Nekromanti Fantasyspel med sociala konflikter i fokus

Hattifnatten

Warrior
Joined
23 Oct 2011
Messages
223
Location
Boden/Luleå,Norrbotten
Tjo!

Jag arbetar just nu på en trevlig liten fantasyvärld som består av ungefär hundra öar, och jag ska skriva ett litet spel om det, som ska fokusera på sociala konflikter.
Men efterson att d et är fantasy så ska svärdsfäktning och slagsmål ochså ha en del av det.

Vad anser ni att man ska ha med i ett sådant system/spel, spelet ska även fokusera mycket på samhälässklasser, samhällsproblem, rikedomar och politik.

Idéer någon?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Harem. Inget skapar så saftiga sociala konflikter som klassisk polygami.
Islam-style slaveri, dvs slavar som en status på många olika samhällsnivåer och med vitt spridda funktioner , är nära kopplat till detta och låter precis rätt givet temana du vill fokusera på.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Örike? Pirater är väl alltid bra att jobba med?

Folk som på grund av fattigdom drivs att blir pirater. Både på land och vatten.
De kan ägna sig åt någon form av beskyddarverksamhet a la gängkriminalitet. De har "sina" öar som de skyddar mot andra pirater och staten för logi, gömställen och pengar.
Pirater på land som lurar skepp på grund och sedan plundrar dessa.
Här kan man väva in även högre makter som beskyddar beskyddarverksamheten. Politiken påverkar vilka öar som skyddas och vilka som lämnas åt sitt öde. En del pirater kanske sponsras av adel och kungamakt?
Någon kanske får för sig att försöka få piraterna att gå ihop till en flotta och bli en riktig makt att ha i ryggen i det politiska maktspelet.
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
för spelarna
1. ett välutvecklat system för naturresurser, och kapaciteter. Gärna abstrakt. Nätverk, välstånd, kontroll över naturresurser och juridiska privilegier bör kunna hanteras och höjas på samma sätt som färdigheter.
2. ett system där tidigare relationer till en NPC påverkar framtida relationer, även i fiktionen. Se NOIR som ett gott exempel på detta. Allianskartor bör uppmuntras.
3. Ett kraftfullt rank- och privilegiums-system. Om man tänker sig att vissa samhällsgrupper inte ens har rätt till rättegång, så blir rps tillgång till sina egna papper som bevisar att stadsvakten inte har rätt att avrätta RP desto viktigare; dessutom tillför det ett nytt potentiellt lager av belöningar och motivationer, i undantag från vissa juridiska regler, eller vidare allmänna privilegier. Ett strålande sätt att naturligen introducera det politiska in i ett spels mekanik.

för världen
1. tydliga traditioner och historier, vilka skiljer sig kraftigt ifrån varandra, och påverkar den lokala politiken kraftigt, och tar sig uttryck liknande varandra genom historien. Exempel: sardinien har en intressant kombination av mysticism och lokalism, vilken först ledde till kvinnliga juridiska rättighter (medeltid/renässans), sedan till en av de mest progressiva tidiga konstitutionerna (1700-tal), och sedan till ett av de starkare mobsterväsendena. Detta skiljer sig i beteende kraftigt från Corsica, där motsvarande mobsters visserligen också frodas, men har sin bakgrund i feodalrörelser.
Sök att hitta förklaringar till varje fenomen, och tillåt dessa att ge skickliga spelare fördelar.

2. Starka beskrivningar av tillgängliga statliga resurser. Låt järntillgången spela roll, liksom salpeteret. Om du har ett slutet system med ca 100 enheter av varierande storlek, så finns det en significant sannolikhet att dessa kommer att dras in i en kamp med varandra, av karaktären sent 1800. Ett alternativ vore att slänga in en stark extern makt, eller ett par av dessa, placerade på olika håll utanför öbältet. Detta för att ge en känsla av renässansitalien eller great game.

