ett slumpvärde på en viss skala med en viss fördelning. Slumpvärdet stoppas sedan in i systemet för att få fram ett resultat.

Hur slumpgeneratorn fungerar kan spela roll i vissa fall mer än andra: exempelvis funkar inte GURPS Castle Falkenstein, för gentlemän spelar inte tärningsspel och nämner inte ens tärningsspel i närheten av en dam. Tärningar är för slödder och underklassen och möjligen den där uppkomlingen Napoleon III. Alltså ska Castle Falkenstein spelas med kort!

Men generellt sett, och utan att veta det minsta om spelvärlden i Järnringens Nya Fantasyspel ("JRNFS"?) så kan jag verkligen inte se hur en slumpgenerator skulle funka sämre än en annan, så länge som resten av systemet anpassar sig till skalan och fördelningen.

Men det sista säger sig lite självt - ingen jävel skulle få för sig att tro att d100 skulle funka mot WoD-prickar (utan en sjujefla konverteringsprocess i alla fall).

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ

Krille said:
Fast slumpgeneratorn är inte systemet. Det är en komponent i systemet vars uppgift det är att ta fram ett slumpvärde på en viss skala med en viss fördelning.
Det är en del av systemet, och lika lite som ett system som baserar sig på en kortlek intresserar mig så intresserar mig ett system som använder sig av en slumpgenerator som fireflies inte det minsta. Så jag hoppas verkligen att järnringen menar något helt annat, trots att det ser mycket mörkt ut baserat på vad de skrivit.

Krille

Super Moderator

Rymdhamster said:
Det är en del av systemet, och lika lite som ett system som baserar sig på en kortlek intresserar mig så intresserar mig ett system som använder sig av en slumpgenerator som fireflies inte det minsta. Så jag hoppas verkligen att järnringen menar något helt annat, trots att det ser mycket mörkt ut baserat på vad de skrivit.
Vad är skillnaden, rent emotionellt (inte matematiskt) på att slå exempelvis d8+d6 och jämföra med en svårighet, och d20+skill modifier och jämföra med en svårighet, eller d20+difficulty och jämföra med färdighetsvärdet?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ

Krille said:
Vad är skillnaden, rent emotionellt (inte matematiskt) på att slå exempelvis d8+d6 och jämföra med en svårighet, och d20+skill modifier och jämföra med en svårighet, eller d20+difficulty och jämföra med färdighetsvärdet?
Antagligen den samma skillnaden mellan mynta och korriander? Det ena älskar jag den andra hatar jag. Ett system där värdet i grundegenskaper och färdigheter är olika sorters tärningar och dessa ska slås och lägga ihop är för mig tråkigt och ointressant.

Bolongo

Herr Doktor

Krille said:
Tja, jag kan inte svara för Rymdhamster, men för egen del skulle jag säga att det matematiska kan bli emotionellt. :gremwink:

Som spelare känner jag mig tryggare när jag har ett intuitivt grepp om sannolikheterna i resolutionssystemet. Allra enklast att greppa är förstås de renare d20- och d100-varianterna. Även kurvorna för 2d6 och 3d6 har jag fått ett hum om.

Detta är nog anledningen att jag inte riktigt brukar känna mig tillfreds med dice pools. De är för ogenomskinliga. Jag förstår ju varför de finns: skalbarheten är totalt överlägsen allt annat. Men jag kan inte komma ifrån den cyniska misstanken att inte ens spelkonstruktörerna har gjort sin matteläxa ordentligt och räknat ut alla systemets konsekvenser.
Den enda gången jag sett en fördel med dice pools var när vi spelade Mage: The Ascension. Magi i det spelet skall vara oförutsägbar, så där blev det en feature istället för en bug...

nyvinter

Illustrationist

Arfert said:
Om man nu kommer lägga ner en massa rid och pengar på ett rollspel i Sverige, med dyra färgbilder till exempel, så är nog BRP ett förnuftigt val. Om man vill sälja. Folk gillar BRP (för svenska spel, för engelska verkar d20 vara populärare som bekant).
Helt klart. Jag är glad att vi har BRP-arvet och istället för något level-system. Men det där "om man vill sälja" gör mig lite ledsen mest för att det ligger en jävla massa sanning i det, för även om det är ett helt okej val i många fall så tvivlar jag på att det alltid är det bästa. Och det bästa för spelet kommer alrig upp eftersom man måste sälja.

CapnZapp

Myrmidon

Krille said:
Gott :gremsmile:

(Frågan ställdes för att jag, trots att jag letade, tyckte det var osannolikt ingen annan redan bräckt nyheten, exempelvis i Nyhetsforumet)