Alltså jag håller med faktiskt, åtminstone delvis. Tycker det är intressant att ha med åtminstone en tanke om sånna saker, varför inte alver styr världen tex.
Klassikern brukar vara att dom lever länge, är smarta och smidiga osv.. Oftast väldigt magiska (magikunniga eller liknande).
Hur har man med att dom lever så pass länge, men inte (vi säger i d&d) är lvl 20 allihopa. Eller mästersmeder eller vad som helst.
Om man lever i tusen år, och en människa lever i.. vi säger 100 år. Dom är dessutom inte lika smarta. Apor typ
Jag gillar att ha med nån sån variant, att alver ofta kan vara lite rasistiska bara för att dom inte förstår sig på människor.
En tanke kan ju också vara att det är sådant som gör att dom inte förstår sig på människor, ett år när man lever 100 är ju lite mer än när man lever 1000+. Dom ska ju vara smarta, men om man tänker att dom verkligen inte känner den där stressen, då kan man ju faktiskt se hur dom inte kan sköta tex en stad: "Men Sir, du måste ta ett beslut!" "Jag håller på" "Men du har hållit på i 3 veckor nu!!".. iofs inte alltför olikt vårat eget samhälle ibland
Sen kan man ju då tänka sig tex dessa lugna fridfulla alver, människorna blir mer och mer och dom tänker inte på det så mycket. "Plötsligt" är dom bara för många. Vad händer?
Jag hade en gång en sån tanke på att alverna en gång styrde allt, människorna blev till via evolutionen från apor typ.. Blev använda som slavar (typ apor i gruvor osv) tills människorna började bli för utvecklade och inte ville längre. Man bestämde sig för att ta död på dom innan dom blev för besvärliga, men dom hade avlat sig så mycket att dom var helt enkelt för många.
En alvkrigare som är 10 ggr bättre i strid än en människa fick fortfarande problem när han mötte 10 eller mer själv.
Alverna som inte föddes så ofta kände av varje död mer än människorna. Tillslut använde man massivt mycket med magi vilket höll på att rämna världen istället så man "gav upp", backade undan och lät människor ta över några områden.
Därifrån fortsatte det sen.
Logik är kul, till en viss gräns. Alver som ras kanske inte är "logiska" i vår värld, för att det inte finns nån sån typ.. Å andra sidan finns det värre saker på vår egen lilla planet är jag sett i nån skräck/science fiction film ever...
Tex nån liten varelse som infekterar myror, sprider sig i kroppen och när den når hjärnan kan den styra den. "Mind control" och ÄKTA sådan, FINNS alltså på riktigt.
Jättebläckfiskar på 30 meter och sådant finns ju också.
Så vad som egentligen är möjligt eller inte är många gånger bara åsikter.
Den där värdshus värden kanske som någon sa har en deal med banditer, får dit mat med magi eller liknande.. Spelar det nån roll? Ja, om någon undrar. Annars Nej.
Tänk också på att om man inte spelar på jorden, vilket man oftast inte gör, så skulle all evolution rent logiskt ha sett ut annorlunda = vad säger att det är konstigt.
Den där rika mäktiga personen som har mer att förlora på att hjälpa necromantikern kan ju ha flera "logiska" anledningar.
Han kanske är utpressad att hjälpa till, han kanske bara hade tråkigt. Han kanske har ADHD och inte riktigt tänkte sig för men insett att det är försent att ändra sig. Det är enklare att komma undan med att köpt en toblerone för skattebetalarnas pengar än att erkänna man huserar med odöda i kloakerna.
Ofta brukar ju besvärjelser med större effekter ha någon sorts kostnad, kanske inte i alla spel men nog är det sant att många gånger kan ekonomin och samhällsstrukturen vara helt åt helvete. Fast å andra sidan, det kanske finns "lagar" mot att just använda Bankett magin för allmänheten, menar det kanske hände just så för 400 år sedan, ett gäng magiker som startade en supermakt pga det, krig som sedan slet sönder landet osv.. Eller så kanske magikerna bara inte bryr sig om små puttiga bönder.
Tänk själv hur det ser ut i verkligheten, USA har en försvarsbudget som är helt galet stor och bara en del kunde föda hela världen liksom brukar dom väl säga. Finns massor med miljonärer, miljardärer osv som inte gör nåt för fattiga människor. Finns de som skiljer sig så klart, men miljardären som skänker en miljon om året till fattiga är ju även om det är bra att han gör det och väldigt snällt, så blir han ju inte direkt fattig efter det heller. Fattiga människor som "lyckats" i världen och blir rika är sällan heller världsförändrande människor även om dom säkert ofta hjälper till. Varför skulle det vara någon skillnad i en värld med magi?
Dom kanske inte ens tänker på det, som den där drottningen i england som när hon fick höra att folket var hungrigt, sade "varför äter dom inte bara kakor". Det där KAN vara en myt eller nåt, faktiskt inte kollat upp det, men oavsett så känns det inte helt overkligt att det kunde ha hänt.
Angående Urkor så kan jag bara säga att det är tragiskt att du i din besvikelse över fantasirollspel väljer att trycka ner andras religioner. Som icke troende är du dessutom förbjuden att benämna Urkor som annat än Den Store Svettige.
Nä men, bara för att "storyn" säger att världen är skapad så innebär det ju inte att det är det. Vet inte hur du tänkte när du hittade på det där, men har man lite koll på våran nordiska mytologi så är det helt "logiskt". Redan långt inlägg men om du vill kan jag slänga in en beskrivning på våran skapelseberättelse så ser du ju att det kan bli lite tokigt ibland