3. Dirty dungeon. Utmärkt även för politiska komplotter, juridiska strukturer med mera. http://lonelygm.blogspot.se/2012/01/john-wicks-dirty-dungeon.html

4. en mall för varje politisk enhet innehållande följande data, ca. 3-5 meningar om varje:

4.1 Statens grundande, och grundare - sammanhang, lite personlighet, med mera.
4.2 Statens största strategiska tillgång i jämförelse med andra stater - malm, hamnar, utbildat folk, med mera.
4.3 Statens största taktiska resp. strategiska svagheter - agnatiskt tronföljdssystem, svaga interna kommunikationer, etc.
4.4 Statens dominerande klass, och vad som ligger bakom deras makt - köpmän, thalassokrati/fria medborgare, omfattande gruvsystem med kommunala gruvor/adel, juridiskt monopol på ämbeten etc.
4.5 Statens idealiserade arketyp - vilken figur vill de allra flesta medborgare vara?
4.6 Statens konstitution - vem bestämmer vad och varför?
4.7 Statens dominerande etiska kod - vad är bra, resp. mindre bra att göra; vad spelar roll, kön?, klass? religion?; vem får/skall göra vad?
4.8 Statens huvudsakliga inkomstkällor - en stat med en skattefinansierad byråkrati, byggd på landskatter kommer att se ut annorlunda än en feodalstat, eller en thalassokrati med statliga investeringar i handelsvägarna.
4.9 de lokala symboler och festiviteter som betyder mycket för medborgarna.
 

Hattifnatten

Warrior
Joined
23 Oct 2011
Messages
223
Location
Boden/Luleå,Norrbotten
Pirater ja! bra idé :gremsmile:

Jag ska fortsätta att skissa på kartan, men som det ser ut nu, så kommer det att finnas många ställen där pirater skulle kunna härja.
Dock inte överallt, då vädret och invånarna inte skulle tillåta detta. Men det är absolut en bra idé, som skall tänkas på.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
2,117
Location
Off grid
Antemannen said:
Fantasyspel med sociala konflikter i fokus
Antemannen said:
Idéer någon?
Pubertala Minotauriskor som bor i samma hus och tävlar mot varandra om att bli populärast!? Varje äventyr är en godtyckligt och meningslöst kvasimoment, designat för att de ska bli osams - och sen röstas någon ut!?

:t6b-2: :t6r-5:
//EvilSpook
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
En tidslinje som visar på utvecklingen som skett och vem som har vunnit varje större förändring och vem som förlorat den. Där kan du snabbt se sociala konflikter utvecklas fram.

Sen är det alltid nice med en allt starkare skårverksamhet som börjar hota ägarna av resurserna. Coolt med magiker akademier som kräver status som adliga osv.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,965
Location
Stockholm
Regelmekanik som fokuserar på sociala konflikter, kanske där våld blir en förlängning av verbala sammandrabbningar i likhet med Dogs in the Vineyard.
 

Vimes

Sillkung
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,089
Jag tycker det verkar föreligga en begreppsförvirring i den här tråden :gremsmile:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Antemannen said:
Vad anser ni att man ska ha med i ett sådant system/spel, spelet ska även fokusera mycket på samhälässklasser, samhällsproblem, rikedomar och politik.

Idéer någon?
I mitt huvud poppar det upp visioner av romarriket som allra mest dekadent, med en elit som inget är för dyrt eller omoraliskt för, samtidigt som hela samhällsstrukturen är ruttnad och håller på att kollapsa. Eliten inser inte detta, och inser inte folkets problem, de är för långt ifrån dem, de har fullt upp med att roa sig med att kasta slavar till vilda djur och sånt. De frossar verkligen i att överträffa varandra i dekadens och i att trampa på de mindre lyckligt lottade.

Folket, å andra sidan, bor i ett samhälle som kollapsat. Det är slum, smuts och misär, med elitens marmorpalats inom synhåll. Någonstans mellan finns en medelklass som lever på smulorna från de rikas bord, tex köpmän som säljer lyxprodukter, folk som driver exotiska bordeller där slavar utsätts för diverse övergrepp och konstnärer som utsmyckar palatsen.

