BMOC said:
Lite OT på min egen fråga kanske men skulle någon kunna förklara hur olika versioner av Dungeons & Dragons hänger ihop liksom, det verkar finnas en uppsjö av material och vad hör till vad?
Och vad skiljer versionerna åt? Är det helt andra regler så att om jag skulle ha ett äventyr till Pathfinder så kan jag bara använda det till nån viss version eller JAG HÄNGER INTE MED?!?!?!
Ok, det här kommer vara rätt långt men:
Först kom Classic D&D som bara hette D&D det var världens första rollspel och innehöl extremt få regler och bara 3 klasser, Magic-user, Cleric och Fighting-man. Det kom några supplement till den versionen som Unerthed arcana oh Blackmoore. I de supplementen lade de till extra klasser så som Paladins och Monks.
Sedan kom en hög lådor så som Mentzer och de andras. Dessa var uppdelade i olika låder för olika levlar, en box för level 1-5 och så vidare. Det viktigaste här är att att detta ledde tillslut till en bok som heter "The rules commpendium" och en produkt linje som hette basic D&D som förutsatte att GM:en själv hittade på regler för många saker.
Sedan kom 1:ed Advanced Dungeons & Dragons som hade fasta regler för nästan allt och var gjort för att spelas i turneringar. Det här spelet har raser och klasser separat från varandra för första gången. Innan detta var alltså Alv en klass. Reglerna är också mer avancerade än basic.
Efter ett tag kom 2:ed som var mest en errata till 1:ed där de fixade lite regler men det är 90% samma spel. Spelet är dock "barnvänligare" då man tog bort lönmördarklassen, bytade namn på Demonerna och Djävlarna och tog bort halv-orken pga våldtäckts referenserna. Den stora grejen med 2:ed är alla dess coola settings som Dragon Lance och Dark sun.
Efter 2:ed går TST, företaget som Gygax grundade, under och licensen säljs till Wizards of the coast som släpper de senare versioner. Allt jag nämnt hittils är kompatibelt med varanat med endast extremt små modifikationer.
3:ed kom och var grymt men regelmässigt trasigt och ersattes snabbt av 3.5 som är en regelfixad varsion. Här finns regler för allt, lättare matte och fler alternativ. Den största grejen var dock the open game licens som lätt alla andra använda reglerna till mer eller mindre vad de ville vilket ledde till massivt 3-parts stöd. Detta bet dock Wizards i röven när de släppte 4ed och företaget Paizo släppte Pathfinder som är 3.5 fast med lite regelfixar och extra godis. Pathfinder brukar därför kallas D&D 3.75. Alla dessa saker är kompatibla med varandra mer eller mindre, håll ett öga på balansen bara.
4:ed fokuserade hårt på spelplannen och taktiska strider. Det är svårt att göra karaktärer men lätt att spela. Spelet tog också inspiration från mmo:er vilket är grymt coolt enligt vissa (mig) och fruktansvärt enligt andra (enligt folk som har fel). Du börjar också som en cool trollkarls hjälte istället för som tidigare när du på lv.1 var kanon mat med 1 magisk missil som gör 1d4 skada, 1 hp och en dolk som backup vapen fast i fantasy Vietnam.
Sedan finns retroclonerna. Labyrinth lord är basic d&d. Swords & Wizardry är classic d&d. Lamentations of the flame princes är 3.5 blandat med basic... Det brukar stå på deras hemsidor vad de är inspirerade av.
(Egentligen är alla editions kompatibla med varandra om man viftar bort reglerna som gm. Så vill någon spela en klass från 3.5 i 1:ed så tvinga dem bara att skippa feats och skills och så bör det vara ganska balanserat. Detta funkar inte lika bra med 4ed eftersom karaktärer där är mycket mäktigare än i tidigare editions men gör dem någon level efter de andra så bör det funka.)