Nekromanti Fantasyrollspel: Järnringens nya

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Re: Järnringens nya

CapnZapp said:
Krille said:
Gott :gremsmile:

(Frågan ställdes för att jag, trots att jag letade, tyckte det var osannolikt ingen annan redan bräckt nyheten, exempelvis i Nyhetsforumet)
Misstänker att vi nog redan har avhandlat det mesta för längesedan i vrållådan :gremsmile:

CapnZapp

Myrmidon

Bassejr said:
Jag vet inte mycket om spelet, men jag hoppas på att det blir lite klassisk svensk fantasy. "Trollskogen"-DoD style, typ. Om systemet är vanligt BRP, blir jag nog lite besviken. Jag skulle väldigt gärna vela se nåonting nytt och lite nyskapande. BRP fantasy käns redan som om det blivit gjort, mer än en gång. Då behöver det varanågonting väldigt imponerande och nyskapande på andra sätt.
Mja... alltså: jag tror Järnringen inte fokuserar särskilt hårt på "system" utan mer på "setting"... så de kan väl vara nyskapande utan att behöva uppfinna nya regler?

Om Järnringen känner sig trygga med BRP tycker jag de gör rätt i att "keep it simple" vad gäller reglerna, så de kan fokusera på stämning, miljö, persongalleri, scenarier.

Vill man vara en smula elak säger man förstås att det är bra att Järnringen fokuserar på det de välförtjänt är kända för, och att de inte försöker hitta på nya regelsystem... som de kanske inte är lika kända för. :gremwink:

:gremlaugh:

CapnZapp

Myrmidon

nyvinter said:
Det viktigaste är att det passar spelet.
Medhåll!

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">BRP känns tyvärr lite som vad majoriteten av rollspelssverige använder som grund eftersom "det är vad vi är vana vid". (Vilket inte enbart är negativt bara mest tråkigt att det är där ambitionsnivån för systemen ligger.) </div></div>Jag håller inte med, om du med detta vill säga att BRP är mindre ambitiöst än andra spel.

Tag exempelvis Svavelvinter och nya Coriolis: två spel som ser urläckra ut. Men tyvärr bygger de på en helt ny paradigm (karaktärs och platscentrerat rollspel) som jag vet jag aldrig får med mig mitt rollspelsgäng på (jag vet, jag har provat).

Så det är inte fel att se att någon håller kvar vid BRP, om så bara för att det låter mig hoppas på "traditionellt" (SL-lett, scenariostyrt) rollspelande, eller åtminstonde att det är lätt att spela spelet på det viset :gremsmile:

Och för övrigt vill jag påstå att de bästa BRP-varianterna är väl så användbara som många andra moderna rollspel. Om man med BRP däremot menar det klumpiga och grova ursprungliga systemet (som Chaosium fortfarande klamrar sig fast vid) har jag förståelse för att det känns begränsat.

Men i mångt och mycket har indie-"revolutionen" lett till rollspel som jag skulle vilja säga är "annorlunda" snarare än "bättre". Att spela karaktärsdrivet rollspel är inte bättre än att spela scenariodrivet. Det kanske känns fräscht och nytt, det kanske sparar spelledarens tid, men det är vare sig mer eller mindre än ett annat sätt att spela på. Inte bättre.

CapnZapp

Myrmidon

Bolongo said:
Tja, jag kan inte svara för Rymdhamster, men för egen del skulle jag säga att det matematiska kan bli emotionellt. :gremwink:
Precis. Visst är det så. Vi behöver alla visa respekt för så enkla saker som "jag spelade DoD tills de bytte bort T100 och införde äckliga T20" (eller tvärt om).

För att ta ett exempel som kanske inte är riktigt superaktuellt... :gremwink:

CapnZapp

Myrmidon

Hans E Magnusson said:
Misstänker att vi nog redan har avhandlat det mesta för längesedan i vrållådan :gremsmile:
Jag läser inte chatten. Och den sparas inte till eftervärlden. Syns inte, finns inte.

Jag är här för forumets skull. Älskar permanent text. Djupt ointresserad av flyktig text... för att inte tala om podcasts eller videorecensioner :gremsick:

:gremcool:

CapnZapp

Myrmidon

Bolongo said:
Detta är nog anledningen att jag inte riktigt brukar känna mig tillfreds med dice pools. De är för ogenomskinliga. Jag förstår ju varför de finns.
Jag förstår också varför de finns, men jag ser det personligen som 100% bug 0% feature att inte kunna jämföra chansen att lyckas mellan olika handlingar jag ser framför mig. Det är viktigt för mig att själv som spelare ha kontrollen över om och när jag väljer göra en svår/riskfylld handling kontra en rutinmässig. Det finns tillräckligt med godtycke i hur SL kommer fram till din effektiva chans att lyckas, jag ser inget mervärde i att uttrycka denna chans på något mer komplicerat sätt än ett procentvärde.

Att få skalbarhet "på köpet" (hur sannolikhetskurvan med fler tärningar automatiskt böjs av) är, enligt mig, inte värt priset med enkelhet, öppenhet och klarhet i chansen att lyckas.