Vägen upp för de på botten är svår. Vägarna är tex att blir populär gladiator (och, vilket är osannolikt, överleva...), att fånga exotiska djur/slavar för arenan (och överleva...), att bli legionär/legosoldat (och överleva...) och så vidare. Via traditionellt "kavla upp ärmarna och arbeta hårt" kommer man ingenstans, då sitter man bara kvar inom sitt kast.

Vill man ha lite mer fantasystuk på det, gör eliten till magiker. Sinsemellan har de massor av intriger och backstabbing, samt en outsinlig vilja att överträffa varandra. Magi är en medfödd talang, inte något vem som helst kan lära sig, och magikerna söker upp nyfödda med talangen, antingen gör att döda dem eller för att på olika sätt antingen "binda" dem till sig eller för att "extrahera" deras kraft på olika fatala sätt.

Heck, låt varje ö ha en magiker som styr den, med väldigt olika sätt att styra. De ser sig som totalt överlägsna vanliga människor, nästan som gudar, och definitivt överlägsna all moral. Magikerns attityd och magiska specialisering kan sedan påverka hur deras ö styrs och hur den är att vara på. En magiker med kropps/läke-specialisering kanske roar sig med att göra förvridna, groteska slavar genom magiska experiment och magiskt plastikopererade kvinnor till sitt harem. Et cetera.
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
jag tycker det är svårt med regler för sociala konflikter. har inte så mycket erfarenhet av det. Men att ha vältalighet och status som bonus och/eller färdigheter? fungerar det bra, eller blir det ojämt med spelarna kontra RP då?
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Vimes said:
Jag tycker det verkar föreligga en begreppsförvirring i den här tråden :gremsmile:
Det handlar om en klassisk anglifiering. Sociala ska nog helt enkelt betyda samhälliga. Som i Samhälliga konflikter och inte sociala sådana.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,965
Location
Stockholm
Cassius said:
Vimes said:
Jag tycker det verkar föreligga en begreppsförvirring i den här tråden :gremsmile:
Det handlar om en klassisk anglifiering. Sociala ska nog helt enkelt betyda samhälliga. Som i Samhälliga konflikter och inte sociala sådana.
Jaha... Nu spillde jag ju ut hela min tekopp!
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,365
Location
Stockholm
Cassius said:
Vimes said:
Jag tycker det verkar föreligga en begreppsförvirring i den här tråden :gremsmile:
Det handlar om en klassisk anglifiering. Sociala ska nog helt enkelt betyda samhälliga. Som i Samhälliga konflikter och inte sociala sådana.
Det förefaller väldigt troligt att så är fallet ja.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Vidare, eftersom det är medeltid typ, så kan man ju ta med i beaktande hur dessa havets bönder skattar till adeln. Del av allt som odlas ute i havsbandet, fisk ur haven, allt måste skattas och indrivarna är inte bara utsända från det högsta ståndet, även mindre godsägare, hemmansägare och prästerskapet skickar ut indrivare. På en del av öarna kanske familjerna dessutom måste arbeta hos jordägarna som daglönare. Och inte nog med att de betalar för sin existens med pengar, varor och arbetskraft. Familjerna ute på de olika öarna kanske måste ge upp sina förstfödda och lämna över dem till överheten till att strida i armén eller flottan men dessa fattiga rekryter åtnjuter inga av de privilegier som adelns söner och döttrar i armén får. De är lägst ner i hackordningen.
Och som om inte det är nog så anser sig dessa herremän/kvinnor att ha rätt att ta vad de än önskar av bönderna och fiskarna. Må vara mat, husrum eller en natt med familjens dotter.

Detta föder såklart missnöje bland bönderna och de fattiga och hemliga sammanslutningar uppstår över hela övärlden. Ljussignaler färdas över det mörka vattnet nätterna igenom när motståndsrörelsen sprider sig.

Men jag tror att det är viktigt att man inte hemfaller åt att alla fattiga är "goda" och alla rika "onda". Det kan och bör ju finnas en balans. Storbönder som ställer sig på de fattigas sida, befäl i armén som ser ungdomarna för vad de är och inte för var de kommer ifrån, adelsmän som finaniserar motståndet. Allt handlar om politik.
 
Top