Franz
Nin geed gali jirey geed loo ma galo
- Joined
- 4 Dec 2010
- Messages
- 7,068
Jag har ganska länge tyckt att grimdark skurkar i fantasyspel är lite trista och att det ofta blir samma ondingar i nya kostymer. Av den anledningen har jag börjat föredra skurkar som är småsinta, fega och fåfänga, lite som Prins John i tecknade Robin Hood. En skurk som i sin personlighet bara är en patetisk liten usling men som av en eller annan anledning ändå utgör ett hot, exempelvis genom att vara härskare över ett rike.
Detta sätt att närma mig fantasyskurkar har gett mig en idé som börjat gro. Det handlar om en skurk i form av en jättemäktig magiker, men som trots alla sina krafter helt saknar värdighet och är småsint, ogin och självcentrerad. Och viktigast av allt, han älskar att vinna och tvekar inte att fuska för att göra det.
Jag tänker att själva upplägget är att den onda magikern har stulit en pryl som rollpersonerna av någon anledning ska hämta tillbaka. Trollkarlen är mycket mäktigare än rollpersonerna och skulle lätt kunna döda dem på en gång, men hans fåfänga gör att han vill vinna över dem. Han lockar dem därför till olika tävlingar, säger att han ska ge dem saken de vill ha ifall de bara lyckas med den här utmaningen först. Utmaningen verkar löjligt lätt men det finns alltid en hemlig knorr som gör den mycket svårare än vad man först trodde.
Exempelvis så säger trollkarlen att han ger dem saken ifall de går med på att strida mot hans katt. Det är en vanlig katt så det borde ju inte vara svårt. Men när rollpersonerna sagt ja krymper han dem och vips är det som att kämpa mot ett monster.
Jag tänker att varje utmaning på något sätt ska ge rollpersonerna en nyckel åt att besegra trollkarlen så att hans egen småsinthet blir hans undergång. Exempelvis att mössen i trollkarlens hem ger rollpersonerna nån magisk Sten de stulit som tack för att de dödat den läskiga katten.
Nu behöver jag tips på utmaningar som trollkarlen kan ge rollpersonerna som från början verkar enkla men som genom fusk och tricks blir väldigt svåra att utföra!
Detta sätt att närma mig fantasyskurkar har gett mig en idé som börjat gro. Det handlar om en skurk i form av en jättemäktig magiker, men som trots alla sina krafter helt saknar värdighet och är småsint, ogin och självcentrerad. Och viktigast av allt, han älskar att vinna och tvekar inte att fuska för att göra det.
Jag tänker att själva upplägget är att den onda magikern har stulit en pryl som rollpersonerna av någon anledning ska hämta tillbaka. Trollkarlen är mycket mäktigare än rollpersonerna och skulle lätt kunna döda dem på en gång, men hans fåfänga gör att han vill vinna över dem. Han lockar dem därför till olika tävlingar, säger att han ska ge dem saken de vill ha ifall de bara lyckas med den här utmaningen först. Utmaningen verkar löjligt lätt men det finns alltid en hemlig knorr som gör den mycket svårare än vad man först trodde.
Exempelvis så säger trollkarlen att han ger dem saken ifall de går med på att strida mot hans katt. Det är en vanlig katt så det borde ju inte vara svårt. Men när rollpersonerna sagt ja krymper han dem och vips är det som att kämpa mot ett monster.
Jag tänker att varje utmaning på något sätt ska ge rollpersonerna en nyckel åt att besegra trollkarlen så att hans egen småsinthet blir hans undergång. Exempelvis att mössen i trollkarlens hem ger rollpersonerna nån magisk Sten de stulit som tack för att de dödat den läskiga katten.
Nu behöver jag tips på utmaningar som trollkarlen kan ge rollpersonerna som från början verkar enkla men som genom fusk och tricks blir väldigt svåra att utföra!