Men det är trevligt att olika rollspelare får sina olika behov tillgodosedda med olika spel, så jag är 100% positiv till dagens stora utbud av regelmotorer jämfört med likriktningen på åttiotalet.

Men jag är alltså inte bara "inte riktigt tillfreds" med dice pools - jag undviker sådana spel så gott jag kan. Men det är jag det.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ

CapnZapp said:
Men tyvärr bygger de på en helt ny paradigm (karaktärs och platscentrerat rollspel)
Bara om du väljer att göra så. Svavelvinter har jag i och för sig inte tittat på, men Coriolis funkar utmärkt att spela precis som vanligt. Finns inget i systemet som KRÄVER "karaktärs och platscentrerat rollspel" =)

CapnZapp

Myrmidon

Nej inte v1 - om något fick det spelet kritik för att vara för traditionellt (särskilt här: wrnu älskar ju indiemekanismer).

Jag talar om kommande v2, som kommer använda FATE. Ett system som kretsar kring just det jag har nått insikt om inte alls funkar för mitt gäng.

Att spela ett FATE spel med spelare som känner sig distraherade och alltför utmanade av hur de förväntas vara med och bygga historien tror jag vi är överens om är ingen bra plan.

(Ska jag spelleda Ikonernas Nåd, om och när den någonsin ser dagens ljus, så har jag insett jag får smälla ihop ett grovt BRP hack... om det alls kommer fungera. En kampanj som inte bara är portade till FATE-stats utan som verkligen är uppbyggd kring och omfamnar FATEs spelparadigm lär ju inte ha traditionella scenarier överhuvudtaget? För att nu ha gått väldigt off topic...)

CapnZapp

Myrmidon

Järnringens Coriolis var traditionellt och i så motto användbart ur min synvinkel.

Dvs spelet och siffrorna beskrev din karaktär. Inga "metavärden" för att påverka storyn och "ta över SL-hatten" etc. (Jag räknar inte Fate points (=Öde) som särskilt nydanande; redan WFRP hade ju dem)

(Sedan att jag aldrig skulle få för mig att använda det systemet för ett framtida Ikonernas Nåd är en helt annan sak. Och det säger jag efter att ha pulat med det en hel del...)

Utan att gå in på detaljer kan jag tycka att det görs lite väl hård åtskillnad mellan "indie" och "trad" här.

FATE är ett flexibelt system som kan användas till flera olika spelstilar. Ikonernas nåd blir en kampanj vars grundhandling är fastslagen på förhand, och C2 blir inte ett spel där spelarna förväntas skapa handlingen.

Det finns massor av spel som inte är BRP men som ändå inte kräver att spelare ska ta på sig någon SL-hatt. Mutant: År Noll är ett av dem, C2 ett annat. :gremsmile:

Arfert

Facit

Nja, Fate kan ju spelas både som trad och indie. Det finns ju flera Fate-spel som känns väldigt trad när man spelar dem. Som Legends of Anglerre och Starblazer.

mr_si

Warrior
Jag måste erkänna att jag fick en extrem "meh-känsla" när jag läste artikeln om spelet i Fenix. Både det som skrevs om världen och regelsystemet kändes oerhört klyshigt och trist...

Hoppas jag får fel :gremsmile:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ

TomasFriaLigan said:
Det finns massor av spel som inte är BRP men som ändå inte kräver att spelare ska ta på sig någon SL-hatt. Mutant: År Noll är ett av dem
*drar en suck av lättnad

=)

CapnZapp

Myrmidon
Mr_Si said:
Jag måste erkänna att jag fick en extrem "meh-känsla" när jag läste artikeln om spelet i Fenix. Både det som skrevs om världen och regelsystemet kändes oerhört klyshigt och trist...

Hoppas jag får fel :gremsmile:
Tror det främst är bilder och stämning som var i fokus denna gång.

Att bara säga "svartalfer i BRP" räcker såklart inte för mer än ett Meh!, men ingen tror väl heller detta är allt - klart det kommer mycket mer framöver :gremsmile:

Förstefadern

Veteran
Hoj alla! Kul att ni är nyfikna på projektet; synd att vi inte har så mycket att berätta/visa ännu (vore tråkigt att skvallra om sådant som ännu är obestämt och sedan måsta ta det tillbaka). Men som ni ser rullar vi sakta framåt (ny post idag på www.jarnringen.com) och så snart vi öppnat dörrarna till vårt forum kommer vi att annonsera det här. Precis som när vi utvecklade MUA hoppas vi på massor av feedback från RPG-Sverige!

Arfert

Facit
Jag är positivt nyfiken, men vill gärna ha lite mer kött på benen. Och det är alltid trevligt med ett nytt svenskt fantasyrollspel. Speciellt om det blir bra och eventuellt blir i min smak. :gremwink:

CapnZapp

Myrmidon
Om någon undrade vad det där var för något:

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">Varför heter spelet Symbaroum?

Spelet delar namn med den fornstora högkultur som för länge sedan dominerade den region där skogsbältet Davokar och drottningdömet Ambria nu ligger.</div></div>
http://www.jarnringen.com/faq/